Ehkäisyrengas

Vierailija

Eli olen ajatellut aloittavani jonku muun ehkäisyn kun ei enää kondomi huvita näin pitkällä aikavälillä kun se on turhan kallistakin ollut tähän asti. Rengas kuulemma maksaa 40-50e/3kk ni on siinä säästöä jos sen aloittaisi.
Olen miettinyt että en halua aloittaa pillereitä vaan päätän kokeilla heti aluksi rengasta.
Haluan tietää onko jolloin kokemuksia tästä ja en yhtään tiedä pitääkö mennä neuvolaan,lääkäriin,terkkarille vai mihi tässä pitäis ottaa yhteyttä jotta asia etenisi eteenpäin, kertokaas te jolla on kokemusta. Ja saako jonkun aloituspaketin, siitäkin olen kuullut jonkin verran ja täytyykö käydä gynellä? Kertokaas jotka tiedätte! :) Kiitos etukäteen! :)

Kommentit (14)

Vierailija

On ollut rengas käytössä ja olihan se kätevä, kun tuo pillerin muistaminen tuppaa olemaan minulle ongelma. Jos on vasta käynyt tarkastuksessa niin en usko että tarvii mennä vain tuon renkaan takia paikan päälle. Muistaakseni varasin vain puhelinajan lääkärille ja sain sitä kautta sitten reseptin. Mutta olin tosiaan ollut vasta gynellä ja koittanut sitä ennen vaikka mitä pillereitä. Muistaakseni sain kokeilla yhtä rengasta aluksi ja sen jälkeen aloin käyttämään pysyvästi.

Rengas on siinä mielessä hyvä kun se vaikuttaa vain paikallisesti eikä sen pitäisi aiheuttaa esim. mielialanvaihteluita. Yhdynnässä rengas ei tuntunut ollenkaan ja se oli muutenkin helppo asettaa paikoilleen.

Lopetin renkaan käytön koska minulla oli toistuvasti virtsatietulehduksia. Kerroin lääkärille ja hän ei suostunut uskomaan että tulehdukset johtuu renkaasta. No.. lopetin kuitenkin renkaan käytön ja tulehdukset loppuivat siihen. En ole kuullut että kenelläkään muulla olisi ollut samanlaisia ongelmia. Muuten rengas on kyllä hyvä vaihtoehto (hinnasta huolimatta) ja suosittelen ainakin kokeilemaan!

Vierailija

Juu minulla ainakin rengas on ollut hyvin toimiva. Aikoinaan aloitin sen käytön lääkärini suosituksesta.

Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut, ja käyttö siis todella näppärää. Pitää vain muistaa laittaa rengas ja ottaa pois!
Aloituspaketin sai ainakin meidän kunnassa ihan omalta lääkäriltä. Tai sitten kouluissa terveydenhoitajalta.

Suosittelen lämpimästi renkaan kokeilua!

Vierailija

Sain lääkäriltä ilmaisen renkaan kokeiluun ja siihen se käyttö jäikin.. :D Itku silmässä yritin saada sitä asettumaan niin, että pysyisi paikoillaan, mut lopputuloksena oli vaan tosi kipeät paikat. Edes mieheni avustuksella sitä ei saatu tarpeeksi syvälle tai pysymään paikoillaan. En tiedä sit et johtuuko se joistain mun sisäisistä rakenteista, kun mun kohdunnapukka kääntyy kuulemma oudosti.. O.o

Gimli
Seuraa 
Liittynyt29.8.2010

Itse kokeilin rengasta kun ei mikään pilleri merkki sopinut. Käyttö loppui kuitenkin yhtä lyhyeen kuin pillereidenkin kanssa.. Sain aloituspaketin terveyskeskuksesta, mutta en käyttänyt kuin yhden renkaan, sillä se kutitti eikä pysynyt paikoillaan. Yhdynnässä se myös painoi ja hankasi.. Mieliala vaikutuksista en sillä käytöllä päässyt selvyyteen mutta parempanahan sitä pidetään kuin pillereitä :) Gynellä täytyy käydä kun aloittaa hormonaalisen ehkäisyn käytön.

Vierailija
Gimli

Gynellä täytyy käydä kun aloittaa hormonaalisen ehkäisyn käytön.

Ei tarvitse.
Söin pillereitä enkä ole käynyt gynellä kertaakaan. Ehkäisyneuvolasta tms saa kyllä hormonaalisen ehkäisyn ilman gyneä.

Itsellä olis resepti renkaaseen. Aattelin kokeilla sitten kun olen tarpeeksi kyllästynyt kortsuihin. Pillerit lopetin muutama kuukausi sitten, mutta jotenkin vieroksun ajatusta että se on siellä koko ajan, kun en tykkää yhtään tamponeistakaan

Vierailija

Muakin häiritsi se, et mun sisällä oli koko ajan jotain ylimääräistä. Sen sijaan kuukautiskuppia kyllä pystyn käyttämään sen pakollisen viikon ajan, sitä ei koko aikaa huomaa.. :D Sain myös "supisteluja" renkaasta, ilmeisesti tiedostamatta yritin työntää sitä ulos. Nyt käytän ehkäisylaastaria, sekin välillä tympii kun kropassa on kokoajan sit se ylimääräinen lappu mukana. Ja siksi laastari, jotta hormoonimäärä ei pääsis pomppimaan, niinku pillereissä. Vaan hormoonia imeytyy tasaisesti kokoajan.
Niin, ja ei tarvii käydä gynellä, mut pitää käydä terveyskeskuksessa ehkäisytarkistuksessa. Terveydenhoitaja tai lääkäri kyselee kaikkea, ottaa verenpaineen jne, ja tekee sisätutkimuksen.

Vierailija
Yesi

Rengas on siinä mielessä hyvä kun se vaikuttaa vain paikallisesti eikä sen pitäisi aiheuttaa esim. mielialanvaihteluita. Yhdynnässä rengas ei tuntunut ollenkaan ja se oli muutenkin helppo asettaa paikoilleen.

Renkaan ehkäisyvaikutus ei perustu paikalliseen vaikutukseen vaan se toimii samalla periaatteella kuin yhdistelmäpillerit. Renkaasta vaikuttavat aineet imeytyvät tasaisesti 3 vko:n ajan verenkiertoon emättimen limakalvolta. Pillereistä hormonit imeytyvät suoliston limakalvon läpi verenkiertoon aina tabletin ottamisen jälkeen ja kummassakin tapauksessa veri kuljettaa ne vaikutuspaikkoihinsa.

Vierailija

Itellä ollu reilu puol vuotta käytössä nuvaring.
Sain terveydenhoitajalta ekat kolme kk, jonka jälkeen gyneltä reseptillä.
3kk maksaa noin 43e.

-ei tarvi muistaa joka päivä (toisinkuin pillerit), eli rengas on sulla sen 3vk emättimessä
-ei tunnu yhdynnässä, eikä muutenkaan haittaa "normaalia elämää".
-voi ottaa väliaikaisesti pois (max 3h)

Vierailija

mulla on ollu nyt kohta 1,5v käytössä, ja en aio kyllä luopua. ei mitään ongelmia koko homman kanssa ikinä ollut, ihan täydellistä. pillereitä en aikoinaan hankkinut kun niitä muihin vaivoihin ihan tarpeeksi jo syön, ja en ikinä niitäkään muista ottaa, vaan saatan pari päivää ihan tyytyväisesti olla ja unohtaa kaikki pillerit. ei oo ikinä ollut ongelmia siinä että tulisi ulos, tai että tuntuisi. kumppani tuntee sen ainoastaan joskus heti asettamisen jälkeen pari työntöä, ilmeisesti en sitten ite sitä tarpeeks syvälle tunge. :p
mitä muut puhuu gynekäynneistä tai terkkarikäynneistä ? mulla kukaan ei oo ikinä kattonutkaan mun housujen sisälle. oon kyllä miettiny että pitäskö, kerran sain jopa aikaseks että menin varaamaan aikaa. No, terkkarissa tarjottiin mieslääkäriä johon en suostunut, nii ne sano että pari kuukautta menee ni naislääkärille on aika, että soittaa että kertoo kellonajan sitten..... ikinä tuota puhelua ole mulle tullut ja aikaa tosta on reilu puol vuotta. :D mitä hei oikeasti, pitäskö mennä johonki tarkastuksiin vaikka kaikki on ok ?

ehkäsyrenkaat siis hommasin ehkäisyneuvolasta, sieltä sain alotuspaketin, reseptin sen jälkeen hain lääkäriltä (jonka muuten piti tehdä mulle papa-koe, mutta kyseli vaan että onko mulla kurkku kipeä, ja määräsi nielurisaleikkaukseen.....), ja reseptin kerran uusin muun lääkärikäynnin yhteydessä.

Vierailija

Ehdottomasti pitää käydä gynellä tutkimuksissa vähintään kahden vuoden välein kun on alottanut seksielämän! Ihan vaan jo ton papa-kokeen takia.

Ja minä myös suosittelen rengasta:)

Vierailija

Itselläni on nyt toinen rengas menossa, tai sanoisinko että oli. Nimittäin miulle tuo ihanan kiva rengas tuotti niin kovaa pahoinvointia ja ripulia ja päänsärkyä ja heikotusta ja ja ja.. :D Olen kuullu paljon hyvää renkaasta mutta itselleni ei se sopinut. Tottakai parin ensimmäisen kuukauden aikana nuo sivuoireet ovat ns. "pahimmillaan" mutta minulla ne ovat (tällähetkellä juuri kärsin niistä) sietämättömät. Onneksi minulla olikin vain kokeiluna se kolmen kuukauden paketti, jonka sain gynekologilta suoraan käteen ilmaiseksi. Mutta toivottavasti sinulle käypi nuo renkaat paremmin! :-)

Vierailija

Hei ootteko kuullu siitä, että tällä hetkellä renkaat on ilmeisesti loppunu apteekeista ympäri Suomen, ja niitä tulee vasta viikolla 12 lisää..? Ite tarttisin uuden renkaan just maanantaina 21.3, ja ei ne kyllä varmasti oo heti maanantaiks ehtiny.. Eikä yhtään kiinnostais ottaa mitään pillereitä tähän sekottamaan, tai muutenkaan keskeyttämään ehkäsyä kuukauden ajaks. Mites te muut renkaan käyttäjät, miten aiotte toimia jos omat renkaat loppuu?

Vierailija

Kävin hakemassa renkaan apteekista reilu 2 viikkoa sitten ja silloin apteekissa ei ollut jäljellä enää kuin muutama yksittäispakattu. Kuulema pitäisi tulla lisää lähiaikoina ja toivottavasti myös tulee.

Itse vaihdoin pillerit renkaaseen, mutta nyt 1.5 viikon aikana rengas on aiheuttanut hurjempia sivuoireita kuin pillerit koskaan. Kroppaan kerääntyy nestettä ja olo on kuin pallolla. Väsyttää, itkettää ja päätä särkee vähän väliä. Ajattelin sitkeästi kuitenkin jatkaa käyttämistä ne lääkärin suosittelemat 3 kk ja toivoa että nää oireet häviäisivät pois. Mikäli eivät niin sitten kyllä nakkaan koko kapistuksen menemään. Muuten olen kyllä oikein tyytyväinen, rengas aseittui hyvin paikalleen eikä tarvitse huolehtia siitä muistaako napostella pillerin joka päivä.
Mites muut, ovatko sivuoireet hävinneet muutaman kuukauden jälkeen vai eivät?

Vierailija

Mulla sivuvaikutukset on ollu aika lieviä, onneksi! Aika alussa rinnat kasvoi reilulla koolla, ja se vaikutus ei nyt oo mihinkään hävinnyt :D Mutta sitten reilu vuosi renkaan käytön aloittamisen jälkeen mulla kuivui limakalvot, eikä siihen auta muu kuin Bepanthen ja liukkari. :(

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat