Ali- vai normaalipainoinen?

Vierailija

Oon 15 v tyttö ja oon n. 171 cm pitkä ja painan 54 kiloa... oonko normaali painoinen vai alapuolella? Haluaisin todella tietää, itse tunnen sopivaksi. kiitos jo etukäteen! =) PS.Auttaisi jos joku saman mittainen kertoisi omat painonsa...

Kommentit (14)

Vierailija

Oon kanssa 15 v tyttö ja painan samat 54 kiloa mutta oon sua 10 senttiä lyhyempi :D Ja kuitenkin ihan suht ok laiha... Mä sanoisin että oot varmaan aika siinä normaalin ja pienen alipainon rajalla mutta tietty lihasmassasta yms riippuu :) Laiha kyllä oot :)

Vierailija

Monasti suositellaan, että painoindeksin avulla ei arvioitaisi n. alle 18-vuotiaiden normaalipainoisuutta. (esim. www.terveyskirjasto.fi -> haku -> bmi) Jossain muistan nähneeni nuorille eri rajat normaalipainolle, kuin mitä aikuisilla on. Lasten lihavuuden Käypä hoito -suosituksessa (www.kaypahoito.fi) mainittiin muistaakseni, että kansainvalisesti painoindeksiä käytettäisiin kyllä kasvuiän ohittaineiden nuorten painon arviointiin.

Nuorempien painoa suhteessa pituuteen (ja ikään) voidaan arvioida suhteellisen painon avulla. En valitettavasti löytänyt helposti netistä käyrästöä tai toimivaa laskuria. Iloa googlaamiseen!

EDIT 1: oli tullut typo
EDIT 2: www.verkkoklinikka.fi -> testit&laskurit -> Piirrä lapsesi kasvu- tai painokäyrä

Vierailija

Hei kiitti kaikille, käympäs painoindeksi sivulla :D mutta tunnen kyllä itseni ihan sopivaksi... mut ehkä voisin olla vähä isompi :P

Vierailija

juu, mulla kans on silleen että en paina paljoo, mutta näytän ihan normilta, mitä nyt kädet on vähän kapeet ... (ikamoten viestiin )

Vierailija
peruna

Monasti suositellaan, että painoindeksin avulla ei arvioitaisi n. alle 18-vuotiaiden normaalipainoisuutta. (esim. www.terveyskirjasto.fi -> haku -> bmi) Jossain muistan nähneeni nuorille eri rajat normaalipainolle, kuin mitä aikuisilla on. Lasten lihavuuden Käypä hoito -suosituksessa (www.kaypahoito.fi) mainittiin muistaakseni, että kansainvalisesti painoindeksiä käytettäisiin kyllä kasvuiän ohittaineiden nuorten painon arviointiin.

Nuorempien painoa suhteessa pituuteen (ja ikään) voidaan arvioida suhteellisen painon avulla. En valitettavasti löytänyt helposti netistä käyrästöä tai toimivaa laskuria. Iloa googlaamiseen!

EDIT 1: oli tullut typo
EDIT 2: www.verkkoklinikka.fi -> testit&laskurit -> Piirrä lapsesi kasvu- tai painokäyrä

Hei kiitti, näit paljon vaivaa :)!

Vierailija

Kuten itsekin totesit, käyrä näytti alipainoa. Kannattaa harkita että hieman tuhdintaisit ruokavaliotasi, ja treenaisit keveillä painoilla lihaksia luidesi suojaksi. Olet vielä nuori, eli maksimipainoilla ei kannata eikä tarvitse käydä riuhtomaan, mutta kevyt lihasten kuormittavuuden lisääminen tukee aikuis- ja vanhuusikää, suojellen muun muassa luunmurtumilta, osteoporoosilta jne.

Vierailija

BMI:si on 15-vuotiaalle ihan ok (jos käyttää painoindeksiä nuorille, ei pidä käyttää aikuisten suositusarvoja sellaisinaan). Suhteellinen painosi on jokseenkin nollakäyrällä. (Eli et paina sen enempää etkä vähempää kuin muut naispuoliset ikäisesi, jotka ovat saman pituisia kuin sinä.)
Hyvä paino sinulle siis, rauha vaan ja helli ruumistasi liikkumalla ja syömällä hyvin, sopivan tervellisesti, nautiskellen. Olet tosiaan hyvässä iässä luu- ja lihasmassan keräämistä ajatellen.

Vierailija

Pituuskasvun aikana ja jälkeen nuori on helposti alipainoinen, ainakin jos pituuskasvu on voimakasta. Pituuskasvun loputtua kropalla on varaa ruveta kerryttämään myös rasva- ja lihasmassaa, eli paino alkaa luonnollisesti nousta, ottaa pituutta kiinni. Uskoisin, että itselläsikin, kun kuitenkin noinkin pitkä ja nuori olet, painoa saattaa vielä vähän kertyä. Sitä ei kannata väkisin estää, minkäänlaista painon manipulointia en noin nuorelle ja hoikalle tytölle missään nimessä suosittele.

Itse kasvoin 13-14 -vuotiaana nopeasti lähes 180-senttiseksi, enkä noihin aikoihin painanut sen enempää kuin sinä nyt, eli alipainoa oli ihan reilustikin. Vaikka olen aina urheillut melko paljon, olen myös ollut hyvä syömään ja muutenkin terve, eli hoikkuus oli ihan luonnollista, pituuskasvuun liittyvää. Paino vakiintui ehkä vähän alle parikymppisenä, siihen asti sitä siis tuli tasaisesti lisää. Nyt olen pysynyt lähes täysin samoissa mitoissa jo noin viisi vuotta ja edelleen olen hoikka, vaikka painoa onkin nyt 15-20 kiloa enemmän.

Vierailija
Sam

Pituuskasvun aikana ja jälkeen nuori on helposti alipainoinen, ainakin jos pituuskasvu on voimakasta. Pituuskasvun loputtua kropalla on varaa ruveta kerryttämään myös rasva- ja lihasmassaa, eli paino alkaa luonnollisesti nousta, ottaa pituutta kiinni. Uskoisin, että itselläsikin, kun kuitenkin noinkin pitkä ja nuori olet, painoa saattaa vielä vähän kertyä. Sitä ei kannata väkisin estää, minkäänlaista painon manipulointia en noin nuorelle ja hoikalle tytölle missään nimessä suosittele.

Itse kasvoin 13-14 -vuotiaana nopeasti lähes 180-senttiseksi, enkä noihin aikoihin painanut sen enempää kuin sinä nyt, eli alipainoa oli ihan reilustikin. Vaikka olen aina urheillut melko paljon, olen myös ollut hyvä syömään ja muutenkin terve, eli hoikkuus oli ihan luonnollista, pituuskasvuun liittyvää. Paino vakiintui ehkä vähän alle parikymppisenä, siihen asti sitä siis tuli tasaisesti lisää. Nyt olen pysynyt lähes täysin samoissa mitoissa jo noin viisi vuotta ja edelleen olen hoikka, vaikka painoa onkin nyt 15-20 kiloa enemmän.

Juu, kiitti vastauksesta, muillekkin!! Mulla kans sama homma kun sulla ollu, että liikun paljon, mutta myös syön aika tosi paljon jos voi sanoo :DD Vois nuita lihaksia alkaa reenaa ja syömään nii jos sen pituuden sais kiinni. Oon kasvanu nopeeta ja ehkä jääny se paino siks matalaksi viell :))

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat