Vinkkejä lukiosta selviytymiseen?

Seuraa 
Liittynyt25.6.2010

Kysymys kuuluu, millasia vinkkejä lukioon meneville ja siellä opiskeleville?

Pienet käytännön vinkit ja muut helpotukset, jotka tekis opiskelusta mukavampaa ja helpompaa olis tervetulleita !

Kommentit (11)

Vierailija

Lukiossa opiskelua helpotti erilaiset lukupiirit,asiat jäi sitä kautta paremmin mieleen ja eipä ainakaan tarvinnu panikoida yksin kokeisiin :).Kaiken maailman ajatuskartat oli viimeistään siinä vaiheessa hyödyllisiä,kun ylioppilaskirjoituksiin piti valmistautua.

Vierailija

Kannattaa ainakin selvittää, millä opiskelutekniikoilla itse oppii parhaiten. Joillekin sopii hyvin omat muistiinpanot, toinen oppii asian ensilukemalla ja kolmas kaverin kanssa kertaamalla - ja mitä näitä nyt olikaan :) Tsemppiä!

Vierailija

Kannattaa ottaa opiskelu ihan tosissaan ja tehä läksyt, mutta ei silti kannata stressata liikaa. Yksittäisillä numeroilla ei ole niin paljon väliä, kokonaisuus ratkaisee.

Vierailija

Meille ainakin sanottiin suoraan, että joskus läksyjä voi kertyä liikaa kun joka opettajan mielestä oma aineensa tärkein->joskus kaikki anto turhan reippaasti läksyjä, eli puurra mutta priorisoi.
Ehdottomasti tärkein, mitä itse olisin HALUNNUT noudattaa mutta en viitsinyt: -.- JAA URAKKA. Tee pienissä erissä esitelmät&projektit, kokeisiin lukemiset JA aloita ajoissa. Inhoon sitä et luen kokeisiin ja teen esitelmät sun muut niiin viime tipassa. Tee (ei nyt ihan) joka päivä jotain, niin et kärsi kroonisesta stressistä ja huonosta omatunnosta :/

Vierailija

Lukio meni oikeastaan omalla painollaan, kaksi ensimmäistä vuotta on raskaita, mutta jos osaa pitää pään kylmänä, niin ei mitään huolta! Abina sitä ajattelee ettei se loppujenlopuksi kauheaa ollut, aina sitä kuuli pelotteluja kuinka "se opiskelu tosissaan alkaa nyt!" Rehellisesti sanottuna, sanoisin että se opiskelu alkaa kunnolla vasta lukion jälkeen kun hakee muualle opiskelemaan :D tosin on aika paikkakuntakohtaista kuinka raskaaksi lukio-opiskelua on kuvailtu, mutta se on elämää. Itselleen sopiva opiskelutyyli kannattaa hyvissä ajoin omaksua, koska se on runko koko opiskelulle. Ollakko ahkera, pitääkkö pientä stressiä yllä - omanlaisen opiskelutekniikan löytää loppujenlopuksi aika pian :) Kolmas vuosi on se "helpoin", vaikka kirjoitukset painoivat päälle. Kun kaikkina kolmena vuonna panostaa ylioppilastutkinnossa suoritettaviin aineisiin edes vähän keskimääräistä paremmin niin se riittää! Silloin on viimeisenä vuonna helppo tarttua lukukakkuun! :)

Vierailija

Itte meen nyt kolmoselle ja neljäs vuosi on edessä.. :/
On tosi turhauttavaa jälkeenpäin huomata kuinka omalla laiskuudella on aiheuttanut itelleen vaan enemmän duunia. Itellä eka vuosi meni sillee että tunnilla puhuttiin kavereitten kanssa eikä mikään jäänyt mieleen ja se näkyi kokeissa, toisena vuonna taas lintsasin liikaa ja tipuin kursseilta ja jouduin käymään niitä uudestaan ( lisää duunia) Nytte ku tein kolmannen vuoden lukujärjestystä ( ja sitä puursinkin kauan) huomasin, että aikataulu on niin täytetty ettei mulla ole varaa missata yhtää ainetta, koska muuten kaikki on ihan kusessa. neljäntenä vuonna aijon ottaa abikurssei ja saada aikaa lukee kokeisiin, mutta jossen suorita noita kolmannen vuoden juttui mul on kirjotusten lisäks muutakin stressii.

Anyway, mun pointti oli siinä, että älä ikinä ajattele ekana vuonna, että ens vuonna opiskelen sitten kunnolla meenpä nytten ekan vuoden läpi.
Toinen, juttele kavereitten kanssa tauolla ja tunnilla keskity opetukseen.
Kolmas, tee läksyt, essee kirjotukset, muut projektit huolellisesti
Neljäs, älä kasaa liikaa paineita päälles, vaan suunnittele omanlaises aikataulu opiskeluun, alota hyvissä ajoin lukemaan kokeisiin, koska koealueet on laajoja ( yleensä koko kirja ) ja mikä vielä auttaa, kertaa tunnin jälkeen opeteltu asia
Viides ja samalla tärkein, ÄLÄ OTA LIIKAA PAINEITA :) lukiossa opiskelu ei ole vaikeeta, ellet siitä tee semmosta.

Noniin olipas kiva olla jälkiviisas :D olis ollu aika jees jos joku ois mullekin näitä painottanu ku alotin :D mutta ole siis viisaampi kuin minä ! ;)

Vierailija

Lukio on yleissivistävä, joten kannattaa miettiä mihin itse haluaa keskittyä. Jos on kiinnostunut historiasta, on ihan turha ottaa paineita yhdestä pakollisesta kemian kurssista. Sillä kun ei kuitenkaan ole mitään väliä. Ja jos panostaa kieliin, niin älä ota pitkää matikkaa ja ylimääräisiä biologian kursseja. Ihan vaan siksi, että kaikkea ei ehdi suorittaa kolmessa vuodessa.

Itse vedin lukion "lukematta läpi", ts. omalla painolla meni. Tunnilla kuuntelin opettajaa ja olin vaihtelevasti aktiivinen riippuen kiinnostuksestani aineeseen. Läksyt tein suurimmaksi osaksi. Ihan hyvät M:n paperit tuli. Tietenkin myös itsestään kiinni, miten oppii.

Älä ota paineita jos et pidä kaikista aineista, jos et ehdi opiskelle kaikkea täysillä yms. Löydä omat kiinnostuksen kohteet ja panosta niihin.

Loppujen lopuksi juuri ketään ei kiinnosta lukion paperit. Omat paperit ovat mädäntyneet kaapin perällä jo yli 2 vuotta, enkä niitä ole tarvinnut jatkokoulutukseen pyrkiessä. Eri asia jos kirjoittaa seitsämän L:ää, mutta sellaisilla "perus"papereilla ei tee juuri mitään :D

Vierailija

Olennaisin asia on, että ylioppolaskokeisiin lukeminen tapahtuu kahden ensimmäisen vuoden aikana. Se mitä silloin opit on helppo kerrata ennen koetta, mutta silloin on turha ruveta opettelemaan enää mitään. Itse painoin täysillä kaksi ensimmäistä vuotta ja se oli virhe. Olisi pitänyt jakaa kursseja enemmän myös kolmannelle vuodelle, että olisi ehtinyt paneutua ensimmäisinä vuosina enemmän opiskeluun, eikä siihen suorittamiseen.

Vierailija

Hyvä olisi kerrata muistiinpanot ja lukea kirjasta tunnilla käsitellyt asiat illalla kotona. Itse en sitä aina jaksa tehdä, mutta se sitten kostautuukin kokeita edeltävänä iltana. :D kannattaa tehdä kavereiden kanssa yhteistyötä, koska vaikka ei itse ymmärtäisi jotain asiaa, joku sen on varmasti ymmärtänyt. Mä ainakin opin paremmin jos opetan sitä asiaa jollekin toiselle. Tärkein sääntö on ottaa opiskelu tosissaan mut ei vakavissaan (;

Vierailija

Ei kannata ottaa liikaa paineita kaikista aineista, eli kannattaa miettiä, mikä on tärkeää ja mikä ei. Kantsii panostaa erityisesti niihin aineisiin, jotka kirjoittaa ja opiskella niitä kunnolla jo alusta alkaen. Kirjoituksien lähestyessä on onnellinen, että takaraivossa on tietoa entuudestaan.
Tärkeintä on kuitenkin muistaa tehdä muutakin kuin vain koulujuttuja. Rentoutuminen, nukkuminen ja harrastukset ovat mielenterveyden kannalta mahtavia juttuja!

Vierailija

Kirjoitan nyt sellaisena ihmisenä jolla vielä ysin alussa oli selvää ettei lukioon ikinä tule menemään. En siis ikinä ole ollut näitä lukuihmisiä jotka jaksais lukea oppikirjoja. No kuinka sitten loppujen lopuksi kävikään, keväällä -10 kuitenkin sen lakin päähäni painoin ja Cn paperit sieltä mukaan lähti.

Tärkeimmiksi pilareiksi kolmen vuoden uurastuksen aikana nousi ehottomasti se, ettei kannata stressata jos joku yksittäinen kurssi tökkii vastaan, se on kuitenkin vain se yksi kurssi suuresta kokonaisuudsta ja seuraavissa voi petrata. Samaten koeviikot ja kaikki projektit, pikku hiljaa tekemällä ne valmistuu ajoissa eikä tarvitse stressata viimesenä iltana sen keskeneräisyyttä. Säästyy monet harmaat hiukset ;) Eikä lukion tule olla koko elämä, ne läksyvuoret sun muut on hyvä unohtaa välillä ja tehdä jotain ihan muuta! Plus itselleni tärkein helpotus: jaa tuska ystävien kanssa, he kyllä ymmärtävät ja osaavat tukea, varsinkin jos itsekin ovat lukiossa ja tietävät työmäärän. Auttaa kummasti kun voi valittaa muille, mutta heidän kanssaan voi myös kertailla asioita jos kaveri istuu vieressä jakamassa samaa kurssia.

Lukio on ehkä tuskainen ja stressaava taival, mutta olen kuullut jostain että lukio on ihmisen parasta aikaa, enkä voi olla eri mieltä asiasta. Siitä kannattaa kuitenkin muistaa nauttia, vaikka se hullulta kuulostaakin!! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat