Kaksoistutkinto?!

Vierailija

Olen pahoillani jos en huomannut keskustelua samasta aiheesta ;s Eli olen käynyt jo kolme vuotta amiksessa ja nyt pitäisi mennä taas mutta eri alalle. Mietin että jos olisi hurja ja yrittäisi saada yo tutkinnon samassa.. Onko moni suorittanut kaksoistutkinnon? Vaatiiko se paljonkin ylimääräistä energiaa muun koulun ohella? Vai voiko siitä selvitä ainoastaan jos on koulussa ihan priimus oppilaita? : ) sillä ihan sellainen en ole : ) Olisi kiva jos jonkinlaisia kokemuksia olisi ihmisillä..

Kommentit (6)

Vierailija

Itse olen kaksoistutkinnon loppupuolella ja minusta on mukava, että ihmiset nykyään harkitsevat kaksoistutkintoa. Näin kliseisesti sanottuna sen rankkuus riippuu omista tavoitteistasi ja halustasi mutta ennen kaikkea mielestäni koulujärjestelyistä. Kaksoistutkintoa nimittäin on monenlaista: amista ja lukiota käydään päivisin (tunnit joko sekoitettuna tai joka toinen päivä) tai niin, niinkuin itse kävin, että amis on päivisin ja lukio iltalukiossa. Tätä vaihtoehtoa en suosittele, eli tarkista siitä koulusta, johon pyrit (amis), mitä lukiota käyttävät ja miten tuntijärjestelyt on hoidettu. Nimittäin iltalukion käyminen käy normaalia raskaammaksi: ei vapaa-aikaa, ei aikaa tehdä koulujuttuja: tunnit aamu kahdeksasta ilta kahdeksaan.

Kaksoistutkinnossa ei tarvitse olla mitenkään priimaoppilas, eihän amista tai lukiota pelkältään kävijöidenkään tarvitse olla. Pärjää, jos on halua opiskella ja käydä koulussa, omat tavoitteet ovat jokaisella tietenkin erilaiset, jotenka useimmiten rankkuus ja priimaoppiluus riippuu tästä tekijästä.

Suosittelne kuitenkin, jos sinulla on mahdollisuus päästä kaksoistutkintoon niin, ettei siihen kuulu iltalukiota, tartu ihmeessä tilaisuuteen, olen saanut itse tästä monta kertaa enemmän oppia, niin itsestäni, elämästä (kuinka kliseistä) kuin sivistyksestäkin kuin luulisin, että olisin voinut saada normaali lukiosta tai pelkästä amiksesta.

Kysy ihmeessä jos on jotain spessua mitä haluaisit tietää :)

Vierailija

Kiitos! : D Eikö lukio osan vi jättää kesken jos se kuitenkin tuntuu liian raskaalta? Ymmärtääkseni kouolussa johon olisin menossa lukio osio järjestetään päivisin niin sanotusti sekoitettuna muun koulun kanssa : ) Tuleeko se muuten paljon kalliimmaksi? Entä kuinka kauan sinun koulusi on kestänyt tai kestää yhteensä? : )

Vierailija

Itse melkein valmis kaksoistutkintolainen, ja todella suosittelen :) Tietysti raskaampaa, mutta kyllä se mielestäni sen arvoista. Meillä suoritettiin lukiota päivisin, ja toisaalta hyvä,toisaalta huono. Päällekkäiset tunnit piti sopia, ja samanaikaiset koeviikot olivat hieman stressaavia. Lukion voi jättää kesken jos siltä tuntuu :) Yo-lähihoitajana meillä kestää 3½v, mutta muilla aloilla voi päästä ihan normaalilla 3v :) Sekin tietysti riippuen koulusta. :)

Vierailija

Itse aloittelen vasta toista vuotta kaksoistutkintoa, mutta suosittelen!!
Omassa oppilaitoksessanikin on amis ja lukio ns. sekoitettu, mutta silti pitää välillä käydä iltalukiossa jos haluaa päästä kirjoituksiin ajoissa tms.
Ja sen lukio-osuuden voi jättää pois jos ei jaksa, mutta silloin pitää olla niin ettei oikeasti jaksa eikä vaan niin että ajattelee "ääh näin paljon läksyjä ja muilla meijän luokkalaisilla ei mitään, en jaksa jätän pois"

Myönnän että vapaa-aika on jäänyt todella vähäksi mutta on tämä jo nyt ollut sen arvoista, ja kun kuitenkin opiskelee 2 tutkintoa yhtäaikaa niin toki se on rankempaa ja vaativampaa kuin vain yhen suorittaminen kerralla.

Vierailija

Itse suoritin kaksoistutkinnon (lähihoitaja + yo) ja valmistuin 3v opiskelujen jälkeen. Lukioaineiden arvosanat eivät ole mitään huippuluokkaa, mutta ihan kohtalaiset C:n paperit.

Meille oli järjestetty lukiotunnit niin, että toisessa jaksossa saattoi olla yksi kokonainen päivä pelkkää lukioainetta (2h en, 2h ru, 2h ai jne..) tai sitten ne olivat aina reunatunnit. Eli joko klo 8-10 tai 14-16.
Päivät olivat tietenkin aika raskaita ja pitkiä, ja koeviikot myös, kun yhtenä päivänä saattoi olla kolmekin tenttiä. Minä noudatin "yksi tentti/päivä"- taktiikkaa, ja valmistauduin huolella aina vain yhteen tenttiin kerrallaan, ja loput rästein jo ei mennyt läpi.

Voisin kirjoitella tästä aiheesta vaikka kuinka paljon.. :D

Viimeinen kevät oli kyllä ehdottomasti kaikista vaativin, koska kirjoitusten ohella teimme vielä opinnäytetöitämme. Sen vuoksi kannattaa ehdottomasti hyödyntää kirjoitusten hajauttamista! Itse kirjoitin toisen opiskeluvuoden syksynä 2 ainetta, ja viimeisenä keväänä toiset kaksi. Näin stressi ei ollut ihan niin järkyttävä mitä se olisi voinut olla, vaikka nukuttua tulikin parin kuukauden aikana minimaalinen määrä..

Suosittelen toki kaikille kaksoistutkintoa, se on ihan hieno ratkaisu mun mielestä saada "kaksi kärpästä yhdellä iskulla." Ja ei sitten tosiaan kannata kaatua ensimmäiseen hylättyyn arvosanaan tai muuhunkaan vastoinkäymiseen! Meitäkin alotti 30 kaksoistutkintolaista, ja lopulta meitä oli 4 jotka lakitettiin :D Niin, että ei se mahdotonta ole! :)

Muistaakseni valmistujaiskutsussani luki jotakin näin:
"Kymmeniä kirjoja, satoja tenttejä ja tuhansia kyyneleitä.Saavutus: lähihoitaja ja ylioppilas"

Niin, notta tsemppiä vaan! ;)

Vierailija

Itse suorittelen myös kaksoistutkintoa nyt toista vuotta :) Vielä olisi vuosi edessä, mutta suhteellisen hyvin on tästäkin selvinnyt. Myös ns. vähemmän motivoituneet opiskelijat ovat kursseista päässeet läpi, kunhan vain jaksaa vääntää kaikki tehtävät ajoissa valmiiksi.

Koulussamme on lukio-opetus hoidettu iltapäivisin, eli aamupäivät ja perjantait ammatillista opetusta ja iltapäivät (klo 12-16) sitten lukiotunteja :D Tuntuu toimivan oikein hyvin ja tahti pysyy suhteellisen reippaana läpi vuoden. Iltakurssejakin meille suositeltiin, jotta sitten on hyvin valmistautunut tuleviin kirjoituksiin.

Ainoa asia mikä on sekoittanut hieman aikatauluja lukion suhteen ovat työharjoittelujaksot ja isommat projektit koulun kautta. Opiskelen siis matkailualaa ja yo-tutkintoa havittelen samalla :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat