tahdon päästä eroon liiasta mustasukkaisuudesta!

Vierailija

Elikkä olen hyvin mustasukkainen poikaystävästäni, epäilen jatkuvasti, että hän pettäisi minua. Tämän olen päätelly johtuvan siitä, kun aiemmissa suhteissani minut on lyöty maanrakoon valehtelemalla, pettämällä ja hyväksikäytöllä. Minulla on aina ollut hankala luottaa ihmisiin ja luottamukseni onkin kuin haavan lehti jota tuuli riepottaa ja joskus se irtoaa puusta kokonaan. Asiaa ei helpota se, että jonkin aikaa sitten poikaystäväni valehteli minulle tapaavansa kaveriaan kaupungissa kun todellisuudessa hän oli mennyt käymään jonku tytön kotona toisella puolen kaupunkia. Tätä tapausta ennen olin luvannut itselleni luottaa poikaystävääni ja joka kerta kun päähäni tuli "vääränlaisia ajatuksia" hoin itselleni: luota häneen. Tämän valehtelun jälkeen luottamus romuttautui sitten täysin. On myös ollut muita pienempiä asioita joista hän on kertonut "pieniä valkoisia valheita" ja totuuden selvittyä joudun aina miettimään luottamukseni uudestaan. Poikaystäväni ei tietenkään pidä tilanteesta ja harmistuu todella paljon aina kun tajuaa, etten vieläkään luota häneen. Asiaa ei myöskään helpota se, että välillä tuntuu muiden asioiden menevän aina minun edelle. Poikaystäväni sanoo kyllä rakastavansa minua, muttei aina teoillaan sitä näytä, esim muiden ihmisten seurassa, mikä taas harmittaa minua ja saa aina miettimään, että olenko siellä aina toissijainen. Välillä meinaan tulla hulluksi näiden mustasukkaisuuskohtauksien kanssa ja haluaisin todella oppia luottamaan ihmisiin, varsinkin poikaystävääni. Eniten pelkään hänen satuttavansa minua, kuten kaikki aikaisemmat ovat tehneet. Ja samalla kun ajattelen näitä asioita ja kehittelen päässäni mitä ihmeellisimpiä "tarinoita" mitä poikaystäväni on voinut tehdä kun en ole koko ajan vahtimassa. Tämä on hyvin rankkaa varsinkin minulle kun en pääse näistä ajatuksista pois. Poikaystäväni ei siis edes tiedä mitä kaikkea pääni on hänestä kehittänyt. Olemme siis seurustelleet jos puolitoista vuotta ja asuneet yhdessä siitä vuoden. Mitä tässä voi tehhä, jotta sais nuo typerät ajatukset pysymään poissa ja luottamuksen poikaystävääni? Olen myös miettinyt, jos en pysty saamaan luottamusta häneen, niin onko sitten ero edessä? Rakastan häntä kuiten hyvin paljon, suhteemme on ihana ja muuten sovimme yhteen ku paita ja peppu, mutta luottamuspula on ainut ongelmamme. Hjälp!
ps. sori sekavasta tekstistä, toivottavasti joku ymmärtää tilanteeni ja osaisi vähän auttaa tai kertoa omia kokemuksiaan samantyyppisestä tilanteesta. :)

Kommentit (6)

Vierailija

Kai tajuat että sahaat poikki oksaa jolla istut?

Todennäköisesti poikaystäväsi kertoo valkoisia valheita nimenomaan koska pelkää sinun ylilyöntejäsi ja mustasukkaisuuttasi. Mielestäni tuo on itseään ruokkiva kehä. Poikaystäväsi ei uskalla tunnustaa käyvänsä jonkun tyttöpuolisen kaverinsa luona koska tietää että vedät siitä hirveät mustistelut ---> hän valehtelee säästääkseen sekä itseään että sinua turhalta draamalta ---> sinä vedät kilarit joka tapauksessa.

Jossain vaiheessa poikaystäväsi turhautuu olemaan noin tiukassa lieassa. Kyllästyy todistelemaan jatkuvasti olevansa luottamuksen arvoinen vain huomatakseen että sinä et siltikään luota. Mahdollisesti välillä hänellä tulee kapinahenkisiä tunteita että no vittu minähän teen niinkuin haluan jolloin sinä tulet loukatuksi. Ennenpitkää hän väistämättä jättää sinut tuon käytöksesi takia, jolloin sydämesi särkyy jälleen ja olet seuraavassa suhteessa entistä pahempi mustasukkaisuutesi kanssa.

Mieti sitä. Haluatko todella menettää miehesi tuollaisten asioiden takia? Yritä mustasukkaisuuden hiipiessä mieleen ajatella järjellä äläkä tunteella. Miksi ihmeessä miehesi sinua pettäisi, kun hänellä on jo nainen jota rakastaa? Anna miehelle tilaa ja liikkumavaraa. Hyväksy se että sinä et häntä omista, eikä sinulla ole oikeutta puuttua hänen menemisiinsä. Aloita omasta itsetunnostasi, se on selvästi pohjamudissa.

Ja ps. Ihan oikeasti, moni kokee kiusalliseksi julkiset hellyydenosoitukset. Joidenkin mielestä julkinen halihalipusipusinaminami on jopa törkeää ja epäkohteliasta käytöstä muita läsnäolevia kohtaan.

Miksi miehesi pitää koko ajan todistaa sinulle rakkautensa ja uskollisuutensa, mutta sinun ei tarvitse tehdä samaa? Voisit todistaa omat tunteesi mm. _luottamalla_

Lisään vielä senkin että mielestäni edellisten suhteiden perusteella ei voi perustella sitä miksi käyttäytyy tympeästi nykyistään kohtaan. Nykyisesi ei ole entisesi etkä saa maksattaa hänellä entisesi tekemiä virheitä.

Gimli
Seuraa 
Liittynyt29.8.2010

Olen samaa mieltä asiasta Chu. Tai ainakin kovasti yritän olla. Entinen suhteeni päättyi, kun poikaystäväni petti minua parhaan kaverini kanssa!! Olen ollut nykyisen poikaystäväni kanssa 1,5 v. Aluksi en luottanut häneen yhtään enkä päästänyt yksin mihinkään tai ainakin kyselin koko ajan hänen tekemisiään. Luottamus kuitenkin kasvoi ajan kanssa. Sitten lähdin eri paikkakunnalle opiskelemaan. Suhde ei toimisi jos emme luottaisi toisiimme, sillä välissämme on 200km. Välillä tulee aikoja jolloin mustasukkaisuus kalvaa, mutta silloin keksin äkkiä jotakin muuta mukavaa tekemistä :) Elikkä yritä vain antaa asian olla ja miettiä jotain muuta kun mustasukkaisuuskohtaus tulee.

Vierailija

Itselläni myös pelottavan samanlainen tilanne ( olisi voinut olla minun kirjoittamani), pelkään että jos luottaisin kunnolla luottaisin sokeasti mieheeni ja joutuisin pettymään vielä. Mieheni on ihan kiehumispisteessä kun epäilen häntä, en haluaisi epäillä rakkaimpaani mutta jotenkin haluan suojella itseäni samalla.

Haluaisin todella uskoa mieheeni, pelkään että mustasukkaisuus ajaa hänet tekemään hölmöyksiä ajatuksella "et sinä tyttö minua määrää", mutta miten voin päästä mustasukkaisuudesta eroon, näen jopa painajaisia missä hän pettää minua:/

Vierailija

Et ole yksin mustasukkaisuutesi kanssa! Minä syytän kaikesta itseäni, koska jokainen uusi suhde on alkanut siitä että olen pettänyt. Sen takia minulla on vaikea luottaa muihin, koska tiedän mihin itse olen kykenevä, ja se on hirveää!!

Kuitenkin, nämä hommat lopetin jo kauan sitten, mutta mustasukkaisuus säilyi, keksin päässäni juttuja mitä hän on tehnyt ja kenen kanssa, ja jos hän jutteli baarissa jonkun tytön kanssa, tein siitä suuren riidan ja numeron. Poikaystäväni kuitenkin antoi monen monta mahdollisuutta minulle ( minun onnekseni) ja loppujen lopuksi olen rauhoittunut.

Tarvitsin vain loppujenlopuksi monta kunnon keskustelua hänen kanssaan, hän sanoi että maailma on täynnä naisia ja jos minä en häntä kiinnostaisi, hän jättäisi minut, ja lähtisi kai niiden kaikkien muiden perään!! Siinä on järkeä, mietippäs!

Miksi hän haaskaisi aikaansa sinuun jos ei oikeasti välittäisi =)

Vierailija
smirree

Itselläni myös pelottavan samanlainen tilanne ( olisi voinut olla minun kirjoittamani), pelkään että jos luottaisin kunnolla luottaisin sokeasti mieheeni ja joutuisin pettymään vielä. Mieheni on ihan kiehumispisteessä kun epäilen häntä, en haluaisi epäillä rakkaimpaani mutta jotenkin haluan suojella itseäni samalla.

Haluaisin todella uskoa mieheeni, pelkään että mustasukkaisuus ajaa hänet tekemään hölmöyksiä ajatuksella "et sinä tyttö minua määrää", mutta miten voin päästä mustasukkaisuudesta eroon, näen jopa painajaisia missä hän pettää minua:/

Mulla on ihan sama tilanne. Olen vuosien aikana kehittänyt itselleni aikamoisen suojelumekanisimin enkä todellakaan halua, että itseäni sattuu tai mut jätetään. Koen pettämisen äärimmäisen nöyryyttävänä itseäni kohtaan..

Poikaystäväni on "jäänyt kiinni" muutamasta valkoisesta valheesta, mitään pahempaa ei ole kylläkään sattunut (tai mistäs sitä tietää, epäilen koko ajan varmuuden vuoksi!). Jotenkin varaudun koko ajan pahimpaan ja tuntuu, että musta on tullu ihan vainoharhainen tämän asian suhteen ja että pilaan vielä suhteemme tällä. Olen ihan liian usein ahdistunut ja huonolla tuulella... Viime aikoina on tullut tunne, että poikaystävä olisi pettänyt mua kunnolla enkä pääse siitä ajatuksesta eroon.

Muuten meillä menee hyvin, varmaan pitkälti siksi etten kerro näistä tunteista ja ajatuksista. Poikaystäväni on ihana ja rakastettava, toivon todella että hän on sanojensa takana ja oikeasti sitä mitä antaa ymmärtää.

Vierailija

hui pelottavaa ihan kuin oisin itse kirjoittanut tuon! Sulla on todellakin aivan samanlainen tilanne kun mulla. Miten tälläisestä vain pääsis yli:/ pitääkö jonnekin terapiaan mennä ? Minua sellainen lähinnä pelottaa, pelottaa että poikaystäväni ajattelee minun olevan tyyliin hullu

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat