lisää sosiaalisuutta

Vierailija

Olen 16v tyttö, minulla on ongelma itseni kanssa, sillä olen hiljainen. Tämä suuresti vaivaa minua, sillä haluaisin olla sosiaalinen. Hyviä ystäviä minulla on muutamia,joiden kanssa juttu kulkee loistavasti, mutta haluaisin lisää kavereita. en kuitenkaan "osaa" jutella uusien ihmisten kanssa, se tuntuu jotenkin vaikealta, tuntuu että en keksi mitään juteltavaa ja että olen tylsä. Miten saisin itsestäni sosiaalisemman ihmisen, jotta voisin huoletta mennä juttelemaan uusille ihmisille, ilman että tarvitsisi pelätä sanojen loppuvan?

Kommentit (3)

Vierailija

Hei hyvä kun otit ton aiheen esille! Mulla siis sama ongelma mistä kerroit.

Mulla se riippuu tosi paljon seurasta missä oon et miten puhelias olen ja saanko sanaa suusta. Jos ei oo oikeen mitään yhteistä nii on vaikee puhuu mitään.. :-) Joidenkin ihmisten kanssa taas vaan synkkaa niin hyvin et juttua riittää. Tosin tuntuu et niitä ihmisiä on liian vähän.

Oon huomannu et kun on itsevarma ja sellanen olo et tuntee ittensä ja on sinut ittensä kanssa niin on helpompi jutella ihmisten kanssa. Mut se tunne hävii ain välillä... :D
Mä oon kyl pikkuhiljaa tajunnu ettei kaikkien tarvii olla niitä kaikista puheliaimpia ihmisiä.On vaan oma ittensä, mun mielestä se on aika hyvä ohje melkeen kaikkeen. Ja kyllä maailmassa tarvitaan niitä hiljasia tarkkailijoita ja rauhallisia ihmisiä. Kertokaahan kuitenkin vielä muutkin ajtuksia aiheesta, ja vinkkejä, koska ois kyl kiva olla sosiaalisempi :)

Vierailija

Itsekkin monesti vaivaudun ihmisten seurassa ja tuntuu etten ikinä keksi mitään järkevää sanottavaa. Ystävä antoi vinkin että hyvä tapa saadaa keskustelua aikaan on kysellä kaikkea toiselta. Näin ohjaa huomion siihen toiseen ja yleensä juttua alkaakin sitten hetken kuluttua syntymään. Ja aina kun menee juttelemaan niin voi puhua esim. koulusta jos on samalla luokalla tai töistä jos on samassa työpaikassa. Vaikka ne onkin tylsiä aiheita niin jutut siirtyvät yleensä kyllä sitten mukavempiinkin aiheisiin :) Ketoilen myös yleensä kaikkia noloja juttuja omista sähläilyistäni. Toimii, vaikken ehkä anna parasta kuvaa itsestäni :D

Vierailija

Olen 21v likka tai anyway, teidän mielestä jo ehkä vanhaki, mut :D

Itse olin todella hiljainen koko yläasteen, ja lukiossakin aika pitkään. Minulla ei käytännössä katsoen ollut kuin yksi kaveri. Halusin olla sosiaalinen, mutta en halunnut ystävystyä luokkakavereitten kaa juuri lainkaan, sillä he olivat mielestäni tyhmiä. Myöhemmin, näin lukion jo päätyttyä, olen huomannut, että kaikki ovat viisastuneet ja olen alkanut pitää heihin yhteyttä.. Mut asiaan!

Yesillä oli hyviä vinkkejä. Lisäksi ehdottaisin, että jos koulussa on mitä tahansa ryhmiä, tutor-toimintaa, kerhoja tai muuta, kannattaa ottaa niistä hyöty täysin. Ja kannattaa aloittaa joku helppo harrastus, josta pitää, jotta löytää uusia ihmisiä, joiden kanssa "pitää" olla hieman sosiaalisempi. Itse menin ilmaisutaidon kurssille, joka hirvitti minua juuri sen takia kun olin niin hiljainen ja hieman ujokin. Sukulaisista, joita et tunne, on helppo aloittaa. Itse en tuntenut juuri lainkaa sukulaisia, mutta kysyin vanhemmilta, voisimmekö käydä kylässä. Heille oli helpompi esittää kysymyksiä jne.

Yleiset aiheet, omat mielenkiinnon kohteet ovat hyviä aiheita. Kysymykset toisesta ovat aina hyviä, koska vastaaja voi kertoa itsestään. Kysy aiheista, joista itse pidät, ja voit täten myös itse kommentoida niitä.

Ei ole realistista odottaa että olet heti sosiaalinen puhuessasi tuntemattomien kanssa, mut kyl se siitä. Lisäksi, hymyile vastaantulijoille, vaikket aikoisi puhua heille. Ota lyhyitä katsekontakteja tuntemattomiin. Ota iso henkäys, jos jännität puhua, vaikka se onkin kaikkien mielestä diipadaapaa, se toimii.

En nyt muuta osaa neuvoa, kuin että aloita hitaasti ja hanki kokemusta juttelusta ja seurassa viihtymisestä - tosin sanottakoon, että helpommin sanottu kuin tehty, mutta itsellänikin vielä työn alla :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat