Mielenkiintoiset unet

Vierailija

Jokainen näkee jatkuvasti unia, niissä voi tapahtua mitä tahansa ja missä tahansa.
Itse muistan uniani harvoin, mutta uskon että niillä on jokin merkitys.
Minua kiinnostaisi kuulla minkälaisia unia olette nähneet ja oletteko kenties yrittäneet tulkita niitä. Ovatko unet toteutuneet?
Esiintyykö unissasi arkielämän ilmiöitä ja tuttuja kasvoja vai jotain täysin absurdia?

Kommentit (11)

Vierailija

Itse näin tässä juuri viime yönä unta jossa mm. oli mukana avopuolisoni, molemmat pikkusiskoni ja joitakin muita tuttuja.
Näin unta jossa minä ja mieheni saimme lapsen ja sisarukseni ja muutama muu oli uutta pienokaista katsomassa ensimmäistä kertaa...
Luultavasti uni liittyi jotenkin lapsihaaveisiini ja heinäkuussa tekemääni aborttiin(jonka tein vain koska tiesin etten tämän ikäisenä ja tällaisessa asumis- ja työtilanteessa pystyisi lapselle tarjoamaan elämää jonka ansaitsee).

Vierailija

Näen tosi paljon unia ja yleensä muistan ne hyvin. Unet ovat joskus ihan kummallisia, mutta yleensä ne liittyvät jotenkin arkielämän tapahtumiin. Jos on kauhea kiire tai stressi näen levottomia ja pelottavia unia. yhtenä yönä olin Indiana Jones.... :D:D

Vierailija

Välillä on jaksoja jolloin näen paljon unia ja välillä jaksoja etten unia näe lainkaan vaan syvässä unessa nukun yön läpi. Edellisen kerran kun unia näkyi, juoksin 2 yötä peräkkäin kidnappaus-murhamysteerin perässä :D Tällaisia unia en pidä mitenkään merkittävinä vaan seurauksena lähinnä tv:n rikosdekkarien seuraamisesta :D

Usein kyllä näen unia, joissa on tuttuja henkilöitä ja välillä ne muistan myöhemminkin välillä taas en lainkaan. Hyvänä esimerkkinä seuraava:

Viime yönä näin unta eräästä miespuolisesta kaverista, johon itse olen ehkä hieman ihastunu ja hän vasta alkoi seurustelemaan minulle tuntemattoman naisen kanssa, joka tuli itselle yllätyksenä. Unessa kuitenkin me seurustelimme, halailimme, suutelimme, nautimme toisten läheisyydestä ja kumpikaan ei voinut unessa lopettaa hymyilemistä. Se tuntui niin oikealta olla tämän miehen syleilyssä ja vahvojen käsivarsien puristuksessa..erityisesti muistan kuinka hän halasi minua takaapäin laittamalla kätensä vyötärölleni ja vannon että vieläkin tunnen kädet vyötärölläni..tää on niin kidutusta! :D Kaikki tuntui kuitenkin niin luonnolliselta. Ja unessa vielä yhteiset kaverimmekin katsoivat meitä aivan kuin jotain unelmaparia ja olivat onnellisia meidän puolesta. Tästä vaan alkaa väkisinki miettiin, että onko tällä unella jokin tarkoitus, enne vai omaa haaveilua tästä miehestä?

Vierailija

Mä näen unia joka yö ja saan myös unihalvauksia, yleensä kerran, pari kuukaudessa.

Ehkä mielenkiintoisin tapaus sattui viime viikolla. Nukuin mieheni äidin suuren talon alakerrassa. Talossa ei ollut muita, mutta tiesin, että miehen sisko oli tulossa kotiin jossain vaiheessa aamupäivällä.

Kaikki alkoi siitä, että kuulin jonkun imuroivan oven takana. Imurin mölinä kuului selkeästi ja kuulin myös sen tutun paukkunan, joka syntyy, kun imurin suulake törmäilee listoihin ja huonekaluihin. nostin päätäni ja katsoin ovelle päin ja ihmettelin, miksi ihmeessä Anu siellä nyt imuroi. Ajattelin, että se on saanut jonkun siivoushepulin, ja jatkoin uniani.

Seuraavaksi heräsin siihen, että sängyn ympärillä hääräilee joku. Raotin silmää mutta luulin häärijän olevan Anu, ja esitin nukkuvani. Aistin selvästi, että joku siinä kävelee, mutta se ei tuntunut kovin uhkaavalta.

Pian tunsin, että sänky tärisee. Tunsin selvästi, että joku veti jotakin tärisevää esinettä runkopatjan kylkeä pitkin. Ihmettelin, että mitä hemmettiä se anu touhuaa, mutten edes avannut silmiä. En pystynyt.

Viimeinen niitti oli se, että joku puri minua niskaan. Kaksi kertaa. Ei kipeästi, mutta puri kuitenkin. Ihmisen puraisulta se tuntui. Tunsin, ettei kukaan ollut kanssani sängyssä, ja silloin heräsin lopullisesti ja nousin ylös, niskaani tahkoen.

Kävelin yläkertaan ja löysin Anun sieltä. Hän oli vasta saapunut kotiin, eikä kukaan ollut käynyt alakerrassa tai imuroinut koko talossa koko aamuna. En tiedä minkälaisessa unen tilassa olin kaiken kokenut, koska se ei tuntunut tavalliselta unihalvaukselta. Esimerkiksi siltä osin, etten tiedostanut olevani unessa ja pystyin kuitenkin avaamaan silmät. Toisaalta unihalvauksiakin on erilaisia, ehkä tämä oli vain erilainen kuin millaiseen olen tottunut.

En ole tulkinnut tapahtumaa sen enempää. Olemme keväällä muuttamassa kyseiseen taloon, joten jos siellä joku kummitus asustelee, niin meidän on kai vain parempi oppia tulemaan toimeen :D

Vierailija

Muistan lähes jokaisena yönä näkemäni unen. Ne ovat kyllä välillä täysin järjettömiä ja näen pelottavan usein unessa itseni muiden miesten kanssa, vaikka olen kovin onnellinen oman miehen kanssa. Unia on tosiaan todella paljon joista olisi kiva kertoa, mutten jaksa nyt alkaa litanoimaan :D Mutta yksi on kerrottava, josta ei ole edes kovin pitkää aikaa kun näin tämän. Olimme kaverini kanssa jossain oudossa kaupungissa tai kaupunginosassa, jota en tunnistanut tutuksi. Tutkiskelimme paikkoja ja löysimme todella syvän roskakuilun :D Ajattelimme tutkia mihi se johtaisi, mutta kävimme ensin jossain kirjakaupassa. Tullessamme takaisin koko kuilu oli täynnä roskia ja aloimme potkimaan niitä syvemmälle, jotta pääsisimme tutkimaan kuilua. Koko ajan pohdin unessa mielessäni että kuka hemmetti tän kerkes täyttämään näin lyhyessä ajassa näin täyteen, että miten se on mahdollista. Päädyin lopulta siihen tulokseen että se ei voi olla kukaan muu kuin Roope Ankka, koska on niin pihi, että yrittää piilottaa roskia joka paikkaan, ettei joutuis maksamaan kaatopaikkamaksua :D Ja edellisenä päivänä ei ollut kyllä mitään tekemistä Roopen, tai roskien tai minkään kanssa, vaan tämäkin uni tuli vain jostain :D

Vierailija

Mun unissa esiintyy tavallisemmin jotain todella mielikuvituksellisia ja suorastaan elokuvallisia aiheita. Esimerkiksi kerran ajoin henkilöautolla aavikolla karkuun mustaa kiiltävää rekkaa ja ammuin sitä samalla lasista. Näissä unissa olen usein läheisten ihmisten kanssa seikkailemassa, ventovieraita ihmisiä en unissani tapaa juuri ikinä.
Jos olen stressaantunut vaikka hankalasta tentistä, näen melko usein unia, joissa joku jahtaa minua. Mielestäni tämä on helposti yhdistettävissä stressaamiseen ja häämöttävään tenttipäivään.

Kahdesti olen nähnyt unia, jotka ovat toteutuneet tai ne ovat muutoin olleet merkittävämpiä. Näin unta, jossa nykyinen poikakaverini otti minua kädestä. Se oli erittäin, erittäin todentuntuinen uni, enkä ole toista niin oikealta tuntuvaa unta nähnyt ikinä. Kun aamulla heräsin, niin toivoin tosi paljon, että se uni olisi ollut totta. En ollut aiemmin ymmärtänyt, että olin ihastunut häneen, mutta tuo uni paljasti sen minulle. Nyt ollaan seurusteltu viitisen vuotta. Uskon, että alitajuntani oli jo hoksannut, että välitän hänestä ja pullautti ajatuksen esille unessa.

Toinen toteutunut uni onkin tosi paljon pelottavampi. Olen aina pelännyt paljon tulipaloja ja näin aina silloin tällöin painajaismaisia tulipalounia. Sattumoisin näin sitten noin vuoden sisään kolme kertaa unta, että vanha navettamme/ulkorakennus palaa. Sitten kuulimme, että se oli yritetty tuhopolttaa, mutta se ei onneksi ollut onnistunut. Kerroin perheelleni unista, ja myös veljeni oli nähnyt unissa saman rakennuksen palavan. En ole tapauksen jälkeen nähnyt enää unissani sen rakennuksen palavan ja muutenkin tulipalounet ovat vähentyneet huomattavan paljon.

Tulipas pitkä juttu, mutta omien kokemuksieni mukaan unilla saattaa joskus olla merkitystä. Siltikään niitä ei kannata turhan vakavasti mielestäni ottaa.

Vierailija

Yleensä unissani tulee ilmi jotain päivien tapahtumia tai kovasti mietittyjä asioita, hyvin omituisina tosin :'D
Harvoin ajattelen ainakaan että unissa olisi jotain merkityksellistä, mukava vaan mietiskellä jotain mukavaa unta, niin kauan kuin sen muistaa.
Tosin äskettäin näin jotain omituista unta, jossa olin suunnilleen parasta kaveria ihmisen kanssa, jonka kanssa ollaan aikaa sitten riitauduttu erilleen - samaan aikaan unessa olin erään kiusaajani kanssa hyvinkin läheisissä väleissä O__o .... se oli 'pelottavaa'.

Vierailija

Sain näyn, kohta maailmaa poltetaan tulella ylhääältä, Sri Lankassa sataa seuraavn 4 vrk aikana 750 mm , normaali 20 mm,Salomonsaarilla tuulen nopeus 90-120 metriä/sekunnissa. Älkää pelätkö, 1000 vuotinen valtakunta tulee #Rauhan aika dramaattisten tapahtumien kautta, napajäätikkö jonkin verran sulaa, planeetta X löytyy, sota syttyy..(Ennustaja)

Vierailija

Joululomalla näin aika oudon unen. Olin juuri muuttanut Helsinkiin opiskelemaan (olen nyt hakemassa yliopistoon). Asuin tätini ja hänen poikansa kaksiossa maahanmuuttajaperheen kanssa. Minä olin päävuokralainen ja se maahanmuuttajaperhe alivuokralainen. Ei varmaan tarvitse edes sanoa, että meillä oli aika ahdasta siellä kämpässä. Tädilläni on MS-tauti, joten asunto oli tällainen ns. inva-asunto, eli ei mitään kynnyksiä tms. ja muutenkin paljon tilaa liikkua. Jopa vessan lavuaarissa oli joku ihme inva-viritys, jollaista en ole missään nähnyt. Olin juuri miettimässä, miten heitän tämän nelihenkisen maahanmuuttajaperheen pihalle, kun heräsin.

Mielenkiintoista unessa oli se, että se sijoittui Helsinkiin, jonne olen nyt hakemassa opiskelemaan. Tätini ja serkkuni asuvat oikeasti Lahdessa, joten siitä en tiedä, miten he olivat Helsinkiin päätyneet. Kerroin unesta vanhemmilleni. Äitini piti unea merkkinä siitä, että pääsen yliopistoon (asumisjärjestelyä hän ei osannut selittää). Isäni taas tulkitsi unen niin, että serkkuni ja tätini kuolevat ja minä siskojeni kanssa perin heidät (heillä ei ole muita sukulaisia elossa) ja niillä rahoilla ostan itselleni sen kaksion. Hänkään ei osannut selittää, mitä he tekivät Helsingissä tai miksi se maahanmuuttajaperhe oli siellä samassa kämpässä.

Vierailija

Tulkitsen paljon uniani ja olen kiinnostunut kovin aiheesta :D Tosin unia en muista yleensä niin hyvin arkena kun nukkuminen jää niin lyhyeksi.

Jonna88: Jiippii kohtalotoveri, minäkin saan unihalvauksia. hetken aikaa sain niitä varmaan kerran kuussa mutta nyt kun muutin uudelle paikkakunnalle halvaukset vähenivät huomattavasti, puolentoista vuoden aikana vain muistaakseni muutama halvaus :) Ihan vaan hallusinaatioita useammin ja jonkin tasoisia lucid unia varmaan kerran viikossa ja koen myös ruumiistairtautumisia mutta nykyään kovin harvoin :)

Usein näen ihan todella puuduttavia unia,mutta joskus jotain todella häröä, minusta tuntuu että piilotajuntani yrittää joskus vain todistella itselleen että sitä ollaan niin luovia ja intellektuelleja >...< nah

viimeaikoina olen nähnyt vähän hämäriä unia, joukkoteurastetuista yksisarvisista, Siitä että harrastin aikamatkustamista ja muutin omaa menneisyyttäni niin että omaan aikaan palatessani maailma oli muuttunut :D rakastuin tuolloin tulevaisuudesta tulleeseen hippiin ja pakenimme natseja hainmuotoisella sukellusveneellä :D Muutamia öitä sitten näin unta taivaan piireistä, ne oli vähän niinkuin danten helvetin piirit. Alimpana oli Uneksija, dreamerit jotka vain unelmoivat paremmasta ja asuivat meressä, seuraavana arvoasteikossa ylempänä taivaassa olivat tärkeilevät maailmanparantajat sitten kokit (!!! :D) sankarit ja ylimpänä jossain jumalat.

Jos kykenee helposti näkemään noita unia joiden tietää olevan unta kannattaa kokeilla unen tulkitsemista nukkuessa =) tulee ihan uusia näkökulmia =) ja kannattaa jutella unihahmojen kanssa, mun hahmoilla on usein ollut kriisi koska aamulla mä herään ja jatkan elämääni mut ne hahmot vaan häviää eikä koskaan palaa... luulen et ne on jotain puolia musta mitä en myönnä itselleni...Joskus taas on hauskaa yrittää vakuutella hahmoille et nyt ollaan muuten unimaailmassa ja sä et ole totta :D tai sit ne unihahmot tajuu ennen mua et ollaan unessa :)

Vierailija

Aina välillä muistan mun unet paremmin ja välillä en, ja ne on sillon lähes aina jotain sekopäisiä/ahdistavia :D Johtunee varmaan stressistä tai jostain.

Viimeyönäkin näin 2 unta. Ekassa yks kaveri tyyppi jonka mä tiedän et on ollu ihastunu muhun jo ala-asteesta asti, ja jonka kanssa joskus ollu jotain juttuaki mut tyssäs ku se on täys lapanen, nii siin unessa se eka alko fyysisesti ahdistella mua, sit ku ajoin sen pois meiän talosta nii se alko murtautuu sisään (olin yksin kotona) ja sain sen tunteen että se meinais raiskata mut. Juoksin mummille joka asuu naapurissa soittamaan poliisille.
Sit siit tokasta en muista paljoo koska mä sain muuta ajateltavaa ku heräsin, mut siinä mun poikaystävä oli kuollu.. Mikä melkein sopii kuvaan kun oon inttileski.

että tällasta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat