Mitä ehkäisy menetelmää käytätte ?

Vierailija

Haluaisin tietää mitä ehkäisyä käytätte ?

Itselläni on tällä hetkellä ehkäisyrengas, mutta tuskaista on kun mieliala pomppii maasta kattoon ja kaikki masentaa. Ennen ehkäisyrengasta käytössä oli e-pillerit, mutta niistä sain raivokohtauksia. Ja nyt haluaisin vaihtaa toiseen ehkäisy menetelmään.

Kertokaa siis mitä käytätte ja niistä plussat ja miinukset ? :)

-Kiitos

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

E-pillerit ja sitä ennen perinteistä kortsua. E-pillereissäkin on eroja ja vaihtamisen ansiosta olen käyttänyt Yasmin-merkkisiä pillereitä. Ne sopivat minulle hyvin eikä mielialamuutoksia ole ollut.

Hyvät puolet kortsuissa:
- luotettavuus
- kestävyys
- helppo asentaa/laittaa eli käytettävyys

Huonot puolet:
- liukasteaine, muutamissa kortsuissa ollut liikaa liukastetta mukana
- kumimainen haju
- joskus kortsu estää kunnon tuntuman saannin eli ei tunnu hyvältä yhdynnässä ja siksi kannattaa käyttää ohuita versioita niistä

Hyvät puolet e-pillereissä:
- luotettavia
- helppo käyttää kunhan muistaa ottaa pillerit päivittäin
- pitkäkestoinen vaikutus ehkäisyä ajatellen
- monipuolisuus/ vaihtamalla e-pillerimerkkiä voi löytää itsellensä sopivat
- yhdyntä tuntuu paremmalta

Huonot puolet:
- mielialamuutokset
- hinta/laatusuhde
- painonnousu
- pillereiden sopivuus hankala tietää etukäteen

Siinä nyt muutamia ominaisuuksia. Täytyy muistaa kuitenkin, että olemme kaikki yksilöitä eikä välttämättä toiset ehkäisymenelmät sovi itselle mutta onhan se hyvä tietää eri vaihtoehdoista. Kannattaa keskustella asiasta oman lääkärin, gynekologin, terveydenhoitajan tai jonkun asiantuntijan kanssa.

Vierailija

Mullekaan ei pillerit eikä renkaat sopineet ollenkaan. Itkin, raivosin, olin mustasukkainen ja vainoharhainen, pahoinvoiva, väsynyt, päätä särki ja olin aina huonolla tuulella.

Mulla on nyt kierukka.

Kierukan hyvät puolet:

- Hormonimäärä on niin mitätön, ettei se vaikuta mielialaan mitenkään
- Todella luotettava (ei tartte uhrata sille ajatustakaan ainakaan viiteen vuoteen)
- Todella edullinen (alle satasella pääsee vähintään sen viis vuotta)
- Menkat on jääneet pois

Kierukan huonot puolet:

- Kivulias asentaa synnyttämättömälle
- Kipuilu jatkui aika pitkään paikalleenasettamisen jälkeen
- Iho huononee koska kierukka ei pidä ihoa yhtä hyvänä kuin pillerit tai rengas

Ite oon kierukkaan todella, todella tyytyväinen.

Vierailija

Suhteen alussa käytettiin kondomia, mutta nyt käytän e-pillereitä (mercilon). Aluksi mulla vaihteli mielialat hyvinkin nopeesti laidasta laitaan ja olin aika itkuinen. Mutta tuo vaihe meni kuukauden käytön jälkeen ohi eikä ole nyt ollu mitää ongelmia. Mulle ainaki tuo mercilon sopii tosi hyvin :) Ja muuta hyvää noissa pillereissä on tietty se että ne on luotettavat kunhan vain muistaa ottaa ajallaan. Sekin on tietysti plussaa ettei tarvii sitä kondomia käyttää :D

Vierailija

Joo mullakin on nuo Mercilonit ja hyvin sujuu niiden kanssa, plussana mielestäni se että kuukautiset jäi pois niin ei tarvii enää kärsiä tympeistä vuodoista :D

Vierailija

Me ollaan aina käytetty kortsua, mut nyt oon hankkinu e-pillerit (yasminelle) en oo vielä ehtiny alottaa niitä ja jännittää kovasti että sopiiko ne mulle. Oon samaa mieltä kortsusta kuin Tähtisädetikku, e-pillereistä ei vielä kokemusta, eikä kyllä mistään muustakaan. Mun sisko käytti kahtia eri merkkisiä pillereitä ja vasta kolmas kokeilu oli sille se sopiva, joten sillä perusteella suosittelen kokeilemaan toista merkkiä!

Vierailija

Meillä on pelkät e-pillerit käytössä. Tällä hetkellä syön Yasmin- pillereitä, mut oon kokeillu sitä ennen kolmea eri muuta pillerimerkkiä. Nää Yasminit sopii mulle kuitenkin parhaiten (:

Vierailija

Itse söin e-pillereitä (yasminelle) melkein 3 vuotta, nyt lopetin järkyttävien mielialavaihtelujen vuoksi. Itkin typeristä asioista ja suutuin tai mökötin miehelleni aivan ihmeellisistä asioista. Haluttomuutta, miehen ei tarvinutkuin vähän ehotella niin ahdistuin totaalisesti ja saatoin jopa suuttua asiasta. Nyt päältä kuukauden pillereiden lopettamisen jälkeen olo on pikkuhiljaa parempi ja mieskin sanonut että huomannut että olen vähän rennompi. Ja osaan hädintuskin enää mököttää :D Joten nyt mietinkin itselleni jotain muuta ehkäisykeinoa ja olisin kiinnostunut kierukasta, olisiko jollain kokemuksia??

Vierailija

Käytettiin ekana kortsua mut nopeesti vaihtu pillereihin (cerazette) Mielialat oli kyllä hirveitä, tosin olin muutenkin silloin henkissesti hiukan epävakaa joten en tiedä johtuko ne pillereistä vai mistä :D Nyt vuoden käytön jälkeen onneksi alko tasaantumaan enkä oo enää hermoheikko :D Minipillereissäni on tosin se huono puoli ettei menkkoja oo näkyny piiitkään aikaan. Raskaustestejä on pitäny tehä, mutta silti huoli painaa aika paljon.

Vierailija

Mulla on käytössä ehkäisyrengas ja mitta sen kanssa alkaa olla täynnä. Pillerit eivät mitkään sopineet ollenkaan, nostivat liikaa verenpainetta ja renkaan kanssa lienee sama, ainakin olo on koko ajan oudon väsynyt ja painokin on noussut yms yms. Lisäksi hormonit vaikuttavat mielialaan todella paljon ja haluttomuus on se pahin seuraus siitä. Todellakin tehokas tuo ehkäisyrengas, kun ei tee edes mieli seksiä sitä käyttäessä. Kuten joku aikaisempi kirjoittaja mainitsi, niin myös minulla miehen ehdottelut lähinnä vain ahdistavat. Suunnitteilla olisi vaihto kierukkaan. Huoh, hormonit eivät taida sopia minulle sitten ollenkaan.

Vierailija

Laastarit ovat olleet tähän mennessä paras ja ehdottomasti kätevin ehkäisy! :) Pillereiden sivuvaikutukset olivat liian ikävät varsinkin pitkällä ajalla (2v) ja kortsua ei huvita tuon miehen kanssa käyttää ollenkaan! :D

Vierailija

Me ollaan nyt pillereiden jälkeen käytetty kondomia ja täytyy sanoa että fiilis laskee siinä kohtaan ku aletaan sen kanssa touhuamaan. Pillereitä en käy enää popsimaan (minkään merkkisiä) joten ehkä pitäisi mennä lääkärin kanssa keskutelemaan kierukasta ja kurkkaamaa voiko mulle edes asentaa sitä. Olen kuullut ja lukenut siitä paljon positiivisia puolia mutta myös niitä negatiivisia (mitä taitaa olla kaikissa ehkäisymuodoissa :p)

Vierailija

Lopetin pillerit kolme viikkoa sitten ja kondomeilla menty nyt. Pilleri vei kaikki halut eikä musta vielä ainakaan mitään panopupua ole tullut :D Saa nähä mitä myöhemmin, rengasta ajattelin kokeilla vielä joskus.

Vierailija

E-pillereitä käytän, mulla ei ole (tietääkseni) mtn sivuvaikutuksia tai semmosta. Olen niitä kyllä pitkään käyttänytkin, että en tiedä jos oikeasti olenkin ihan eri ihminen ;D
Mun noi pillerit eivät ole edes pahan hintasia (n.5 euroa/3kk) :)

Ja nyt kun en enää ole vakituisessa suhteessa, niin kortsua tottakai. Sen kanssa soheltaminen on kyllä ärsyttävää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat