Raskauden pelko

Vierailija

Onko muilla kokemuksia raskauden pelosta?
Olen syönyt e-pillereitä 2 vuotta ja vasta tänä kesänä aloin pelkäämään raskaana olemista aivan älyttömästi! Menkat ovat tulleet normaalisti. Tein ekan raskaustestin jo kesäkuussa ja se näytti negatiivista ( pelot lähtivät muutamiksi viikoiksi pois). Heinäkuussa aloin taas pelätä, että olen raskaana. Tein taas testin ja negatiivista näytti. Vasta pari viikkoa sitten pelkotilat palasivat. Tein testin, sekä illalla, että aamulla ja molemmat näyttivät negatiivista. Viikon olin jo unohtanut koko asian, mutta nyt taas pelot palasivat. Kuulostaa tyhmältä, niinkuin se onkin. Olemme poikaystäväni kanssa harvoin ilman kondomia. Ainoana raskausoireena on mahani, jonka kuvittelen kasvavan ja kasvavan.

Vaikka tämä kuulostaa naurettavalta, minulle tämä on erittäin vakava aihe. En saa nukutuksi, koen olevani masentunut ja ennen kaikkea koen, että tämä pilaa suhteeni! Olen seurustellut poikaystäväni kanssa 3vuotta. Hänen mielestäni murehdin turhia ja tiedän sen itsekin. En haluiaisi aina purkaa luulojani poikaystävälleni, joten kirjoitin tänne. Näen hänet viikonloppuna, enkä todellakaan tahdo käyttää viikonloppua tämän asian murehtimiseen, sillä tiedän tämä vaikuttavan poikaystäväänikin erittäin paljon!

Onko kokemuksia tai ideoita miten saisin asian pois mielestäni?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Mulla on vähän samanlaista oireilua. Se tulee aina ajoittain, ja kaikki pelot voivat olla poissa kuukausiakin. Sitten alkaa taas vaihe, kun minä myös valvon öitäni ja jopa heräilen öisin peläten, että olen raskaana. Silloin sitä löytää itsestään oireitakin, itsekin olen aina huomaavinani vatsan pingotusta (joka yleensä johtuu siitä että on syönyt huonosti pari päivää putkeen).

En todellakaan halua lasta ainakaan lähivuosina ja olen melko varma, että en halua lapsia koskaan. Siksi pelkään raskautta ja etenkin pelkään sitä, että raskaus pääsisi huomaamattani niin pitkälle, etten voisi enää tehdä aborttia. Se olisi sanoinkuvaamattoman hirveää. Siksi teen yleensä testin silloin, kun siltä tuntuu, ihan vain oman mielenrauhani vuoksi.

Vierailija

En viitsisi mennä taas ostamaan testiä kun rahat ovat vähillä ja tuntuu tyhmältä ostaa testi kun 2vko sitten tein. Testillä saan mielenrauhan taas viikoksi. Ärsyttävää, en tiedä mitä tekisin!

Vierailija

Mulla on ihan päinvastainen ongelma o_O kuvittelen raskausoireita ja toivon, että olisin raskaana. Välillä minua masentaa se vauvan (lapsen) puuttuminen.

No, joskus 16-vuotiaana olisin itsekkin ollut raskauvesta ihan kauhuissaan, että ymmärrän teitäkin kyllä :)Mutta ei se varmaan iästä riipu vaan sitä mitä haluaapi.

Vierailija

Jos asia sua vaivaa niin kovin että menee elämä sen takia ihan kurjaks niin kyllähän sit kannattaa käydä juttelee vaikka psykologin kanssa. Opiskelijalle se on ainakin aika helppoa ja halpaa päästä juttusille.

Ananaat, ei täällä ainakaan sentään ihan 16-vuotiaita olla :) -wreckistä en tiedä, mut ite alan ainakin olee jo siinä iässä että moni ikätoveri on jo paksuna tai ainakin suunnittelee sellaisia. Ollaan oltu miehen kanssa jo viis vuotta yhdessä ja pelkäänpä, että kun mä valmistun niin lähipiiri alkaa odottaa vauvauutisia. Kammottavaa.

Vierailija

Mullaki tulee aina välillä pelkotiloja raskaudesta, enkä tiedä mistä se johtuu.. Kaveritkin saattaa joskus vitsillä heittää, kun valittelen vatsakipua tms. "oot raskaana". Minä lähinnä nauran niille ja kuitenkin järkytyn mielessäni "entäpä jos".

Olen 22v, enkä mielestäni ole kypsä vielä äidiksi, mutta silti jos olisin raskaana, en tiedä voisinko tehdä abortin.. Vaikka vauvaan ei ole edes varaa.

Koskaan pelkoni ei ole kuitenkaan niin pitkälle ole edennyt, että olisin tehnyt testin. Kiltisti vapisten odotan vain kuukautisiani.

Vierailija

Täällä on myös yksi jossain määrin kohtalotoveri. Kausittain tulee aina panikoitua, että "mitäs jos" ja yhtäkkiä onkin muka aamuisin huonovointinen olo ja alavatsa muka suurempi kuin ennen jne. Itsellä nämä tosin selittyvät aika pitkälti sillä, että syön minipillereitä ja minulla jäivät kuukautiset pois kokonaan sen vuoksi, joten välillä tulee olo, että on pakko varmistaa...

Itselleni saan mielenrauhan vielä sillä, että ostan sen yhden testin ja teen sen, mutta jos ongelma alkaa oikeasti mennä siihen, että se hankaloittaa normaalia elämää, niin kannattaisi ehkä tosiaan käydä psykologin tmv. kanssa juttusilla. Luultavasti heillä on hyvät eväät siihen, kuinka saat itsesi rauhoiteltua noissa tilanteissa jne.

Vierailija

Olisi jännä tietää, millä nimellä tällaista raskaudenpelkoa lääketieteessä kutsutaan. Jos sillä nyt on joku nimi, yleensähän kaikille tällaisille on joku oma nimensä.

Olen aina luullut olevani yksin tällaisten pelkojeni kanssa, joten kohtalotovereiden löytyminen on vähän yllättävää. Toisaalta itsensä tuntee nyt vähän normaalimmaksi.

Toimittajaopiskelijana voisin tehdä tästä vaikka jutun ja tutkia, miten yleistä tällainen pelko on ja mistä se johtuu.

Teinpä taas raskaustestin viikonlopulla ja negatiivistahan se onneksi näytti. Kierukan kanssa on tavallaan kamalaa se, että menkat jäivät pois. Pelkää, että raskaus voi päästä huomaamatta pitkällekin!

Vierailija

Tuntuu kuin sinulle olisi tullut jonkinlainen "pakkomielle" testien tekemisestä... itselläni taisi olla vastaavaa joitakin vuosia sitten, jolloin luulin/pelkäsin että olen raskaana, kun tuli kaikkia oireita, mutta koskaan en ollut raskaana ja oireet olivat pms-oireita. Jos syöt e-pillereitä ja käytätte lisäksi kumiakin, niin on erittäin epätodennäköistä että tulisit raskaaksi, ja jos näin on ni sit se on tarkoitettu! :) Meinaan itse olen erittäin hedelmällinen, kuin myös mieheni (meidät on testattu ja tutkittu, ja olen alle 25v ja mies alle 30v.) ja käytimme PELKKÄNÄ ehkäisynä keskeytettyä yhdyntää koko suhteemme ajan eli kohta liki kolme vuotta. En kertaakaan tullut raskaaksi, eikä mies tullut sisälleni, mutta sen yhden kerran kun mies laukesi sisälleni, oli juuri ovulaatio, sillä yritimme raskautta ni saman tien tärppäsi ja nyt olen 3. kuulla raskaana.. :) Eli vaikka emme käyttäneet kortsua tai pillereitä ni silti en tullu raskaaksi, vasta sitten kun yritimme (ja siis olin sängyssä jalat pystyssä puol tuntia, jotta siittiöt varmasti pääs perille.. :D) Joten sinulla tuskin on mitään syytä murehtia.

Kannattaa ajatella asiaa niin, että mitä sitten jos tulet raskaaksi, miten elämäsi muuttuu tai teidän elämä, olisiko se niin kamalaa?? Kannattaa ns. kohdata se pelko ja miettiä, että okei olen nyt raskaana, entäs sitten... vaikka et siis ole, mutta mieti asiaa, jotta voittaisit pelkosi. Sitten kun olet raskaana, niin varmasti sinulle tulee oireita, joista sen huomaat, itselläni jäi heti menkat pois ja oli viikon myöhässä kun tein testin ja positiivinen oli. Muita oireita alkoi tulla myös, mutta vastas vähän pms-oireita, tosin pahoinvointi oli voimakasta ja rinnat todella arat. Niin ja eläimet kyllä haistaa kun oot raskaana, eli jos koira haistelee koko ajan jalkoväliäs, ni sit oot raskaana.. :D näin meillä ainakin.

Yritä jättää testit kauppaan, niihin menee turhaa rahaakin.. kyllä sä sitten huomaat, jos raskaana olet ja maha voi kasvaa muutenkin ja turvottaa ja itsekin miljoona kertaa ajatellu et nyt on alamaha pyöristynyt, et varmasti oon raskaana, vaik en oo ollu. Itelle sitä vaan luo niitä oireita sit ku riittävästi ajattelee asiaa. Nyt rv 12. alkaa vähä alamaha pullottaa, eli ei se todellakaa heti iha alussa pullota yhtään, vielä ei kukaa muu oo ees huomannu... keskity muihin asioihin elämässäs ja yritä unohtaa testien tekeminen.. Ja sitten voi olla myös niin, että jos sä alitajuisesti haluaisitkin tulla raskaaksi ja ns. salaa sitä toivot ja siksi pelkäät ja teet testejä...? :) Itselläni ollut myös näin, pelännyt että oonkohan nyt raskaana ja sit kuitenkin jossai mielen sopukoissa toivonut ku testin tehny et ois plussa, vaikka ei ois ollu aikomustakaa tulla raskaaksi... Ihmiskeho ja mieli on aika uskomaton... :)

Vierailija

Mua ei kiinnosta vaikka sikiäisin pyhästä hengestä ja se "olisi tarkoitettu", vaan marssisin aborttiin saman tien. Minusta olisi aivan hirvittävää tulla raskaaksi, koska en todellakaan pidä lapsista nyt enkä välttämättä tule koskaan pitämäänkään... Koko elämäni tuntuisi menevän hukkaan jos nyt paukahtaisin paksuksi.. Koulu jäisi kesken, leveä elämä loppuisi ja pahinta olisi, jos en lapsen synnyttyäkään haluaisi sitä... Koska sellaistakin tapahtuu!

Pahimpina hetkinä, kun oon testin tehny, oon tuhertanu itkua koko edeltävän yön, kun on pelottanu niin paljon.

Ja kuten jo tuolla aiemmin kirjoitin, niin eniten pelkään sitä, että raskaus pääsisikin niin pitkälle, ettei aborttia voisi enää tehdä. Kun on tuo kierukka eikä siis kuukautisia, niin se voisi olla mahdollistakin... En oikeesti tiedä mitä tekisin jos niin kävis. Joutuisin elämään koko loppuelämäni elämää, jollaista en halunnut...

Vierailija

Minulla on samanlainen pelko ja siihen on kyllä hyvät syytkin. Aina ollaan miehen kanssa ehkäisystä huolehdittu. Kerran kuitenkin meillä petti ehkäisy ja käytiin sitten vastuullisina hakemassa jälkiehkäisypilleri. Seuraavassa kuussa huomasinkin olevani raskaana. Elämäni hirvein päivä oli tajuta olevansa raskaana. Eipä siinä muuta kun aborttia tekemään. Aborttia tekemään mennessä olin ihan paniikissa, että entä jos raskaus onkin niin pitkällä että minun on pakko pitää se lapsi. Ei ole todellakaan suunnitelmissa hankkia lapsia nyt, eikä koskaan muulloinkaan vaikka meilläkin miesystävän kanssa ikää on sen verran, että perheellisiä voitaisiin hyvinkin olla iän puolesta. Lapsi yksinkertaisesti pilaisi koko elämäni. Nyt sitten kauhulla odotan joka kuukausi, että kai menkat tulee.

Vierailija

Täällä on kans yks panikoija! :D

Syön minipillereitä, kuten pihlis ja menkat on jääny niitten takia pois ja oon ollu melko tasasessa paniikissa jostain viime kesäkuusta asti :D

Pakko on ollu koittaa järkeillä asiaa, esim raskaaksi tuleminen on tosi "harvinaista" ja sen jatkuminen myös. Tällä hetkellä huvittaa itseä tämä pelko lähinnä sen takia, että noin kuukausi sitten tuli menkat, eikä olla 2 kk sekstailtu miehen kanssa.. joten taidan jotain pyhää henkeä pelätä :D

Mutta silti se on hirveä pelko! Ensin käväsee mielessä et entä jos, sitten selailee netistä jotain raskausoireita ja yhtäkkiä tekeekin päätelmän, että on kolmannella kuulla raskaana ja abortti on jo liian myöhäistä!

Itse näkisin abortin ainoana vaihtoehtona tällä hetkellä, ja sekös vasta pelottaakin! Olen joutunut kieltämään itseltäni kaikki abortti-keskustelut netistä, etten pelottelisi itseäni liikaa.

Ihan inhottaa kun kaikenlaisia pelkoja on niin paljon. Ulkona ollessa kaiken maailman raiskaajat ja kotona ollessa oma kroppa :(

Vierailija

On kokemuksia, itseasiassa juuri paraikaa tuskailen ihan mielettömästi aiheesta. Tein keskustelunkin jo, että pitäisikö oireista huolestua vaikka testit negaa. Eli olin just sen 12 vko sitten yhdynnässä, vaikka kortsu oli niin heti sen jälkeen iski valtava kauhu että jos se petti (ei siis tullut tarkemmin tarkastettua jälkikäteen oliko tullut reikiä ja pimeääkin oli, joten lisää vaan pelkoa) ja mietin jo että pitäisikö je-pillerikin hakea ja kaikkea. No, kaveri sai vakuuteltua olemaan sitä tekemättä ja menkat alkoivatkin ajallaan muutaman päivän päästä. Sitten kun ne tulivatkin normaalia niukempana niin kauhu sai jälleen otteen, ja kun muita oireita alkoi ilmaantumaan niin raskaustestiä tekemään. Tähän päivään mennessä olen testannut varmaan 15 negaa, piti jossain vaiheessa siirtyä hullun kalliiseen digitestiin kun tuijotin testejä täristen kuvitellen että jos siinä onkin joku haamu jota en näe. Nyt kun on se aika kulunut ettei aborttia voisi enää tehdä niin päässä pyörii vain tuo ahdistus, kokoaika löytyy lisää oireita ja useammat niukat menkat vaan pahentaa tilannetta. Seuraavat ei varmaan tule ollenkaan jo ihan stressin takia!

Eli jep, kärsin samasta pelosta ja en tiedä millä rauhottaa itseni, sillä raskaus olisi katastrofi...selibaattiin pitää kaiketi ruveta, mukavampaa se on kuin tämä hullu adistus.

Vierailija

Jeap, tiedän teidän tunteet.

Itellä on ihan järjettömän pieni mahis olla raskaana.. Sen jälkeen menkoista tuli tosi " oudot " ensimmäisenä päivänä tuli tosi niukkaa ja seuraavana yönä kirjaimellisesti " vuodin " verta.. Tuon jälkeen oon kolme testiä tehny ja negaa näyttäny.. Epätodenäköstähän se olis, jos raskaana olisin mutta mieltä vaan vaivaa.
Tuntuu niinkuin mahassa myllertäisi, vatsa olis isontunu ymsyms.
Ja mikä pahinta, menkat on nyt myöhässä.. Maanantaina verikokeisiin siis : D

Vierailija

Niin ja en todellakaa suosittele lukemaan netistä kauheesti keskusteluita,
kun pelot on pahimmillaa.. Sillon kaiken kropassa saa kyllä laitettua raskauden piikkiin..

Vierailija

Itselläniki on ollut kerran pelko, että olisin ollut raskaana, mutta kun testin tein nii oli tietenkin nega ja tyytyväinen osittain siitä. Koska en usko olevani viellä täysin valmis äitiyteen!

Mutta sen jälkee loppu heti se pelko siitä aiheesta, koska ajattelin luottaa noihin yaz nimisiin e-pillereihin mitä käytän, koska ajattelin, että ehkä ne nyt sen verran pitää, että en tule raskaaksi. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat