kesätöitä nuorelle?

Vierailija

olen 15 v tyttö joka nyt jo alkoi miettimään ensi kesän kesätyömahdollisuuksia :D tänä kesänä en mitään työtä edes lähtenyt hakemaan kun oli niin paljon muuta menoa. eli onkos jotain hyviä ideoita että minne ensi kesänä 16 täyttävää voitaisiin töihin huolia? olen kunnollinen ja uskon että pärjäisin monenlaisessa työssä. :D tämä ikä vaan on kai suurin ongelma..

Kommentit (10)

Vierailija

Kyllä tuossa vaiheessa jo kannattaakin alkaa keräämään työkokemusta, se painaa niin paljon työnhaussa. Jotenkin sairasta että töitä ei saa jos ei niitä ole tehnyt 13-vuotiaasta asti. O.o

Mutta kannattaa varmaan yrittää hakea töitä suhteilla, eli jos vaikkapa setä on kaupassa töissä niin sinne pyrit hyllyjä täyttelemään. Mieti kaikki mahdolliset sukulaiset ym. läpi, kenen kautta töitä voisi löytyä. Puhelinmyyjiähän haetaan koko ajan, en muista pitääkö niissä olla 18-vuotias, tuskin..? Tietenki mansikanpoiminnat ja perunannostot ym. käy varmaan nuorellekin. :D Ja ja...postinkantajia tms. haetaan myös joskus, kaikki mainoslehtien jakajat sun muut. Huomasinpa että ehdottelen pelkkiä paskaduuneja. :D Mutta kokeile kauppoihin hyllyjen täyttäjäksi, vaikka ei siellä ketään tuttua olisikaan töissä. Menet paikan päälle kysymään mielellään, sen sanotaan ainakin auttavan (itsellä ei kokemusta asiasta). Ja katso mihin kesäseteleillä vaimitäolivatkaan yleensä pääsee, niihin paikkoihinhan ainakin otetaan alaikäisiä.

Vierailija

Joo tollasista hommista varmaan pitäis aloittaa.. Olin itseasiassa viime vuonna TETissä kaupassa täyttämässä hyllyjä että sinne varmaan vois hakea. :) Ongelmana voi vaan olla että usein haluavat 18 v täyttäneitä jotta samat henkilöt voivat myös olla kassalla.. :/ Mansikoita kai sitte vaan poimimaan jollei muuta löydy :D Ainaki ajoissa alotan miettimisen et katotaan nyt että keksiskö jonku hyvän paikan mistä vois kysyä :) Kiitos! :)

Missä itse olette olleet nuorena kesätöissä, eli onko jotain tiettyä esim. yritystä jonne alaikäisiä otetaan töihin? :)

Vierailija

Itse pääsin 16-kesäisenä jäätelökioskille. Kovin hohdokasta hommaahan se nyt ei ollut, ainakin itse onnistuin siinä lähes aina paitani sotkemaan, mutta sitäkin arvokkaampaa kokemusta sain. Kioski oli vielä vilkkaalla paikalla, että hyvillä kelillä asiakkaita piisasi. Seuraava kesä sujui samassa puljussa, koko kesän duunin kun sai niin ennemmin se kuin kuukausi kaupungin töissä. Palkkakin oli jo parempi (vaikka alipalkkaa en saanut missään vaiheessa). Tarvittaessa pomon lomaillessa toimin sitten jo kioskin vastuuhenkilönä, eli kokemus toi toisinaan lisää vastuutakin.
Kun pari kesää olin siellä palvellut asiakkaita, pääsin sitten videovuokraamoon ja tämän kesän olin vielä lisäksi kaupassakin. Eli jokin "hanttihommakin" voi tuoda arvokasta kokemusta ja tehokkaan ponnahduslaudan uusiin jobeihin. Eikun hakemaan sitten kevään tullen vain. Eikä tarvitse huolehtia, jos on vähän myöhässäkin, ensimmäisenä kesänä kysyin paikkaa vappuaattona, ja samana iltana menin jo harjoittelemaan.

Vierailija

Minä olin nuorempana just puhelinmyyjänä, mansikoita poimimimassa ja kaupungilla puutarhatöissä. Täytyy kyllä sanoa, että mansikoiden poimiminen on oikeasti helppoa ja kivaa verrattuna puhelinmyyntiin. Puhelinmyynti taitaa sopia vaan harvoille, ja monissa firmoissa voi olla lievää kusetusta palkanmaksun suhteen joten tarkkana saa olla.

Mansikanpoimimistakin kannattaa kysellä jo hyvissä ajoin, itse otin selvää jo tammikuussa. Olin melko hidas poimija, mutta ylsin kyllä noin 6-7 euron tuntitienesteihin. Esimerkiksi tuolla kaupungin puutarhatöissä sai jotain minipalkkaa, joka oli alle 4 euroa/tunti ja se oli ihan yhtä raskasta kuin poimiminen ellei raskaampaakin.

Vierailija

Jaa okei.. Oliko se kioski siis yksityisyritys?? Ku asun aika pienessä kaupungissa ja täällä jäätelökioskeja taitaa olla 2. Niihin työntekijät kai valitaan kaupungin kautta. Mutta joo, vois vaikka soitella ympäriinsä eri yrityksiin ja kysellä sitte vähän myöhemmin. :)

Vierailija

Aijaa aika hyvä palkka mansikanpoiminnasta :O Täällä päin kai tällä hetkellä saa n. euron kilo. En osaa kyllä ollenkaan arvioida että mitä siitä suunnilleen tulee tuntipalkaksi mutta toi 6-7 euroa kuulostaa aika paljolta.. Joitkut kaverit olivat n. 4-5 tuntia töissä ja saivat päivässä 10 euroa. :D Olivat kylllä taineet vähän laiskotella :D

Vierailija

No jaa, ei se nyt kauhean vaikeaa ollut tienata. Jo yhteen koppaan mahtuu reilu 3 kiloa mansikoita ja kopasta sai 2-3,5 euroa (riippui mansikoiden koosta,lajikkeesta, kannattomuudesta ja sadon loppuvaiheilla sai enemmän. Sillä pellolla palkkaa ei maksettu siis kilojen mukaan). Itse olin tosiaan melko hidas ja keräsin jotain hiukan alle kolme koppaa tuntiin. Muistan kyllä ikuisesti yhden venäläisrouvan, joka keräsi noin 7-8 tunnin päivässä yli 40 koppaa. Oisin itekkin miljonääri jos samaan pystyisin:D

Vierailija

Hahah joo :D Nyt muuten TETti on lähestymässä ja pitäisi paikkaa alkaa keksiä.. Ideoita? En osaa sanoa mistä olisin kiinnostunut tulevaisuudessa, olin ajatellut että voisi sellaiseen paikkaan hakea josta mahdollisesti sitten kesällä voisi saada töitä. Tai muitakin TET-paikkoja, mikä voisi olla kiinnostavaa? :)

Vierailija

Joo itekki olen 16-vuotias tyvär ja olin edellisen kesän töissä. Pääsin töihin kunnan kesätöihin kehitysvammapuolelle lapsia hoitamaan. Ja sitten kun olen lähihoitajaopiskelija niin pääsin vuodeosastolle pari iltaa sijaistamaan ja tein henkilökohtaisen avustajan töitä, jossa kävin auttamassa asiakkaita joka päivä.

Että kyllä niitä kesätyöpaikkoja löytyy varmasti ko uskaltaa ja on halua mennä kysymään. Kaverit on sitten ollut kaupoissa töissä, täyttäneet hyllyjä yms. ja metsänistutuksessa. (ainaki täällä vähän pohosemmassa on mahdollisuus tämmöseen) :D ja sitte on jäätelökioski tietenki.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat