Ulkomaille opiskelemaan

Vierailija

Oon tässä miettiny kovasti että ois kiva lähtee opiskeleen ulkomaille (itseasiassa vanhasta cosmosta löysin jutun missä oli ihmisillä kokemuksia ja puras kärpänen) :D oon lueskellu esimerkiks Kilroyn sivustoilta mahdollisuuksista kemian opiskeluun lukion jälkeen ja austrailia esim kuulostaa kivalta! MUTTA siis mun kysymys on että kuinka hyvät paperit pitää ylipäätänsä olla? Kilroyn sivustolla oli että 8 keskiarvo on hyvä nyrkkisääntö, mutta että joillain kouluilla on myös alhasempi vaatimustaso! Ja englannin tasosta sen verran että pitäs 8 olla todistuksessa tai ainaki muistaakseni M ylioppilastodistuksessa. Ja koska itelle ei oo oikein toi koulu täällä tuppukylässä maistunu ja ka on päälle 7 (tosin yks vuosi vielä käymättä, sekä yo-kokeet kirjottamatta) niin mietin että kannattaako ees haaveilla koko jutusta vai onkohan jollain kokemusta että on päässy ulkomaille vaikka ei oiskaa ollu mitkää 10 paperit ja 6 ällää taskussa?
Toki saa kertoo kokemuksia muutenki ulkomailla opiskelusta!! Ois kiva lueskella!

Kommentit (1)

Vierailija

Ihan ensimmäiseksi sinun kannattaisi päättää, että mihin maahan haluaisi lähteä opiskelemaan ja ottaa selvää siitä, minkä verran sinulla on rahaa maksella mahdollisia lukukausimaksuja. Esimerkiksi Ruotsissa yliopisto-opiskelu on maksutonta siinä missä USA:ssa ja Australiassa lukukausimaksuihin palaa isoja summia rahaa ja niitä ei kateta opintotuella eikä lainallakaan, vaan tarvitset omia säästöjä tai maksavat vanhemmat. Stipendejä ei ole juurikaan tarjolla alempiin korkeakouluopintoihin.

Ihan näin yleisesti: ulkomailla on tuhansia yliopistoja ja muita kouluja ja pääsyvaatimukset vaihtelevat aivan laidasta laitaan. On olemassa kouluja, joihin pääsee millä papereilla tahansa, usein siksi, että koulu haluaa maksavia oppilaita, kun taas jotkut koulut karsivat oppilaansa hyvinkin tarkkaan. On mahdotonta sanoa, minkälaiset paperit pitää olla, sillä kaikille halukkaille on olemassa mahdollisuuksia, joten parasta olisi siis tehdä jo alustavaa karsintaa ja miettiä itseä kiinnostavia maita ja pitää myös mielessä se, että englanninkieliset maat ovat pääsääntöiseti kaikista kalliimpia opiskelumaita lukukausimaksujen takia kun taas Pohjois- ja Keski-Euroopassa on tarjolla jopa maksuttomia tai hyvin edullisia vaihtoehtoja. Toisaalta taas etenkin suuremmat eurooppalaiset kaupungit ovat yllättävän kalliita asumisen ja muiden kulujen suhteen. Euroopassa opiskellessa on se etu, että voit tehdä vapaasti töitä EU:n alueella, kun taas EU:n ulkopuolella ulkomaalaisten opiskelijoiden työnteko on hyvin rajoitettua tai kiellettyä.

Itse opiskelin koko tutkinnon Euroopassa ja kävin vielä Erasmusvaihdossa opintojen aikana. Multa löytyy M:n paperit ja 7,5 päättötodistus lukiosta, eli ei mitkään huippupaperit, mutta tarpeeksi hyvät! Rahoitin opinnot opintotuella ja tekemällä hanttihommia opintojen aikana.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat