Agressiivisuus e-pillereistä?

Vierailija

Aloitin melkein vuosi sitten e-pillerit ja olo ei tuntunut erityisen muuttuneen. Nyt muutamia viikkoja taaksepäin olen saanut hirveitä agressiivisia kohtauksia, olen lyönyt, huutanut, töninyt ja hajottanut tavaroita. Kaikki tämä tosin tapahtuu humalapäissään, mutta ennen en ollut sellainen. Olen kärsinyt lievästä masennuksesta ja vahingoittanut silloin itseäni, mutta siitä on monta vuotta aikaa. Voisiko tämä johtua sittenkin e-pillereistä?

Kommentit (5)

Vierailija

Käytän itse ehkäisyrengasta (Nuvaringia) jo kolmatta vuotta. Vasta viimeisen vuoden aikana olen huomannut masennusta ja voimakkaita mielialaheilahteluja kuukautista edeltävällä viikolla, sekä hieman niiden jälkeen. Myös haluttomuutta on ilmaantunut parin vuoden käytön jälkeen.
Ajattelin hakeutua gynekologille mahd pian ja selvittää, johtuvatko nämä oireet juuri ehkäisystä. Ei tunnu todellakaan kivalta menettää malttiaan "turhan takia", tai yhtäkkiä muuttua viriilistä nuoresta naisesta sänkylahnaksi.. Poikaystävääkin harmittaa. Eli kaipa aggressiivisuuskin voi johtua pillereistä! Toki alkoholi vaikuttaa myös, sen vaikutusta ei kannata aliarvioida.

Vierailija

Mulla pillerit aiheutti saman ihan selvinpäinkin. Viikottain itkin, raivosin ja huusin - kaikki ihan pikkuasioista. Lopetin pillerit viime syyskuussa eli melkein vuosi sitten, ja sen jälkeen emme ole riidelleet avopuolisoni kanssa yhden ainoaa kertaa. Väsymys, vainoharhaisuus ja siitä johtuva huono itsetunto ja mustasukkaisuus ovat kaikki poissa. Olen onnellinen, pirteä, jaksavainen, positiivinen ja itsevarma, eli suurin piirtein sellainen kuin olin joskus ennen kuin aloin pillereitä syömään alunperinkään.

Kokeilin yasminia, mercilonia ja nuvaringia - kaikilla sama juttu. Käytimme kondomia reilut puoli vuotta, kunnes kesäkuussa minulle laitettiin kierukka. Siihen olen ollut todella tyytyväinen - kaikki pillereiden sivuoireet ovat pysyneet poissa.

Vierailija

Kokeilin yasminia, mercilonia ja nuvaringia - kaikilla sama juttu. Käytimme kondomia reilut puoli vuotta, kunnes kesäkuussa minulle laitettiin kierukka. Siihen olen ollut todella tyytyväinen - kaikki pillereiden sivuoireet ovat pysyneet poissa.
[/quote]

Mitä mieltä oot tosta kierukasta? Tai siis, onko se mukava, toimiva ym? Samantapainen kuin nuvaring esimerkiksi?
Olen itse miettinyt kierukkaan siirtymistä, mutta viiden vuoden minimi jännittää. Mitä jos haluaisinkin lapsen viiden vuoden sisällä? (jos siis samasta kierukasta puhutaan :)

Vierailija

No siis eihän kierukalla ja ehkäsyrenkaalla oo periaatteessa mitään tekemistä keskenään. Kierukka on mun kohdussa (sen laittaminen sattui aivan järkyttävästi) ja se ehkäisee 5-8 vuotta tai niin kauan kunnes se otetaan pois. Ekan reilun kuukauden ajan mulla oli tiputteluvuotoa ja vatsakipuja, mutta nyt on kipuilu jäänyt pois eikä menkkojakaan enää varmaankaan oo tulossa. Ehkäisyteho on parempi ku pillereillä ja hormonia on gynen mukaan yhtä vähän kuin et jos söis yhden minipilerin kuukaudessa.

Kierukka ei tunnu missään, ei yhdynnän aikana eikä muutenkaan. Mulla esim just nuvaring sattu yhdynnän aikana. Lisäks käsittääkseni kierukka lakkaa ehkäisemästä välittömästi sen jälkeen, kun se otetaan pois.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat