Lukion keskeytys?

Vierailija

Kysyisin muilta täällä käyviltä lukiolaisilta tai entisiltä sellaisilta, että mitä mieltä olette tilanteestani? Olen suoraan sanottuna vähän hukassa opintojeni suhteen. Käyn nyt siis lukiossa toista vuotta, ja olen alusta asti pitänyt koulustani. Motivaatio on oikeastaan aina ollut hyvä jo ihan sieltä ala-asteesta alkaen, eikä pänttääminen ole koskaan oikeastaan tuottanut vaikeuksia... Nyt toisena vuotena olen kuitenkin alkanut huomata, että otteeni lipsuu. Minulle on tipahdellut matemaattisista aineista kaikkea 4-6 väliltä, ja nyt englannistakin tempaisin ennätyshuonon tuloksen (6). Muut aineet sujuvat kiitettävillä numeroilla, mutta olen silti huolissani, tulenko enää pärjäämään. Vanhempani väittävät huonojen numerojen johtuvan laiskuudesta, vaikka paahdan iltaisin ja luen paljon. Jotenkin matemaattiset aineet ovat kuitenkin aina olleet vaikeita, ja nyt lukiossa niitä olisi todistuksenkin kannalta hyvä osata. Harmittaa hirveästi ajatella, että lukio olikin ehkä väärä valinta. Haluaisin itse hirveästi jatkaa ja motivaatiota löytyy muihin aineisiin paljon, mutta toisaalta taas mietin, että olenko väärä henkilö lukioon? :S Haluaisin suorittaa koulun kunnialla läpi, enkä siitä mistä aita on matalin. Ja tukiopetusta jo saan, mutta niin... Kokemuksia kenelläkään? Kannattaako lukion keskeyttämistä miettiä?

Kommentit (6)

Vierailija

Kävin itse lukiota ja keskeytin sen käytyäni sitä 2 vuotta. Minulla ei kuitenkaan ollut yhtään motivaatiota pänttäämiseen ja kiinnostusta oli enemmän ammattikoulusta ja sen opiskelutyylistä. En kadu hetkeäkään lukion keskeyttämistä vaikka olinkin niin loppusuoralla. Itse saan paremman hyödyn ammattikoulusta kuin lukiosta (opin enemmän tekemällä kuin lukemalla). Sinulla kuitenkin menee koulu hyvin ja kahden aineen huonommat numerot eivät mielestäni ole vielä paha asia, koska ne saat varmasti vielä nostettua. Mutta jos sinulla on esimerkiksi halu päästä alalle, johon ammattikoulussa saa valmiudet niin itse ainakin vaihtaisin koulua. Jos kuitenkin tähtäät yliopistoon niin käy ihmeessä lukio loppuun, eihän sinulla ole kuin kirjoitukset periaatteessa enää edessä ja siitäkin ajasta osa on lukulomaa.

Vierailija

Jatka ihmeessä opiskelua, jos sulla on kerta motivaatio kohdallaan ja saat muutoin kiitettäviä! Lukio on paljon vaikeampi paikka kuin yläaste ja on luonnollista, että numerot tippuvat. Mun vanhemmat ei koskaan verranneet minua veljiini, mutta itse vertailin ja se oli melko tuhoisaa. He saivat käytännössä vain 9 tai 10 lukion kursseista. Itsekin muistan, kun sain ruotsin kokeesta ekan kuutosen, koska en ollut koskaan sellaista saanut. Täytyy vain ajatella, että se on vain yksi numero ja seuraava kurssi menee paremmin. Mun mielestä sun ei kannata miettiä lukion keskeyttämistä, sillä oot jo tosiaan yli puolivälissä. Koita olla itelles armollisempi ja unohda mitä vanhempasi sanovat, kun itse kuitenkin tiedät, että luet ahkerasti.

Haluan kanssa lohduttaa, että mulla tippui myös matemaattisten aineiden arvosanat. Matikasta oli yläasteella 9, fyssa ja kemia 8, ja lukiossa ne tippuivat äkkiä kasin ja seiskan kautta siihen, että hädin tuskin pääsin kursseja läpi. Jätin vain kemian ja fysiikan pois, ja koitin saada edes pitkän matikan läpi. Ei se mulla ollu ahkeruudesta kiinni, mä luin matikkaa ihan törkeästi muihin aineisiin verrattuna ja matemaattisesti lahjakkaat veljeni auttoivat mua vielä kotona useita tunteja viikossa. Tulin siihen tulokseen, että joillain ihmisillä ei ole vain matikkapäätä ja mä olen yksi sellainen. Olinkin samperin ylpeä, kun kirjoitin ylppäreistä matikasta A:n, meni vielä huonoimmalla pistemäärällä läpi:D

Vierailija

joo ihan normaalia että arvosanat tippuu lukiossa. jos on motivaatiota niin jatka ihmeessä =)Ei minun korvaani edes kuulosta huonolle :D Jos haluaa yliopistoon nimi toki on enemmän merkitystä.

Varmaan joillain aloilla ammattikorkeassakin on enemmän merkitystä ylioppilastodistuksella. Itse opiskelen kullttuurialaa ja voin sanoa että nykyään voin pyyhkiä takapuoleni ylioppilastodistuksella ja nauraa räkäisesti päälle minkälaista pelleilyä ylioppilaskirjoitukset olivat. :D Arvosanoilla ei ole ollut minulle mitään merkitystä kouluunpääsyn kannalla, aivan sama olisinko kirjoittanut A:n vai L:n paperit. Olisiko keskiarvo ollut 6 vai 9.8 koulumenestys ei vaikuttanut niin paljon loppupistemäärään pääsykokeessa jos on oikeita alalla vaadittavia ominaisuuksia. Ja amiksessa on hyötyä jos on suorittanut lukion ihan sama, millä arvosanoilla =)

Nauran räkäisesti lukion opolle joka sanoi ettei huonolla keskiarvolla ammattikorkeaan pääse. Höpö höpö. Silloin ei tietenkään haeta siihen kouluun (ja sille alalle) jossa keskiarvolla on merkitystä.

Vierailija

AMK:hon pääsemiseen lukiotodistus voi kyllä vaikuttaa jopa enemmän kuin yliopistoon, yliopistoon voi kuitenki päästä sisään pelkästään pääsykokeella mutta AMK:hon ei oteta ees pääsykokeeseen jos ei oo kirjotukset menny tarpeeks hyvin. Sama juttu on tosi monella alalla, ja mitä suositumpi, sitä vaikeampi pääsykokeeseen on luonnollisesti päästä. Nuo taidealat ym. on tietty eri juttu. Yliopiston pääsykokeeseen pääsee kuitenki kaikki ja osa otetaan pelkällä pääsykokeella sisään. Sori tää oli nyt vähän OT :D

Mutta siis, jos oot jo noin pitkällä ja saat joistakin aineista kiitettäviä, niin lukion lopettaminen ei kannata. Onko sulla pitkä vai lyhyt matikka? Jos oot pitkässä eikä se suju, lyhyeen vaihtaminen kannattaa. On paljon hyödyllisempää oppia kunnolla lyhyen asiat kun päästä rimaa hipoen pitkän kursseista läpi oppimatta mitään kunnolla. Jos matemaattiset aineet ei suju niin jätä ne pois. Kannattaa koittaa jaksaa kevääseen asti, sitten onkin jäljellä enää abivuosi jolloin on lähinnä kertauskursseja ja sit kirjotukset :) Kirjoituksistakaan ei kannata stressata, neljän aineen kirjottaminen riittää ihan hyvin jos tuntuu ettei riitä motivaatio enempään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat