Unien tulkinta

Vierailija

Minua on jäänyt vaivaamaan karhu-unet. Näen niitä melko usein ja ne ovat melkein aina tyyliltään samoja.

Ensimmäinen karhu uneni oli kun olin hyvin pieni. silloin näin unessa että olin pikkusiskoni kanssa mummolassa. katselimme ikkunasta ulos ja huomasin pihalla tepastelevan karhun. vedin meidät nopeasti alas ja sanoin että pitää pysyä piilossa ettei se tule sisälle. karhu kiersi taloa ja se tuli katsomaan ikkuntasta. kohta se yritti sisään ja menin estämään sen pääsyä, epäonnistuin siinä ja se ryntäsi sisään ja otti pikkusiskoni mukaan ja häipyi. heräsin sen jälkeen. Tätä unta olen nähnyt monesti ja se on jokakerta samanlainen.

Viimeisin uni minkä näin viimeyönä oli oikea painajainen ja muut karhu unet ovat aina tällaisia eroten tapahtumapaikasta ja ehkä henkiläistä joiden kanssa olen. tässä unessa olin poikaystäväni kanssa jossakin laitoksessa. se oli hyvin matala ja synkkä. näin yhdessä "karsinassa" suuren ja surullisen karhun. kävelimme sen ohi ja olimme menossa jonnekkin muualle. kohta valot sammuivat ja karhu repi itsensä ulos karsinasta. se oli raivoissaan. tässä vaiheessa poikaystäväni otti minua kädestä kiinni ja lähti juoksemaan karkuun. karhu saavutti meitä mutta aina kun se oli kosketusetäisyydellä saimme sen karistettua nopeilla käännöksillä. kun ulko-ovi häämötti pääsimme juuri ja juuri ulos ennen karhua. se ehti hipaista kuonollaan minua. pihalle päästyämme olimme helpottuneita. lähdimme kävelemään pois ja kiersimme yhden vajan tanssahdellen. pian kuitenkin kuulin töminää ja näin kuinka karhu juoksi peräämme. lähdimme juoksemaan peltotietä pitkin karkuun mutta karhu saavutti meidät ja se kohotti käpälänsä ylös raadellakseen minut. heräsin juuri kun karhun kämmen osui kasvoihini.

Mitä nämä unet voivat tarkoittaa? näen niitä uesin ja yleensä karhu pääsee satuttamaan minua ennen kuin heräään.

Kommentit (4)

Vierailija

oi, kivaa, unien tulkintaa, :D kokeillaampas: (en tiedä olenko ihan pätevä henkilö neuvomaan)

Kukaan ulkopuolinen ei pysty tulkitsemaan sinun uniasi. Symboliikka on aina henkilökohtaista jokaisella aivan omanlaista ja paras henkilö niitä ymmärtämään on sinä itse :)

Unien tulkitsemisessa lienee tärkeintä niiden kirjoittaminen ylös. Tästä lähtien voisit kirjoittaa ainakin karhu-unet ylös ja vaikka kaikki aiemmatkin karhu-unet jotka vaan muistat. Liitä mukaan myös muistiinpanoja mitä tunteita unissa on esiintynyt, ja mitä tunteita ja asioita mielessäsi on pyörinyt hereillä-ollessasi. Tarkastele ja vaikka alleviivaa unissa toistuvat tunteet, henkilöhahmot, symboliikat yms.

yrittääkö karhu pahaa enemmänkin sinun lähellä olleelle ihmiselle vai sinulle vai molemmille? Noissa esimerkeissäsi kaverinasi unessa on ollut pikkusiskosi ja poikaystäväsi, molemmat siis varmaan tosielämässä ovat sinulle hyvin tärkeitä? Tuollaiset asiat pisti ainakin minun silmiini....

Pohdi uniasi myös sinut hyvin tuntevien ystäviesi, sisarustesi yms. kanssa, he voivat saada ulkopuolisen näkökulman asiaan, ja näkemään sinut asioita joita et heti ehkä näkisi :)

Jos kykenet näkemään unia joiden tiedät olevan unta voit myös kysyä suoraan tulkintaa unen hahmoilta :)

Vierailija

Mulle tuli mieleen, että näen melko usein unia, joissa joko karhu tai susi tai jokin muu jahtaa minua. Olen pannut merkille, että näitä takaa-ajounia näkyy etenkin silloin kun stressaan paljon,kun tentti on tulossa tai on jonkin tehtävän deadline. Tiedä sitten onko näillä yhteys, mutta mun mielestä kuulostaa loogiselle että mun stressi ja ahdistus näkyy takaa-ajoina unissa. Minä olen tosin unissani se ainoa jota jahdataan.

Vierailija

Ihan kiinostustani kaivoin äitini vanhan unikirjan esille.
Yritin siitä poimia unessa esiintyviä symboleja, katsotaan onko apua ! :)

Unessa esiintyy pelko, joka on tulkittu seuraavanlaisesti: "Pelko unessa ei ole huno enne, vaan se täytyy tulkita yhdessä muiden unisymboleiden kanssa niin, että syntyy kokonaisvaltainen kiva unen tapahtumista ja niidenn välittämistä viesteistä!"

Karhu oli unessasi raivoissaan: "Olet puhunut harkitsemattomasti."

Karhulle ei löytynyt omaa selitystä, mutta eläimistä sanottiin näin: "Metsäneläimet kuvastavat unessa pelkoa."

Laitos: "Esimerkiksi tuotantolaitos kuvaa lomautustatyöstäsi tai peräti työttömyyttä. Laitoshoito lupaa, että sinulle on luvassa vanhuus omassa kodissasi."

enempää en nyt ehtiny selittää ;o olis nii pal kaikkee misttost vois kattoo ja tulkita ! Joten ehdontaki et menet kirjastoon ja lainaat aiheeseen liittyvän kirjan. (: Kirjastonhoitajalta kysäset unientulkinnasta kertovan kirjan niin eiköhän jotain löydy (:

Vierailija

www.hedelmapuu.fi

Jos unessa pakenee uhkaavaa vaaraa, kertoo se valve-elämän pelosta ja epävarmuudesta. Myös sillä on merkitystä mitä pakenee tai onko uhka tuntematon.

Karhu symboloi naishenkilöä, turvallista ja vahvaa.

Jos unessa piiloutuu, haluaa valve-elämässä vältellä jotain hankalaksi kokemaansa tilannetta. Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen miltä piiloutuu ja mihin.

Jos unessa on pimeys, jokin valve-elämän asia pidetään pimennossa ja tulisi tuoda julki.

Sä ehkä itse parhaiten osaat yhdistää noita? Itse ajattelisin näin, että joku sulle tärkeä henkilö, johon luotat, sä yrität siltä peittää jotain? Tai et kerro hänelle kaikkea, mitä hän olettaisi, että kerrot. Tai ehkä tämä ihminen on ahistava ja päällekäyvä?

Itse painajaisista sivulla sanotaan näin:
Painajaisunet kielivät valve-elämässä vallitsevasta epätasapainosta. Jos ahdistavat unet kiusaavat yö toisensa jälkeen, voi harjoitella itsensä herättämistä. Painajaisen aikana on täysin mahdollista tunnistaa olevansa unitilassa ja ajatella "tämä on vain unta, haluan herätä" ja näin siirtyä valvetilaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat