Varmat päivät ehkäisynä

Vierailija

Noniin, homma oli siis seuraavanlainen:

Erehdyttin menemään sänkyyn ilman ehkäisyä ja yöllä alkoi vähän mietityttää, ettei olis sattunut juuri ovulaation aika ja paras mahdollisuus tulla raskaaksi. No sain katsottua ettei ollut. Mutta sitten huomasin alkaa katsoa tarkemmin vähän juttua Varmoista päivistä, ja vähän yllätyin, kuntajusin, että suurimpana osana kuuta ei lääketieteellisten selitysten valossa edes voi tulla raskaaksi!

Aika ihmejuttua, mutta siihen perustuvia ehkäisymenetelmiäkin on kehitelty ja ovat jopa yhtä varmoja kuin pillerit tai ainakin kondomi, jos käytetään oiekein. (Oikein käyttö siis tosin tarkoittaa ajoittaista pidättäytymmistä tai muun ehkäisykeinon käyttöä sinä aikana.)

Mietin, että aika nerokasta ja ajattelin kokeilla, harmi vaan, kun suhde just kaatui. :( Menee siis hetki ennenkuin pääsee testaamaan.
Mutta kyselisinkin, onko teillä kokemuksia asiasta, ja onnistuneita kokemuksia?

Varmoja päiviä jos käyttää, niin pitää vaan olla hyvin tarkka ja käyttä usein montaa menetelmää yhtäaikaa, mikään "ehkä vois olla jotain tällaista" -juttua ei missään nimessä pidä kokeilla.

Yksi mitä mietin opiskelijan köyhälle kukkarolle olisi tullainen Donna-ovulaatotesti, joka ilmeisesti myös käy tarkoitukseen. (Vielä luotettavamman oloisiin tietokonehärveleihinkin olen törmännyt, mutta maksavat satoja euroja.)

Niin että onkos kukaan testannut? Palavasti haluaisin kuulla vastauksia!

Kommentit (10)

Vierailija

Niin, kuulostaahan se hyvältä ja olis aika ideaali ratkasu..
Mutta jostain luin, että varmoissa päivissä varmaa on vain se, ettei se ole varma ehkäisykeino. Joku muu varmaan osaa luennoida tästä paremmin, mutta esim. siittiöt voi säilyä hedelmöittämiskykyisinä naisen elimistössä 2-3:kin päivää..
En käyttäisi kuin vakisuhteessa, joka kestäisi mahdollisen perheenlisäyksenkin.

Vierailija

Itse en pystyis luottamaan varmoihin päiviin. Koko ajan kyteis pelko jossain mielen pimeissä kolkissa. Toimii varmasti jos lapsen tulo ei ole mikään painajainen. Naisen keho on kuitenkin monimutkainen otus:) Ja tosiaan siittiöiden elinikää on vaikea ennustaa.jos vaikka olis olemassa jotain supersiittiöitä:)

Vierailija

En uskaltais ikinä luottaa varmoihin päiviin ehkäsynä. Ja mielestäni ehkäisykeinona aika ikävä siinäkin mielessä, että tekee kaiken spontaanin toiminnan aika hankalaksi, jos ei siis mitään muuta menetelmää käytä siinä rinnalla. Ja itse en ainakaan jaksaisi siinä tilanteessa enää alkaa miettimään, että "mikäs päivä tänään on menossa.. ai, ei enää niin varma, otetaanpas sitten se kortsu käyttöön..". Voi toimia jollekkin ihan hyvin, mutta ainakaan itse en noin monimutkaista menetelmää haluaisi.

Vierailija

Joskus joku on keksinyt nämä "varmat päivät" mutta ei sellaisia ole. Silloin on epätodennäköisempää tulla raskaaksi mutta sellainen mahdollisuus kuitenkin on, joten ei kannata luottaa siihen että silloin voi harrastaa seksiä ilman muunlaista ehkäisyä jos haluaa olla varmempi siitä ettei tule raskaaksi.
Ja tosi on että siittiöt voivat olla hedelmöittämis kykyisiä naisen kropassa sen 2-3 päivää joten ei sitä oikeen koskaan tiedä että milloin ne siittiöt ovat kuolleet ja sinä et hedelmöittynyt, oli kuinka "varmat päivät" hyvänsä..

Ja samaa mieltä edellisten kanssa että jos tuohon leikkiin ryhtyy kuolee seksin harrastamisesta se spontaanisuus. Ja en muutenkaan itse ryhtyisi tähän leikkiin jos ei sitten olisi valmis siihen yllätykseen kun raskaustesti näyttää että vauva olisi tulossa.

Vierailija

Minä ainakin olen kuullut aikoinaan koulusta sekä e-pillerireseptiä haettaessa että siittiöt voivat elää jopa 5 päivää. Lisäksi olen kuullut, että seksi voi käynnistää ovulaation muulloinkin kuin vain silloin kuin sen "pitäisi" alkaa, ja muutenkin kaikkialla toitotetaan aina, että milloin tahansa voi tulla raskaaksi.

Vierailija

Vakaassa parisuhteessa varmat päivät oli meillä 1,5v ehkäisymenetelmänä niin että 5 päivää ennen ja 2 päivää jälkeen ovulaation käytettiin lisänä kondomia tai keskeytettyä. Kalenteriin merkkasin aina oletetun ovulaatiopäivän ja mielestäni ei ollut mitenkään hankalaa muistaa missä vaiheessa kierto on menossa. Kierto siis oli n. 30 päivää ja siitä viikon ajan piti käyttää ehkäisyä.

llottaa
Seuraa 
Liittynyt3.2.2010

-"miksikä kutsutaan niitä jotka luottavat varmoihin päiviin?"
-"vanhemmiksi"

joskus tuon kuullu ja siinä on perää :D ainaki säilyy mielenrauha kun käyttää jotain "kunnon" ehkäisyä. Ei tarvi turhaan laskeskella :)

Vierailija

En voi käsittää kuka enää nykypäivänä voi luottaa varmoihin päiviin. Musta se on sama kuin jos luulis, että hiv on vain homojen sairaus tai että alapään peseminen kokiksella seksin jälkeen varmistaa, ettei voi tulla raskaaksi. Urbaanilegenda, mutta jopa nykynuorten pitäis tietää paremmin.

Vierailija

Uskaltaisin luottaa varmoihin päiviin jos käytössäni olisi persona ehkäisymonitori. Oikeasti ihan varmojen päivien määrittely vaatiin aika paljon vaivaa. Personalla sen saa helpoiten.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat