Ihotautilääkärit ei osaa auttaa..

Vierailija

Moikka!

Mulla on sellanen ongelma, että posket punoittaa ja niissä on pieniä näppylöitä, näitä näppylöitä esiintyy välillä myös otsassa ja muualla kasvoissa. Kävin kahdella eri ihotautilääkärillä ja molemmat sanoivat eri asiaa. Toinen sanoi, että minulla on ruusufinni ja määräsi rozexia (josta ei ole ollut apua) ja edellinen määräsi tetralysal-kuurin ja skinoren voidetta (eli hän oletti, että minulla on jonkinlainen tulehdus kasvoilla ja siitäkään ei ollut yhtään apua). Haluaisin punoituksen pois ja tasaisen ihon, osaisitko auttaa? Olisin niiiin niin kiitollinen, en tiedä enään mihin mennä tai mitä tehdä.. :(

P.S- Olen kosmetologinkin puheilla myös käynyt ja palanut ilman tyydyttävää vastausta.

Kiitokset jo etukäteen!

Kommentit (4)

Vierailija

Hei!

Näkemättä tilannettasi on vaikea antaa varmaa vastausta. Ruusufinniin viittaa se, että ihosi punoittaa ja näppylät tulevat erityisesti poskiin, joskus otsaan ja mahdollisesti(?) nenään ja leukaan. Punoituksen, teleangiektasioiden (couperosan) ja näppylöiden lisäksi oireina voi olla myös kutinaa ja kuumotusta. Sama tauti voi olla eri ihmisillä hyvin eriasteisena. Ruusufinnistä voidaan erottaa eri alalajeja. Myös vuodenajat vaikuttavat, useimmilla pahin vaihe on kevättalvella ja vähäoireisin kausi loppukesästä. Auringon UV-säteily, kortisonivoiteet, alkoholi, tupakka, kahvi, voimakkaasti maustetut ruoat, stressi ja lämpötilan vaihtelut voivat pahentaa punoitusta tilapäisesti.

Ihonhoitotuotteet tulee valita huolella ja suosia tuotteita jotka ovat hellävaraisia ja ihoa rauhoittavia. Puhdista iho säännöllisesti aamuin ja illoin. Vichy Purete Thermale Calming Cleansing Solution Micellaire on hellävarainen, ihoa rauhoittava puhdistusvesi, jossa on myös kasvovesi ja silmämeikin poistoaine samassa. Saat yhdellä käsittelyllä hellävaraisen ihonpuhdistuksen ja viimeistelyn. Päivävoiteeksi kannattaa valita UV-suojan sisältävä voide, sillä auringon ultraviolettisäteily pahentaa punoitusta. Esimerkiksi Vichy Aqualia Thermal UV- kosteusvoide sisältää UVA ja UVB suojan ja auttaa suojaamaan ihoa auringon haitallisilta UV-säteiltä. Kevyt voide myös kosteuttaa ja rauhoittaa ihoa. Kannattaa muistaa, että näkyvien muutosten aikaan saaminen kestää usein useita kuukausia.

Ihotautilääkärille mennään silloin jos kotihoito ei tuota toivottuja tuloksia tai punoitus ja näppylät pahenevat. Ihotautilääkäri pois sulkee muut mahdolliset vaihtoehdot, esim. akne, perioraalidermatiitti ja SLE. Ruusufinnin hoidossa tehokkaimmaksi paikallishoidoksi on osoittautunut metronidatsolivoide. Sisäisesti otettava tetrasykliini on klassinen lääke ruusufinniin. Nämä molemmat ovat reseptilääkkeitä.

T: Tita

Vierailija

Kokeile apteekist ilman reseptiä saatavaa basironia. Mulla se auttoi, kun tuli yhtäkkiä kipeitä, kummallisia finnejä leukaan ja poskiin (teininä mulla ei ollu iho-ongelmia). Mullakin on joku sen joskus ruusufinniksi diagnosoinut, mutta olen varma, että siitä ei ole kyse. Basiron on aknelääke, mielestäni mulla ei akneakaan ollut mutta hyvin tuntui silti tehoavan. Basirontuubi maksaa apteekis kympin, ja pelkkä voide riittää (voi laittaa esim yöksi, ei meikin alle).

Niin kai sitä voi itsensä diagnosoida ilmaiseksi itsekseenkin sen sijaan, että ravaa ympäri maailmaa maksamassa maltaita muiden ihmisten arvailuista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat