Yasmin pillereiden vaara?

Vierailija

Kuulin äidiltäni sen verran Yasmin merkkisistä pillereistä, että hän oli katsonut A-studio ohjelmaa, jossa Yasmin pillereistä oli tullut niitä käyttäville ihmisille sairauksia yms parantumattomia asioita.. Onko tämä totta, vaikka niiden väitetään olevan vaarattomia? Eihän niistä pitäisi aiheutua kuin mielenhäiriöitä? Mitä muita luotettavia ehkäisymenetelmiä on olemassa? Vastailkaa nopeasti!

Kommentit (10)

Vierailija

Kyllä tosta Yasmin merkkistä pillereistä tuli viimeksi mtv3 kanavan 45 minuuttia ohjelmassakin. Aluksi se ihmetytti minuakin, ettei aiheesta ole aikaisemmin paljoa kerrottu. Kieltämättä säikähdin mutta luulen, että kyseessä on se osa ihmisistä, joille on tullut joitain sivuvaikutuksia yms. Mutta itse olen syönyt pillereitä reilun vuoden eikä minulle ole mitään terveysongelmia niistä tullut. Käyn muutenkin 1-3 kertaa vuodessa lääkärillä tarkistuttamassa terveydentilani eikä mitään muutoksia ole niistä tullut.
Silloin kun hain ehkäisypillereitä niin minulle tehtiin lääkärintarkastus ja sain aluksi testipakkauksen eli ensimmäisen liuskan jälkeen minulta otetiin verikoe ja papakoe. Myös pillereiden haittavaikutuksista sain riittävästi tietoa omalta lääkäriltäni ja pakkauksen mukana olevassa ohjeessakin on lukuisia asioita jotka voi tulla tai sitten ei jos kuuluu ns. riskiryhmään. Aion jatkossakin syödä näitä pillereitä koska ne sopivat minulle hyvin. Mikäli joskus jotain ilmenee niin sitten tietenkin lopetan..sillä ei oman terveyden kanssa kannata pelleillä.
Suosittelen ottamaan selvää muistakin ehkäisykeinoista ja kysyä lääkäriltä tai gynekologilta e-pillereistä mikäli jokin asiassa epäilyttää sillä he ovat asiantuntijoita sen saralla.
Mielihäiriöt voivat alkuvaiheessa tulla jokaiselle jotka aloittavat e-pillereiden syönnin, jolloin kroppa totuttautuu pillereihin. Itsellä oli aikoinaan päänsärkyä, lihosin muutaman kilon ja kiukunpuuskia tuli ja meni kun söin Mercilon merkkisiä pillereitä ja siksi vaihdoin ne Yasmineihin.
Nuorena kannattaa aloittaa ehkäisy tutusta ja turvallisesta kondomista jolloin ei tarvitse murehtia mistään pillereistä.

Aelyn
Seuraa 
Liittynyt1.10.2010

Itse olen käyttänyt noita yli viisivuotta ilman ongelmia. Mitä taas itse olen kuullut juuri Yasmin aiheuttaisi vähiten sivuvaikutuksiakin. Eli en kyllä merkkiä vaihtaisi ja vuosittain käyn tarkastuksessa toki. Eiköhän niitä vaaroja voi aiheutua kaikenlaisista pillereistä.

Vierailija

Minäkin olen kyseisiä pillereitä käyttänyt kohta kaksi vuotta eikä minulla ole missään vaiheessa ollut mitään ongelmia. En siis ole ajatellut vaihtaa tai lopettaa käyttöä.

Vierailija

Minä ainakin vaihdan ja heti. Ei kannata tollasen asian takia riskeerata terveyttään tai henkeään!

Jenkeissä meneillään 2700 oikeuskannetta ja 190 Yasminin käyttäjän arvioidaan kuolleen! 45 minuuttia -ohjelmassa kokemuksistaan kertomassa ollut saksalainen nuori nainen, joka ei kuulunut mihinkään veritulppariskiryhmään, oli saanut keuhkonsa täyteen veritulppia, mutta selvisi sentään hengissä! Hän joutuu kuitenkin loppuelämänsä syömään verenohennuslääkkeitä eikä sen vuoksi saa ikinä tulla raskaaksi. Hän ei myöskään ikinä tule pystymään harrastamaan urheilua normaalisti. Haloo ja herätys!!!

Ei todellakaan kannata odottaa siihen asti, että jotain ongelmia tulee ennen kuin lopettaa ja vaihtaa toiseen ehkäisypilleriin tai -menetelmään! Luuletko, että veritulppa antaa varoitusmerkkejä itsestään ja näkyy gynekologin tai lääkärin terveystarkastuksessa? Vastaus on EI anna eikä näy! Pointti on veritulpan kanssa juuri siinä, että kun niitä ongelmia tulee, niin on jo liian myöhäistä!

Vierailija

Kannattaa ottaa huomioon, että veritulppariski on olemassa kaikilla muillakin ye-pillereillä kuin pelkillä Yasmineilla, ja veritulpan voi saada myös vaikka ei käyttäisi ollenkaan ye-pillereitä. Kannattaa myös ottaa huomioon, että median antama kuva tapahtumista ei kerro koko totuutta. Ikävä tapaushan tuo on, eikä varmasti ainoa, ja uskon että lisätutkimukset Yasminien turvallisuudesta ovat tarpeen asian selvittämiseksi. Ja varmasti Yasminien valmistaja tekeekin noita tutkimuksia, varsinkin kun uutiset pelästyttävät varmaan aika monet vaihtamaan merkkiä johonkin toiseen.

Sanoisin siis, että ei kannata hätiköidysti lähteä vaihtamaan muuten sopivaa pillerimerkkiä näiden uutisten perusteella. Vakavista asioista on tietenkin kyse, mutta kun vertaa noita vakavia haittoja saaneiden määriä Yasminien käyttäjämääriin voi varmasti huomata että todennäköisyys saada veritulppa on oikeasti todella pieni.

Aelyn
Seuraa 
Liittynyt1.10.2010

Sepä se juuri onkin, kun ihmiset eivät hysteriassaan tajua juuri sitä että samat riskit ne ovat kaikissa. Saattavat jopa aiheuttaa muitakin sivuvaikutuksia, jos yhtäkkiä vaihtaa johonkin muuhun. Mutta onhan se selvää, että kun media asioilla noin revittelee niin osa jättää pillerit pois. Ja eihän siinä, jos se omaa mielenrauhaa lisää niin antaa mennä. :>

Vierailija

Olen itse käyttänyt ongelmitta vajaan vuoden. Yasmin pillerit ovat tietääkseni maailaman myydyin e-pilleri merkki jonka takia myös haittavaikutuksista kärsiviä on enemmän. Olen itse nuori, vasta 17-vuotias, mutta "tuttu ja turvallinen kondomi" on mielestäni huomattavasti pillereitäni epäluotettavampi ja HUOM! kondomin rikkoutuminen tuotti paljon enemmän murehdittavaa. Vaikka en tullutkaan raskaaksi millään kerralla jolloin kondomi on puhjennut (n.7 kertaa), tuntuu paljon miellyttävämmältä kun ei tarvitse elää raskauden pelossa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat