Iltalukiosta kokemuksia

Vierailija

Opiskelen tällä hetkellä itse päivälukiossa, mutta olen ajatellut vaihtaa iltalukioon.

Kertokaa kokemuksia. :)

Kommentit (9)

Vierailija

Opiskelin ammatin + 5 lukion ainetta toisella asteella. (Kaksoistutkinto)
Osa noista lukion ainesita tuli luettua iltalukion kursseilla. Mielestäni oli mukavaa ja porukkakin oli aika heterogeenistä. Opiskelen tällä hetkellä yliopstolla alaa joka ei tunnu omalta ja olenkin suunnitellut meneväni iltalukioon lukemaan matikan/kemian ja fysiikan kurssit, niitä kun en lukioaikana lueknut mutta niistä olisi hyötyä.

Olen kuullut että monet pitävät siitä ettei iltalukio ole niin suorituskeskeinen ja kuulemma on joku löytänyt iltalukiosta hyviä ystäviäkin.

Lisää kokemuksia olisi mukava kuulla :D

Vierailija

Itse en ole iltalukiota käynyt mutta sisko on kertonut että iltalukiossa on vähemmän kursseja, n. 45 koska mun mielestä siellä ei ole liikuntaa eikä kuvista tai mitään. En tiedä paljoa mutta kerron lisää kun tedän :)

Vierailija

Mä kävin n. puolet lukiosta iltalukion puolella. Ja meiltä kyllä löytyi ihan kaikki kurssit, mitä päiväpuolellakin oli, eli kuvista, musiikkia, liikuntaa ja muita syventäviä kursseja. Itse tykkäsin, sillä iltaisin opin kaikkein parhaiten. Meillä oli aina 12 kertaa / kurssi, mutta tunnit olivat pidempiä. Sopi ainakin mulle, sain parempia arvosanoja kuin päivälukiosta, sillä kursseihin sisältyi aika paljon itsenäistä kotona tehtävää työtä ja sillä tavoin itse opin parhaiten.

Vierailija

Itse opiskelen tällä hetkellä iltalukiossa. Iltalukiossa on se hyvä puoli että saa itse valita suorittaako koko lukion jolloin käy saman kurssi määrän kuin päivälukiossa tai sitten voi opiskella vain kurssit jotka aikoo kirjoittaa. Myös osa kurssikavereistani suorittaa vain tiettyjä kursseja esim. työn puolesta opiskelee jonkin kielen.
iltalukiossa asiat käydään nopeammin läpi joten itseopiskelua tulee enemmän.
Mutta kaikenkaikkiaan koulunkäynti on rentoa ja opettajat ymmärtäväisiä :)

Kraneia
Seuraa 
Liittynyt16.1.2012

Minä olen käynyt iltalukiota nyt tavallisen päivälukion ohella. (En tiedä kuinka yleinen tällainen käytäntö on, mutta meillä se on ihan normaalia, kun saman oppilaitoksen alaisuudessa molemmat ovat.) Itsenäistä työskentelyä on paljon runsaammin illan puolella kuin päivällä. Tunteja meidän lukiolla on keskimäärin kolme-neljä per kurssi, ja esimerkiksi kielissä tunnit (2 x 60 min) käytetään pääasiallisesti käymällä läpi kotiopiskelun aikana eteen tulleita ongelmia ja keskeisimpiä kielioppiasioita katsoen. Minun kaltaiselleni äärettömän laiskalle ihmiselle, jonka oppiminen perustuu ensisijaisesti kuuntelemalla oppimiseen, iltalukio ei välttämättä ole se paras paikka oppia, jos tavoitteena on kirjoittamien. Sen sijaan siellä on kyllä mukava käydä nopeasti niitä epämiellyttävimpiä pakollisia, joita ei ole kirjoittamassa, ja kerrata parilla tunnilla kirjoitettavien kurssien asiat.

Kuvaamataitoa, musiikkia ja liikuntaa ei meidän iltalukion puolella taideta järjestää, sillä nehän eivät edes ole pakollisia lukion yli 18-vuotiaana aloittaville (jotka eivät ole opiskelleet viimeisen vuoden aikana). Muuten määrä ja kurssitarjonta on ollut aikalailla sama kuin päivälukiossakin, molemmat kun toimivat aikuislukion oppimäärällä.

Vierailija

Opiskelen kaksoistutkintoa ja osan lukiotunneistani käyn iltalukion puolella. Itse olen ollut tyytyväinen valintaani ja iltalukion puolella porukka tuntuu mielestäni rennommalta kuin päivälukion puolella.

Vierailija

Suoritin osan kaksoistutkintoon (oikeastaan kolmoistutkinto, kun otan myös lukion päättötodistuksen) liittyvistä lukio-opinnoista iltalukion puolella, jotta sain käytyä niitä nopeammin. Iltalukiossa ollaan paljon joustavampia esimerkiksi työssäkäynnin suhteen, sillä siellähän suurin osa on jo aikuisia. Vastuuta annetaan oppilaille enemmän ja heidän odotetaan toisaalta myös ottavan itse vastuuta ja hoitavan hommat, mikäli ovat poissa. Poissaoloja saa olla mielestäni enemmän kuin päivälukion puolella.

Tunteja on vähemmän, vaikkakin ne ovat pidempiä kuin päivälukiossa. Meillä oli yleensä 3 tuntia viikossa, muistaakseni tunnin pituus oli 75 tai 80 minuuttia. Iltalukiossa on myös jonkin verran itsenäisen opiskelun tunteja ainakin joissakin aineissa eli annetaan esim. tehtäviä, joilla korvataan tavallaan joitakin koulussa istuttavia tunteja.

Ihmiset ovat myös olleet mukavia iltalukion puolella. Itse ainakin juttelin paljon myös huomattavasti itseäni vanhempien opiskelijoiden kanssa ja oli mukavaa kuulla, miksi eläkeikäisetkin lähtevät vielä lukion penkille :) Suosittelen siis ehdottomasti! Ja tosiaan, jos sen koko oppimäärän käy siellä iltalukiossa, niin suoritettavia kursseja on vähemmän kuin päivälukion puolella.

Vierailija

Mäkin oon miettiny iltalukioon vaihtamista, opiskelen siis tällä hetkellä toista vuotta päivälukion puolella. Olisin vaihtamassa Jyväskylään lukioon ensi vuodeksi ja mietin, että mitenhän onnistuu opiskelijakämpän saaminen kun on "vain" iltalukiossa? Ja miten rahat riittää vuokraan yms.? Jos jollain on samantapasii kokemuksii nii kertokaa, ois kiva kuulla.(:

Vierailija

Moi! Itse käyn päivälukiota ja iltalukiota samaan aikaan. Opo sanoi, että hän voi siirtää iltalukion kurssit ja päivälukion kurssit yhteen. Näin saan lukion käytyä nopeammin läpi. Meillä ei edes anneta poissaoloja, jos on poissa joltain iltalukion tunnilta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat