Lukion käyneenä amikseen?

Vierailija

Olen käynyt lukion, kirjoitin ylioppilaaksi viime keväänä. Nyt on välivuosi menossa, teen väliaikaisesti töitä. Keväällä kuitenkin pitäisi taas hakea uutta opiskelupaikkaa, jotta saisin jonkinlaisen ammatin (nykyisessä työssä en nimittäin aio viettää loppuelämääni, vaikka vakituinen paikka olisikin).

Minua kiinnostaisi kauneudenhoitolinja. Ajattelin, jos kävisin kauneudenhoidon peruskurssin ja sen jälkeen erikoistuisin vaikka kynsimuotoilijaksi tai jotain.. Mutta siis, vaikka olen käynyt jo lukion, voinko silti hakea ammattikouluun opiskelemaan (siis siihen amikseen, jonne mennään peruskoulun jälkeen :D)? Ilmeisesti jos sinne pääsee, niin ei tarvitse käydä niitä kursseja jotka on lukiossa jo käyty, vaan ne "ammatillisemmat" kurssit, johon tähtään?

Vai onko muuta vaihtoehtoa olemassa? Olen netistä yrittänyt etsiä tietoja, mutta ei ainakaan omiin silmiini ole osunut mitään :D

Ja kysynkin tässä samalla, mitä aikuiskoulutus sinällään meinaa? Onko se niinkuin tavallaan "iltaopiskelua" vai pelkästään jonkinlaisia lyhyitä kursseja?

Kiitos jos joku voi auttaa! :)

Kommentit (14)

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Siis kyllä amikseen voi hakea lukion jälkeen. Itse olen varmaankin samassa tilanteessa, sillä pääsen nyt jouluna ylioppilaaksi ja näillä arvosanoilla ei paljon muualle haetakaan tai ainakaan pääse mihinkään yliopistoon tai ammattikorkeeseen. Ja hyväksiluetaan lukion kursseja.

Aina voi oppisopimuksella yrittää päästä töihin, mutta silloin pitäisi olla se työpaikka valmiina. Kaikki ei kovin mielellään vaan ota oppisopimuksella.
Ja eikös työkkäri järjestä erilaisia kursseja? En tosin tiedä minkä tyyppisiä että olisiko siellä sitä kauneudenhoitoalaan liittyvää.

Vierailija

Hieno juttu!

Itse mietin tuota amis-vaihtoehtoa, koska en todellakaan ole mitään lukija/opiskelija-tyyppiä. On todella tuskaista kun pitäisi avata kirja ja alkaa lukea. Siksi yliopisto tai edes amk ei ole minun juttuni (sen totesi jo lukioaikainen oponi :D).

Joskus olen oppisopimustakin miettinyt, mutta ajattelin, että parempi olisi varmaan ihan koulua käydä. Työkkärissä varmaan onkin joitakin kursseja, mutta vähän epäilen niitä, että saako niistä hyvän pohjan ammattiin (ajatellen jos joskus vielä perustaa oman yrityksenkin..:))

Vierailija

Kyllä ammattikouluun voi hakea lukion käynytkin. Osassa ammattikouluista on erikseen vielä yo-pohjaiset linjat, joiden kautta valmistuu 2 vuodessa, ja sinne otetaan vain lukion käyneitä. Jos sellaista ei ole siellä minne aiot hakea, saat hyväksiluettua kaikki perusaineet, ja käyt vain ammatilliset aineet. :) Samoin kuin jo yhden tutkinnon suorittanut opiskelija (Kuten minä). :)

Gimli
Seuraa 
Liittynyt29.8.2010

Meidänkin ammattikoulussa on paljon lukion käyneitä opiskelijoita eli sekaan vaan :)
Ja tosiaan kaikkia kursseja ei lukion käyneillä tarvitse suorittaa, mutta jos joku aine on lukiossa mennyt huonosti, niin amiksessa on helppo parantaa sitä, sillä amiksessa aineet ovat todella helppoja.

Vierailija

amiksee voi hakee lukion jälkee mut sul on sit vaa ne ammatilliset aineet eikä tarvitse tietääkseni käydä muita kuin vaan ne ammatilliset aineet :) sul sit ois myös kai vähä lyhyempi opiskeluaika ku mitä niil jotka on menny suoraa peruskoulust.

Vierailija

Itse pääsin viime syksynä amikseen, lukion käyneenä. Tosin käyn samaan tahtiin koulua, kuin muutkin meidän luokkalaiset. (tosin meitä ei ole montaa :)) Tosin minulla luki papereissa, että koulu kestäisi 2 vuotta, mutta siinä on käynyt jokin kämmi ja 3 vuoteen menee. Tosin minulla ei sitten ole tarpeen käydä äikän yms kursseja joten hyppytunteja (jotka voi käyttää vaikka poissaolojen korvaamiseen, niinkuin minä ;)) ja vapaapäiviä :)

Vierailija

Minäki kirjotin viime keväänä ja nyt töissä, mistä saisin vakkarityön, mut en todellakaa oo olemassa postinlajittelija koko elämääni.

Mullaki toi lukio meni sillee aika helpoimman kautta ei oikee lukeminen kiinnostanu. Kyllähä niil papereil johonki AMKhon pääsis mut ainoo joka kiinnostaa on turussa enkä oo lähdös etäsuhteeseen jätkän intin päälle.

Eli amis. Johonki stadin amiksee varmaa päädyn, sieltä saa lukion käyneenä kahdessa vuodessa tutkinnon. Ite oon ajatellu mennä johonki varmalle jätkävaltaselle alalle kuten putkimieheks et voin elättää mun tulevan teekkarimieheni sen opiskelujen ajan (:

Vierailija

Lukiossa ollessani porukalla oli ihan ihmeellinen asenne että piti päästä yliopistoon tai sit ammattikorkeaan. Lukiosta amikseen on oman tulevaisuuden kannalta tosi hyvä juttu! Sinulla on käytännön osaamista ja olet lukiossa saannut yleissivistystä, tuota käytännön osaamista ei lukiosta ammattikorkeaan tai yliopistoon suoraan pyrkivillä ole!Ja jos haluat vielä amiksen jälkeen ammattikorkeaan sinulla on todella hyvät taidot ja edellytykset =)

Nyt kun olen ammattikorkeassa meille on sanottu että on tosi hyvä juttu jos on lukio-ammattikoulu ja ammattikorkea takana =) itse meinasin ammattikorkean jälkeen suorittaa vielä ammattikoulututkinnon joltain vähän eri alalta jotta voin syventää osaamistani.

Vierailija

Olen samaa mieltä Lilithin kanssa ja muutenkin jotkut ihmiset väheksyy amista. Itse menin lukion jälkeen kauppaopistoon ja kaverini alkoivat heti väheksyä mua :( Se on jokaisen ihmisen oma asia, minne haluaa opiskelemaan. Mä en väheksy mitään kouluja tai ammatteja. Kaikkia ammatteja tarvitaan tässä maailmassa enemmän tai vähemmän :)Itse oon ajatellu jatkaa tästä ammattikorkeaan samalle alalle, tosin mua kyl kiinnostais toi kauneudenhoitoalakin. Ammattikorkeasta vois sitten hakea yliopistoon ni ne opinnotkaan ei kestäis niin kauaa. Oon kuullu et ammattikorkean käyneenä on tavallaan kandi ja siitä sit 3 tai 4 vuotta ni oot maisteri, tosin tämä ei kaikilla tiedekunnilla onnistu esim lääketieteessä, mutta kauppatieteissä kyl pitäis onnistuu.

Vierailija

Ainakin meidän ammattikoulussamme kauneudenhoitoalalle ei edes voi hakea suoraan peruskoulusta, vaan pohjalla pitää olla suoritettuna toisen linjan perustutkinto tai lukio.

Yleensä perustutkinnossa lukiota suorittavat voivat hyväksilukea yhteisiä opintoja, mutta tästä koulutuksesta en osaa sanoa, kun kaikilla on kuitenkin jo toiseen asteen opintoja suoritettuna.

Tuo kosmetologikoulutus kuulostaa omaankin korvaan tosi kivalta :D

Vierailija

Gimli: Anteeksi, mutta nyt pisti korvaan tuo "amiksessa aineet ovat todella helppoja". Opiskelen viimeistä vuotta taloushallinnon merkonomiksi, enkä kyllä koe että esimerkiksi yritysjuridiikka, verotus ja tilinpäätös olisivat mitään kovin helppoja aineita :(

Lilith ja Divahh, samaa mieltä kanssanne :D Eiköhän meitä kaikkia tarvita tässä maailmassa, koulutuksesta huolimatta!

Kako

Lukio 3 vuotta, amis 2-3 vuotta, amk 4 vuotta, kannattaako mennä noin pitkän kaavan kautta, kun voisi mennä lukiosta AMK:hon. Ei haittaa vaikka ei osaamista olisikaan AMK:hon mennessä, kyllä siellä opetetaan.
Niin, ja ajatelkaa itseänne, omaa tulevaisuuttanne, onpa hienoo kouluttautua nopeesti johonkin perus duuniin, jotta voi elättää jätkänsä?!? Jätkä vielä pettää/jättää niin siinä meni sun elämä. Laita itses etusijalle sun elämässä. Muijat tekee aina ton saman virheen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat