Kuinka auttaa masentunutta miestä?

Vierailija

Mulle on iskenyt tenkkapoo viimeisen kuukauden aikana. Ollaan jo hetken aikaa seurusteltu ja alusta asti tiesin toisen potevan masennusta, mutta nyt on tilanne tainnut räjähtää käsiin. Toinen nukkuu kaikki vapaapäivät, juo vähintään joka toinen päivä ja epätoivo paistaa sen katseesta. Itse masennusta pitkään sairastaneena haluaisin auttaa, mutta ei se mua sisään päästä. Mitä mä teen?

Tilannetta ei helpota poikaystäväni perussuomalainen jurous, ja tunnen syyllistäväni ja olevani oikein natsi kotona kun yritän saada tietoja. Vastaukseksi tulee pelkkiä murahduksia, tyhjä katse seinään ja kyljen kääntäminen. Meidän suhteessa ei ole hetkeen puhuttu, ja mun ongelma on tietysti tää ainainen empatia, ja kun huomaan toisen kääntyvän sisäänpäin, teen itse saman. Tai sitten verbaalioksennus kun sille päälle satun, syytän toista siitä, ettei se osaa/kykene puhumaan asioista, ja mitä enemmän mä sitä teen, no niin.. Tiedätte varmaan. Kaivan kuoppaa? Miten auttaa masentunutta ihmistä, antamalla tilaa vai olemalla lähellä?

Myöskin seksi on ollut vähissä meidän suhteessa ja syytän siitä itseäni. Tiedän, ettei se ole rationaalista, sitä väsyttää, stressaa, ahdistaa, ja mä vaan pelkään että se on minä joka tässä mättää. Mutta mistä mä sen saisin tietää, kun ei se puhu. Ei mitään feedbackia, en tiedä teenkö kaiken oikein tai väärin. Puhumattomuus aiheuttaa vainoharhaisuutta, ja mitä vainoharhaisempi mä olen, sitä enemmän se kääntyy sisäänpäin. Muutun stressipalloksi.. Neuvoja?

Kommentit (2)

Vierailija

Ite olen masentunut, ja tapailen miestä (ollaan siis tapailtu +3kk).. Hän tietää minun masennuksesta. Olen kertonut hänelle siitä.

Itse en hirveesti pidä jos hän yrittää kysellä siitä tai haluaa auttaa.. Haluan vaan puhua siitä silloin kun siltä tuntuu ja itse aloitan, ja silloinkaan en puhu siitä hirveesti.. Minua se sairaus nolottaa, ja jos joku puhuu siitä niin alkaa ahdistaa kun tulee kaikki ajatukset pinnalle.. En itse halua miettiä edes minun masennustani, enkä puhuakaan siitä.

Minusta parasta on kun mies vaan on lähellä, ja ei puhu asiasta mitään. Voidaan yhdessä unohtaa kaikki huolet :) .. Ja sitten tieto siitä että mies kyllä kuuntelee silloin kun itse haluan avautua hänelle.

Käykö miehesi psykiatrilla? Entä onko hän täysin tietoinen siitä että sairastaa masennusta?

Vierailija

Älä ainakaan syyllistä häntä. Anna hänelle tilaa,mutta ole häntä lähellä. Yritä saada hänet tuntemaan itsensä tärkeäksi ja rakastetuksi. Kaikki masentuneet ihmiset eivät valitettavasti päästä ketään lähelle.

Mun miekkonen on myös masentunut, tosin ei ole diagnoosia, mutta hän tietää sen itsekin. Vaikka asiasta ollaan välillä juteltu, niin en minä voi hänen olotilaansa täysin ymmärtää mitenkään. Jotenkin tullut sellainen kuva, että masentunut elää omassa kuplassaan ja on vain hyväksyttävä se, että sinne kuplaan ei voi päästä kukaan ulkopuolinen.
Meillä mies on joskus myös maannut sohvalla(nykyään vähemmän). Olen mennyt viereen ja pitänyt hänestä kiinni. Jälkeenpäin on kertonut että se tuntuu todella hyvälle.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat