Juoksun harrastajat hoi! :)

Vierailija

Tervetuloa kaikki juoksun harrastajat tai aloittelevat juoksijat keskustelemaan omasta treenistänne ynnä muusta aiheeseen liittyvästä :)

Olen kesän aikana aloittanut juoksun tai voisin sanoa että hölkkäyksen ja edistystä on tapahtunut.

Haluaisin kysyä vinkkiä: Miten olisi mielestänne paras yhdistää juoksu ja lihaskunto treeni? Monta kertaa viikossa? Tarkoituksena on pitää kroppa vain kiinteänä, en halua olla mikään lihaskimppu :)

Juoksuhan luonnollisesti on tehokasta jaloille, nii mietin että olisiko järkevintä yläkroppaa vain treenata erikseen?

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Heippa, olen itse myös aloittanut juoksemisen kesällä ja tykästynyt siihen suuresti. Ostin jopa itselleni tuliterät juoksukengät. Kesällä juoksin paljon, kun siihen oli aikaakin, eli noin 5-6 kertaa viikossa. Harrastan myös lentopalloa, ja nyt kun harjotukset siellä ovat alkaneet, juokseminen on jäänyt vain 2 kertaa viikossa. Itse olen nyt miettinyt sitä, että kuinka voin jatkaa juoksemistani, kun syksy pukkaa päälle ja kylmässä ilmassa on ärsyttävää juosta?? Olisiko vinkkejä? :(( Muuten treenaamisesta sen verran, että itse käyn kerran viikossa kuntosalilla näiden lisäksi ja siellä käyn läpi yleensä vain keski- ja yläkropan lihakset.

Hyvä, että joku jaksoi kehittää tällaisen keskustelun. :)

Vierailija

Joo ajattelin laittaa pystyyn tälläse ringin ku cosmossa on aika asiallista väkeä :)

Niin..talvi tosiaan tulee ja juoksu todellakin jää pois :( itse ajattelin että jos on varaa ni hommaan hiihto kamat ja hiihtelen, se on kanssa tosi tehokasta ja ihan mukavaa esim. jäällä tai muuten vaan tasases maastos :D en osaa oikee ylämäkiä mennä suksilla ja alamäet mennäänki sitte pyllyllään :D Uinti olisi kanssa ihanaa <3

Mun mielestä syksy on just parasta aikaa juosta ja lenkkeillä. Oikeanlainen vaatetus auttaa asiaa ettei olisi liian kylmä tai kuuma.

kesäneito kiitos vinkistäsi, luulen että alan tekemään samalla lailla :) Sä harrastat paljon liikuntaa. Ite juoksen ehk 3 kertaa viikos ja fiiliksen mukaan plus sitten hyötyliikuntaa joka päivä about 20 min. Ja yritän tosiaan kerran viikossa tuota lihaskuntoa hoitaa..Millaset juoksukengät sulla on? Haluaisin panostaa sellaseen kunnon lenkki kenkiin jotka tukevat oikealla tavallla, mut ai ai mitä hintoja sellasilla kengillä on !

Vierailija

Heii! Määkin aloitin juoksun harrastamisen vähän aikaa sitten.. Tarkoituksena oli juosta koko kesä, mutta se sitten unohtui :D. En oo ikinä ollu mikään juoksun ystävä (tai liikunnan yleensäkkään) Johtuu ehkä juuri huonosta peruskunnosta, mutta olo on ollut aina hirveän ahdistunut treenin jälkeen. Tosin nyt oon ruvennu löytämään omaa rytmiä ja juoksu alkaa sujua :)

Talvi harmittaa vähän itseänikin, varsinkin kun asun pohjoisessa ja täällä on keskimäärin -20c, joten sillon ei paljon lenkkeillä! Muutenkin viileähkö ilma tuntuu hengittäessä tosi pahalta :( Harmittaa, kun juurikun on löytänyt kivan liikunta muodon ja alkanut tottua siihen, niin tulee talvi :(. Voi olla, että talvi menee lihaskunnonharjoittamiseen ja hyppynaru hyppimiseen :D Kuntosalille ei ole varaa mennä, enkä tiedä tulisiko siellä sitten edes käytyäkään :D

Olen juossut vähintään n. 3-4 kertaa viikossa, mutta vain sellaisia lyhyitä 15 min lenkkejä. Teen myös silloin tällöin vatsalihaksia ja punnerruksia. Tavoitteenani olisi saada vain hyvä peruskunto ja vähän liikuntaa arkeen.

Vierailija

tohru mukavaa tavata sua täälläkin :) sullahan on hyvin asiat jos jaksat putkeen juosta jo 15 min. Mun ennätys on 18 min about. Teen sellasia 45-60 min lenkkejä joista yleensä juoksen tuon 18 min sitten kävelen ja teen sellasia tosi nopeita pyrähdyksiä niin kauan kun ja jaksaa ja kyl on tehokasta! :D oikesti kunto nousee nopeesti :D kai?

Vierailija

No mää oikeestaan lönkyttelen ihan tosi hitaasti ton lenkkini :D Pitää aina toppuutella itteään ku mulle tulee niin hirveä olo jos juoksen liian nopeeta. Jalat menee maitohapoille, oksettaa, yskittää eikä henki oikein kulje :( Mutta sit päätin et oon juossu ihan liian lujaa ku tulee noin paha olla, niin otan hitaasti ja pikku hiljaa aina pitennän sitä matkaa.

Ootko muuten hankkinu urheiluliivit? Ku mietiskelin et pitäis varmaan hankkia sellaset ku ainoat kunnolla tissit paikallaan pitävät liivit on vähän turhan "hienot" juoksemiseen :D

Nii ja tosi kivaa ku tuli tämmönen tsemppausryhmä! :D

Vierailija

LumiAn kyselit tuolla että mitä ne mun lenkkarit olivat maksaneet. Juu kyllä ne olivat kalliit, mutta perustelin isälleni, että ensi kesänä juoksen vielä enemmän kun tänä kesänä. :) Merkki taisi olla nike ja hinta oli 120 €. Tosiaan kannattaa ostaa hyvin tukevat kengät, itse kävin liikkeessä sellaisessa laitteessa, missä saatiin selville, missä ovat jalkani painopisteet yms, ja sitä kautta sain hyvät kengät juuri itselleni.

Kyllä, olen kova urheilumimmi, en voisi olla päivääkään ilman liikuntaa. :) Itse siis treenieni vuoksi voin vain juosta viikonloppuisin, oikeastaan kun pelit alkavat kahden viikon päästä, niin tuskin enää niinkään usein. Itse juoksen noin 5-10 km lenkkejä putkeen, mutta välillä myös intervalleja kehittäen nopeusvoimaa.
Minua on myös vaivannut tuo kylmä ilma, joka juostessa joutuu keuhkoihin, pelkään että joku flunssa vielä iskee, mutta kai se on pakko kaulahhuivi laittaa ja maastoon vaan :> Tosiaan juoksetteko maastossa vai ihan asvaltilla?

Silloin kesällä kun alotti juoksemisen, niin tuntui ylivoimaselta juosta tuo 5 km, mutta nyt huomaa eron parin kk jälkeen, että jo 7,5 km menee aivan helposti vain. Olen aika tyytyväinen itseeni, että saavutin tasoja ja olen huomannut kuinka kunto on parantunut. Oikea syyni juoksemiseen lähti siitä, kun juoksin koulussa coopperin ja olin pettynyt tulokseeni ja päätin lähteä parantamaan sitä.
Tsemppiä kaikillle, kesän alussa myös minulle juokseminen tuntui pakkopullalta, mutta kyllä se siitä lähtee, jos tarpeeksi haluaa.

Vierailija

joo kyllä jossain vaihees aion panostaa jahka varat sen sallivat..opiskelen tällä hetkellä ja en ole vanhempien luona asunut enää 2 vuoteen jotta :D

juoksin tänään putkeen 25 min. !! en enää hengästy niin helposti. ainut mikä käskee lopuksi käveleen on kun pohkeisiin alkaa ottaan niin lujaa, mut ai hitto mikä fiilis! ihanaa tajuta oma kehitys ^-^ harmi vaan kun ei tiedä minkä verran niitä kilometrejä kertyy..itse juoksen suurimmaksi osaksi asfaltilla mikä ei tod. oo paras vaihtoehto mutta tässä ihan lähelläni ei valitettavasti ole pururataa, ainakaan silleen että tietääsin siitä.

Vierailija

ai niin ja urheilu rintsikoita en omista ku en oo viittiny netistä tilaa..oon kiertäny miljoona kauppaa ja pienirintaisille en ole löytänyt urheiluliivejä..meitä syrjintään.. :/ kertokaa ihmees jos tiäätte mistä saa a-kupin urheelliivejä. kaikki mitä itse oon löytänyt niin alkavat b-kupista ja ne ei tod.oo hyvät..kyllä pienetkin rinnat tarvitsevat tukea!! :D

Vierailija

Jeee ku tuntu tänää helpolta juoksu! :) Ja hengittäminenki helpottuu, ei hengästy ennää niin pahasti ku ennen. Hmm, en oikeen tiiä juoksenko maastossa vai missä, semmosta hiekkatietä yhtä lampea ympäri. Asfaltilla mennee polvet murskaksi :( Juoksetteko muuten päkiöillä vai koko jalalla? Ite oon kova kantapääastuja, mikä on sinänsä aika huono kun polvet ei välttämättä sitä kestä. Oon koittanu sillon tällön päkiöilläki juosta, mut jalkapohjassa ja nilkoissa tuntuu pahalle :( kellään mitään vinkkejä?

Rupesin suunnittelemaan urheilurintsikoitten ostoa, mut tulin siihen tulokseen et ostan ehkä vasta keväällä, kun talvella ei varmaankaan tuu käytettyä. Itellä on d-kupit ni vähän tuntuu ikävälle juoksu välillä :D

Vierailija

älä missään nimessä pelkillä päkiööllä juokse. kannattaa vähän googlettaa tuota oikeaa juoksu tekniikkaa :) juoksun liike kuuluisi lukemani mukaan olla vähän niinkuin rullaavaa että ajattele että se juoksu askel lähtee sieltä kantapäästä ja rullautuu kohti päkiää :) aikoinaan luin tuon kun plaza sivuilla oli hölkkä blogi ni siel oli jotenki tollein selitetty sitä tekniikkaa. ja varmaankin jokaselle kehittyy oma juoksu tyyli oli se sitten vääärä tai oikea..? kertokaas muutkin vain ajatuksianne tästä.

Vierailija

:D no ilmankos se tuntuu epämiellyttävälle! Aattelin testata kun se kehittäis pohkeita ehkä enemmän. Mut ei toimi :D Hmm tuntuu et mun juoksu on aikalailla tuollasta rullaavaa, tuntuu ainakin aika luonnolliselta. Jos hidastais tahtia entisestään se näyttäis varmaa aika paljon maratonkävelylle :D tosin vähemmällä lantionliikkeellä :D

Vierailija

Ite oon ostanu jo urheilurintsikat kauan aikaa sitte, mutta mä ostin omat jostain urhilukaupasta ja siellä oli vaan koot s-l, joten ei tarvinnu kuppikokoja miettiä. Hirvee hinku ois päästä juoksemaan, mutta koeviikko alkaa painaa päälle ja kotona vaan lukemassa. :/

Vierailija

Hohoi täällä ilmottautus yks vaihtelevallamenestykselläinnokas-juoksija! =)

Varmaa vuojen verran tullu juoksenneltua välillä enemmän,välillä vähemmän.
Oikeestaan on sellasia kausia ku on päivittäin käytävä mut välillä sit unohtuu iha totaalisesti koko lenkkeily.

Koko elämän oon jotain urheilua harrastanu et peruskunto on aika hyvä, yleensä jotai reilu puolentunnin lenkkejä teen, tarkkaa aikaa en osaa sanoa, mutta monesti tuntuu mahottomalta pakkopullalta toi juokseminen mut ohan se ehottomasti yks parhaimmista ja tehokkaimmista liikuntamuodoista, mutta tajuttoman rankkaa!

Joten ihan hirmu hyvä ajatus tällänen keskustelu!! (= siihe tarttee tsemppiä kyllä toisiltaki ku aina ei ite jaksais milläää...

Viimeaikoina oon jatkuvasti ollu kauheessa flunssassa ni ei oo sen puoleenkaa kovin innostanu tuo pururadalla huhkiminen, mutta eiköhä tää tästä! (8

Kuinka "turvallista" muute tuo juokseminen talvella on? oliskoha viisasta jokku nastat hommata tms? vai meinaatteko lajia vaihtaa pakkasten ajaksi? :)

Vierailija

Itse olen harrastanut monta vuotta koripalloa ja nykyisin juoksua, bodypumppia, bodybalancea sekä spinningiä. Minullakin on pienet A-kupin rinnat ja vaikka koripallossa joutuivat rinnat koetukselle hyppyjen takia, olen ollut täysin tyytyväinen esim. H&M:n urheilutoppeihin. Niistä vain valitset rinnanympäryksen mukaan koon XS tai S niin pitäisi riittää rintojen tukemiseen. Eli välttämättä ei ole pakko olla urheiluliivit, kun urheilutoppikin ajaa pienirintaisella saman asian. Topit ovat useimmiten myöskin halvempia. Isompirintaiselle suosittelisin kuitenkin kunnon liivejä, eipähän satu kun ne "hölskyvät" juostessa. ;)

Kesällä ehdin käydä vähän useammin juoksemassa, mutta nykyisin vaihtelee 2-4 kertaa viikossa jaksamisen ja aikataulujen mukaan. Mielestäni BodyPump on ollut hyvää lisää treenaamiseen, koska kyllähän juoksuunkin jalkalihaksia tarvitsee. Tietenkin kannattaa miettiä käyttääkö jalkoihin ihan maksimipainoja.. Mutta kyllä suosittelisin myös alavartalon treenaamista salilla. Joko perus syväkyykkyä tai sitten askelkyykkyjä. (Jalkojen ja takapuolen muoto tulevat paremmin esille)

Vierailija

Joo tuntuu olevan tuo flunssa kausi päällä. mulle ei oo tullu viel mitää..Mä en ainakaan talvella aio juoksennella, kaatumisen pelko on melkoinen :D katselin vähä uimahallien hintoja ni hyi hitto! lähin uimahalli missä voisin käydä niin 30 kerran kortti niin maksaa 80 euroa! Ja kerta lippu oli 4 euroa.. hirveetä rahastusta..

käyks kukaan teistä uimahalleissa?minkälaisia hintoja teidän uimahalleis on?

Nyt oon päättäny että treenaan kerran viikossa painoilla koko kroppaa (ehkä jos viitsii, ainakin satunnaisesti)....mun kropan malli on sellane et jo pelkkä juoksu on kyl tuonu hyvin takapuolen muotoa esiin ja jalkojen muutenkin..en hirvesti haluis että lihasten koko sillee kasvaa..olisin järkyttyny jos housujen koko 38 muuttuu 40 ..oon niin kauan ollu kokoa 38 ..vaik toisaalta mitä väliä oikesti on vaate koolla jos vaan on tyytyväine itteensä ja oman kropaan :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat