KYSELY alkoholinkäytöstä ja masennuksesta

Vierailija

Hei!
Teen pientä tutkimusta alkoholinkäytön ja masennuksen yhteydestä lukion terveystiedon kurssille. Yritän kerätä aineistoa lyhyellä kyselyllä ja tarvitsen vapaaehtoisia vastaamaan kyselyyn. Kysely ei ole kovin kummoinen ja siihen vastataan täysin nimettömänä. Vastausten ei tarvitse olla pitkiä. Kiitos vastauksista!

1. Kuinka usein käytät alkoholia?
2. Miksi juot? (hauskanpitoon, murheisiin, tylsyyteen..)
3. Oletko koskaan ollut huolissasi alkoholinkäytöstäsi?
4. Oletko yrittänyt vähentää alkoholinkäyttöäsi?
5. Onko juomisestasi koitunut Sinulle ongelmia, jos on niin millaisia?
6. Koetko syyllisyydentunnetta tai katumusta juomisen jälkeen? (morkkis)
7. Koetko itsesi masentuneeksi? Jos et niin hyppää kohtaan
8. Kauan masennustasi on jatkunut?
9. Helpottaako/pahentaako alkoholi pahaa oloasi?
10. Jotain muuta kerrottavaa alkoholinkäytöstäsi, kommentteja yms?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

1. Ihan riippuu, nykyään jääny vähän vähemmälle ku on ollu tekemistä. mutta yleensä viikonloppuisin yhtenä tai molempina päivinä.
2. hauskanpitoon ja tylsyyteen. tuntuu ettei muuta tekemistä olekkaan, kun juominen..
3.en
4.en, vähennän aina kun siltä tuntuu.
5.ei ole
6.kyllä, kauhee krapula joten toivois etten olis juonukkaan. plus kaikki mokailut illan aikana, voi sitä morkkista joskus.
7. en osaa sanoa. joskus tulee hetkiä ku tuntuu ettei koko elämä kiinnosta ollenkaan, mutta menee nopeasti ohi ja taas elämä maittaa.veikkaan että näihin joskus masennus hetkiin on aika suuri syy se että perheessä on ongelmia.
8.tohon en vissiin voi vastata, kun tällä hetkellä ei ole sitä masennus fiilistä.
9. kyllä
10. joskus mietin että juon liikaa, vielä kun olen aika nuori. mutta tiedän että alkoholi ei ole minulle ongelma, eikä siitä tule sitä. olen perheessäni nähnyt paljon alkoholisteja pienestä pitäen, joten sen päätin jo kauan sitten että ite tohon jamaan en ajaudu.

Vierailija

1. Vaihtelevasti, välillä usein, välillä tosi harvoin.
2. Vois kai sanoa, että hauskanpitoon. Ystävien kanssa vietetään iltaa ja nautiskellaan samalla viiniä. Käyttö riippuu juuri näistä tapaamisista, kuinka usein istutaan iltaa kenenkin kanssa.
3. Joskus olin, kun oli hieman vauhdikkaampi elämä, ollessani sinkku.
4. Kun pariuduin, alkoholin käyttö väheni.
5. Eipä oikeastaan, lähinnä vain turhaa rahanmenoa.
6. Joo, varsinkin jos olo on krapulassa niin paha et olisi parempi olla kuollut, ja jos rahaa on mennyt aivan liikaa pelkkiin juomiin.
7. En.
9. Nousuhumala helpottaa, kunnon kännit pahentaa. Aikanaan purin hetkellisesti pahaa oloani alkoholiin. Nousuvaiheen olin onnellinen, liian paljon juoneena tuli itku. Loppujen lopuksi voisi sanoa, ettei se paranna pahaa oloa ainakaan minun kohdallani.
10. Meidän perheessä alkoholin käyttö oli suht tabu, vanhemmat eivät itse juo, eivätkä siis hyväksy meidänkään (täysi-ikäisten lapsiensa) juomista. Olenkin aloittanut alkoholin juomisen vasta täysi-ikäisenä. Ehkä siksi itselläni on järki mukana alkoholin kulutuksessa, kun vertaa esim. avopuolisoon, joka aloittanut jo 15 v.

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

1. vaihtelee paljon. 2-3 krt viikossa
2. lähinnä hauskanpitoon. joskus vitutukseen
3. pari vuotta sitten kyllä, kun melkein joka päivä tuli juotua
4. olen ja onnistunutkin
5. painoa tullut paljon (en siis ole ikinä syönyt liikaa), tappeluita, välit vanhempiin rikkoutui mutta nyt kunnossa
6. joskus. aiemmin paljonkin kun tuli lähdettyä kenen matkaan vain...
7. en oikeastaan
9. yleensä. mutta jos olen esim vihainen jollekin niin sitten alan haastaa riitaa ja räyhään kuin sekopää. jos ennen juomista on jo hyvä fiilis niin se säilyykin juomisen ajan

Vierailija

1. Vaihtelee, keskimäärin ehkä pari kertaa /kk
2. Hauskanpitoon nyt. Murheita jos on niin niitäkin tulee hukuteltua kyllä viinaan..
3. Joskus
4. Kyllä
5. No ei pahemmin. Kerran vähän poliisien kanssa ollut tekemisissä.
6. Harvemmin
7. En enää juurikaan
9. Helpottaa hetkellisesti kyllä, joskus on semmosia päiviä että pahentaa

Vierailija

- 2-3 kertaa kuukaudessa
- hauskanpito on ainoa syy
- silloin tällöin tuntuu, että tulee otettua lähes joka viikonloppu, mutta kyse ei ole ollut hallinnan menettämisestä
- joskus tietoisesti ajatellut, että nyt täytyy pitää muutama kokonaan selvä viikonloppu, ja olen myös onnistunut
- krapula on ollut ainoa ongelma
6. Koetko syyllisyydentunnetta tai katumusta juomisen jälkeen?
(morkkis)
- harvoin

Vierailija

1. Yleensä 2-3 kertaa kuukaudessa
2. Hauskanpitoon ja erittäin harvoin vitutukseen
3. En
4. En juomakertojen suhteen, mutta olen vähentänyt yhden illan aikana nautittujen annosten määrää
5. Paria pientä mustelmaa lukuunottamatta ei. Huppelissa helposti potkasee jalkansa jakkaraan tai pöytään.
6. En itse juomisen takia, mutta ärsyttää jos krapulasta tulee niin kamala että sitä potee koko päivän ja menee päivä hukkaan.
7. En
8. -
9. Yleensä lähes aina helpottaa stressiä/ahdistusta opiskelusta(en tosin tiedä onko tämä kauhean pahaa oloa). Siihen riittää yksi saunaolutkin.
10. -

Vierailija

1. 2-3 kertaa kuukaudessa
2. masennukseen, ahdistukseen, stressiin, paniikki- ym. oireisiin
3. kyllä, silloin kun juominen jatkuu useita päiviä tai jopa viikkoja
4. olen yrittänyt ensin vähentää ja sitten jättää alkoholin kokonaan siinä kuitenkaan onnistumatta mutta jatkan yrittämistä edelleen
5. terveyshaitat, ongelmat parisuhteessa, rikosrekisteri ym.
6. joka ikinen päivä
7. tunnen itseni erittäin masentuneeksi, arkisista asioista selviäminen tuntuu välillä lähes mahdottomalta
8. useita vuosia, masennus pahentunut siihen määrätyn lääkityksen lopettamisen jälkeen jolloin lopetin myös terapiakäynnit, olin hetken aikaa asunnottomana, mitään opiskelu- tai työpaikkaa ei ollut (eikä ole tälläkään hetkellä), alkoholinkäyttöni lisääntyi ja masennus paheni entisestään
9. hetkellisesti tietenkin tuntuu helpottavan mutta kuten edellä kuvasin ei siitä tosissaan ole ollut muuta kuin haittaa
10. -

Vierailija

1. Turhankin usein, useamman kerran viikossa
2. Tylsyyteen ja seuranvuoksi useimmiten. Hauskaa voi pitää muutenkin :D
3. Usein nykyään ja pyrin vähentämään
4. Kyllä
5. On koitunut, mm. koulumenestyksen ja ihmissuhteidenkin kannalta
6. usein, johtuen alkoholinkäytöstä jepjep
7. Koen ja minulle on todettu
8. pari vuotta
9. pahentaa huomattavasti
10. ystäväpiiri ajaa helposti runsaaseen alkoholinkäyttöön

Vierailija

1. N. 2-3 kertaa kuukaudessa
2. Hauskanpitoon
3. En ole.
4. En.
5. Ei ole koitunut yleensä mitään suurempia ongelmia.
6. Joskus, esim jos ilta on menny vähän överiksi omalta osuudelta yms. tai tehny jotain mitä ei selvinpäin tekisi.
7. En.
8. -
9. Riippuu seurasta, yleensä pahentaa.
10. -

Sham
Seuraa 
Liittynyt13.12.2010

- Vaihtelevasti. Esimerkiksi viime kesä oli erittäin kostea ja join usein ja runsaasti, monesti monta päivää putkeen. Nykyään juon noin kerran viikkoon, mutta silloin otan kunnolla.

- Pyrin nykyään liittämään alkoholin hauskanpitoon, mutta turhan helposti turvaudun hukuttamaan murheitanikin viinalla.

- Kyllä.

- Tällä hetkellä koen alkoholinkäyttöni kohtuulliseksi, joten lähinnä pyrin pitämään sen sellaisena.

- Erään railakkaamman ajanjakson aikana ihmissuhteeni rakoilivat alkoholinkäyttöni ja siitä seuranneen muuttuneen käytökseni takia, teloin sekä itseäni että muita ja aiheutin huolta niin itselleni kuin läheisillenikin.

- Nykyään melko harvoin, aiemmin se oli hyvinkin tavallista kostean illan jälkeen.

- Ajoittain.

- Minulla diagnosoitiin psykoottinen masennut viime keväänä, mutta en osaa arvioida kauanko sitä todellisuudessa on jatkunut.

- Humala helpottaa hetkellisesti, mutta usein seuraavanan aamuna fiilis on entistä surkeampi.

-

Vierailija

- n.1-5 krt/kk
- hauskanpitoon enimmäkseen sekä murheisiin
- en ole
-
- ei ole
- Välillä enimmäkseen siitä jos on lipsautellut omista murheista hiukan tuntemattomille
-
-
- Helpottaa kyllä hetkellisesti

Vierailija

Hei!
Teen pientä tutkimusta alkoholinkäytön ja masennuksen yhteydestä lukion terveystiedon kurssille. Yritän kerätä aineistoa lyhyellä kyselyllä ja tarvitsen vapaaehtoisia vastaamaan kyselyyn. Kysely ei ole kovin kummoinen ja siihen vastataan täysin nimettömänä. Vastausten ei tarvitse olla pitkiä. Kiitos vastauksista!

- melkein joka viikonloppu. tosin nyt olen ajatellut vähentää.
- tylsyyteen,hauskanpitoon. pari vuotta sitten join murheisiin
- olen.
- jep.esim nyt.
- on. parisuhde ongelmia,läheisille sattunut vakaviakin asioita,tosin ei minun juomiseni takia vaan heidän omansa.
6. Koetko syyllisyydentunnetta tai katumusta juomisen jälkeen(morkkis)
- kyllä,aina. vaikka tietäisinkin ettei siihen ole aihetta.

Vierailija

1. Todella harvoin, ainakaan humalanhakuisesti.
2. Hauskanpitoon lähinnä
3. En.
4. Ei ole ollut tarvetta.
5. Ei, enimmäkseen siitä kun en juo, kaverit ympärillä katsovat minua kuin outoa hyypiötä välillä, kun kieltäydyn ryyppäämästä.
6. Kyllä, varsinkin jos ilta päättyy huonoon oloon.
7. Kyllä
8. Ainakin vuoden
9. No ei se mielestäni ainakaan helpota sitä..
10. Olen kasvanut alkoholistiperheessä joten suhtaudun alkoholiin erilailla. Ja jos juon itseni humalaan, minulle tulee usein huono olo. Joten en juuri käytä alkoholia. Minusta rohkeampi on se joka ei juo :) hauskaa on ilmankin!

Vierailija

1. kerran kahden viikon aikana
2. hauskanpitoon kavereiden kanssa
3. en
4. kyllä
5. ei krapulaa pahempaa ongelmaa
6. välillä, kun krapulan sijaan voisi tehdä jotain muutakin.
10. Juomatapani ovat melko huono. Juon usein liikaa kerralla. En osaa lopettaa ajoissa. Tosin vanhemmaksi tullessani, en juo enää joka ikisellä vapaapäivälläni. Juomiskerrat ovat vähentyneet.

Vierailija

*Toisinaan joka vkl. Välillä saatan olla muutaman kuukaudenki ilman alkoholii. Nyt on taas menossa semmone vaihe, että otan sekä perjantaina että lauantaina.

*Hauskanpitoon. En oo ikinä dokannu vitutukseen. Juodessa näkee kavereita ja baareissa vanhoja tuttuja. Se on hauskaa. : )

*Hmm, joskus ku terkkari saarnas lukios, kuinka nainen sais juoda vaan 5 annosta per viikko.

*En..

*Ei sen pahempia. : D mitä nyt mustelmii ja haavereita on tullu. + pieniä
ongelmia on ollu muistaa, mitä kaikkee illan aikana on tullu tehtyy.

6. Koetko syyllisyydentunnetta tai katumusta juomisen jälkeen? (morkkis) *Harvoin, joskus ku kaverit kuittailee, mitä oon tehny.

*Kohottaa tottakai!

*Nuorena juhlikaa, vanhana muistelkaa. : DD

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat