15 vuotiaalla 21v poikaystävä

Vierailija

Olemme tapailleet nyt reilun vuoden. Suhteemme on terve ja hyvä, hauskaa olemme pitäneet. Vielä emme " virallisesti " seurustele, koska olemme molemmat tyytyväisiä näin. Omat vanhempani ovat lakimiehiä, mutta silti hyväksyneet asian koska poika on isosiskoni kaveri ja muutenkin tietävät etteivät voi asiaan vaikuttamaan. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (14)

Vierailija

No, oma kaverini oli 21 kun rupesi seurustelemaan 15v tytön kanssa. Ovat olleet jo reilun vuoden yhdessä ja ovat onnellisia. Kai se voi toimia, teistähän se on kiinni. Pääasia on, että etenkin sinä nuorempana elät elämäsi kuitenkin niin kuin itse haluat, esim menet siihen kouluun minne haluat oli se missä vaan tai lähdet vaihtoon jos se kiinnostaa:)

Vierailija

ikä on vain numero, ei tuo ole mitenkään paha verrattuna siihen, että eräs tuttuni ketä on myöskin 15, seurustelee nyt 30v miehen kanssa kenellä on omia lapsiakin. Jokainen elämänsä elää itse tietenkin eikä ketään kannata sen takia tuomita kehen ihastuu/rakastuu. Onnea teille ! : )

Vierailija

Ihan normaalia? Minusta Tilanne on hiukan hätkähdyttävä näin itse äitiä ajateltuna. Vanhempiesi kannan ymmärrän kyllä, olet sen ikäinen ettei kanssasi ole varmasti muutenkaan helppoa puhumattakaan että alettaisiin tapella tuollaisesta. Itse olen nuorempana seurustellut 14 vuotiaana 19 vuotiaan kanssa vajaa 2 vuotta. Ero tuli ja onneksi. En ikinä unohda sitä ja toivon että voisin pyyhkiä sen isolla pyyhekumilla pois. Jälkikäteen tajuan etten rakastanut, se oli vain turva. Teillä ei ole sama ajatusmaailma kuin vaikka niin luulette ja 15 vuotias kehittyy aivan roimasti vielä ihan muutamissa vuosissa. Se voi olla nyt hyvä mutta myöhemmin huomaat että olette kasvaneet erilleen. Olet vielä lapsi, elä nyt hyvä ihminen mene ja sekaannu vielä aikuisten leikkeihin, kadut vielä myöhemmin! Usko pois.

Vierailija

Siis lain mukaanhan on seksuaalista hyväksikäyttöä jos tuohon suhteeseen liittyisi seksi. 6 vuotta on pieni ikäero jos molemmat ovat aikuisia ihmisä. 15 vuotta on kuitenkin lapsi vaikkei ulospäin siltä näyttäisi ja 21 vuotias pitäisi olla aikuinen. En kuitenkaan suoralta kädeltä tuomitse, poikkeuksia voi varmasti olla, mutta suurimmassa osassa noissa tapauksissa on kyse vain hyväksikäytöstä.

Voit tosiaan vasta myöhemmin aikuisena ymmärtää, että sinua on käytetty hyväksi. :( Toivon ettei näin ole. Liityn anna_H:n ajatuksiin.

Vierailija

Olen kyllä samaa mieltä, että valitettavan monissa tapauksissa on kyse hyväksikäytöstä. En ole tosin aivan varma, että kumpaa käytetään hyväksi: teiniä, joka saa mahdollisesti autokyydit, tupakit, kaljat ja viinat vai miestä, joka pääsee sänkyyn nuoremman kanssa koska ei saa omanikäisiään. Olen nähnyt useammin käyvän niin, että nuori tyttö on hyväksikäyttänyt aikuista miestä rahallisesti ja muutenkin.

Mutta sama ajatusmaailma voi olla iästä huolimatta. Esimerkiksi se mun kaveri, joka seurustelee sen nyt "jo" 16v tytön kanssa. Tää mies ei oo mikään ruudinkeksijä mutta silti asiallinen ja rehellinen kaveri. Tarkotan tällä sitä, että joidenkin henkinen ikä on vaan vähän vähemmän kuin toisten vaikka ikää olisikin jo. Vastaavasti tyttö tuntuu ikäistään paljon kypsemmälle.
(Ja en tarkoita tällä, että aloittajan poikakaveri olisi jotenkin tavallista uunompi mies, kunhan sanoin esimerkiksi:))

Vierailija

Ensimmäisenä tulee mieleen että mitä aikuinen mies näkee teinitytössä joka kuitenkin on vielä lapsi. Vaikea kuvitella että tuollainen suhde jossa ollaan noin erilaisella tasoilla niin henkisesti kuin muutenkaan (paitsi jos tämä 22-vuotias on jotenkin jälkeenjäänyt, mitä tulee nuoremman henkiseen ikään niin on turha väittää olevansa ikäistään kypsempi) voisi olla terve ja tasapainoinen.

Vierailija

Aika usein tälläisen suhteen vanhempi osapuoli saattaa tuntea seksuaalista vetoa lähinnä vain hyvin nuoriin teini-ikäisiin tyttöihin/poikiin. (pikaisen googlettamisen jälkeen löysin termin efebofilia, ensisijaisesti murrosikäisiin tai murrosiän ohittaneisiin nuoriin kohdistuva seksuaalinen suuntautuneisuus)ehkei kyseessä siis välttämättä ole vain se ettei vanhempi mies saisi oman-ikäistä seuraa.

Omaa "henkistä kypsyyttä" on vaikea arvioida, toki on olemassa ihan oikeasti ikäistään kypsempiä tai ikäistään lapsellisempia ihmisiä, Erityisen yleistä on valitettavasti parikymppisten koltiaisten rajattu älyllinen aktiviteetti :D Mahdollista tosiaan siis on, että tälläinenkin suhde toimisi ja olisi tasapainoinen ja molemmat osapuolet olisivat henkisesti samanikäisiä...

Mielestäni tuo "henkinen kypsyys" on kuitenkin melko absurdi käsite. Erityisesti nuorena saattaa olla harhaluulo, että kypsyys olisi sitä, että on kokenut (mm. seksuaalisesti) paljon. Kypsyys näkyy mm. ajattelumaailmassa, tunne-elämässä, siinä että osaa ottaa vastuun itsestään ja tarvittaessa muista. On aidosti itsenäinen vanhemmistaan (ja kavereistaan ja poikaystävästään) riippumaton aikuinen. Joku saattaa olla joiltain osilta hyvinkin kypsynyt mutta toisilta osa-alueilta vielä täysin lapsi. On ikää sitten 13 tai 40.

Mielenkiintoinen näkemys Morganilla, että joskus hyväksikäyttäjä voisikin olla se nuorempi osapuoli. :) Pystyn kyllä tavallaan allekirjoittamaan tuon. mutta suhteen aikuisen tulisi ottaa vastuu tekemisistään tässäkin asiassa, ja ymmärtää nuoren olevan mahdollisesti vielä kovin riippuvainen kaikella tavalla muista: Lienee siis nuorelle ihan luonnollista, että vanhempi mies/poikaystävä on kuskina ja maksajana jos arkenakin joku toinen (vanhemmat) kuskaa ja maksaa ylläpidon :)

Vierailija

Täytyy myöntää et jos joku mun kavereista, joista suurin osa on just jotain 21, alkas seurustelee 15 vuotiaan kanssa olisin kyl ihan, että wtf! Tai siis, sillon kun ei tunne henkilöitä on helppo sanoa, että ikä on pelkkiä numeroita, mut todellisessa maailmassa omien silmien edessä mun mielest ikäero tossa vaiheessa on liikaa. Kuulostaa jyrkältä, mut 15 vuotias on vielä lapsi mun mielestä.

Vierailija

Se mun 21v kaverin tyttöystävä muutti omilleen yläasteen jälkeen ja on pärjännyt tekemällä töitä samalla kun käy kouluaan. Tällä tarkoitin, että hän on ikäistään kypsempi ja vastuullisempi, koska hän on myös taloudellisesti itsenäinen. Tyttö ei ole myöskään mikään jakorasia eikä koskaan taida juodakaan mitään limpparia hapokkaampaa. Ja mikä viisainta, hän ei muuttanut tuon mieskaverinsa perässä "väärälle" paikkakunnalle vaan sinne minne itse halusi.

Ja mitä mun kaveriini tulee, niin hänelle on kelvannu aina kaikenikäiset, ei vain teinitytöt(onneksi) :D

Niin ja siitä hyväksikäytöstä vielä. Lukiossa yks luokkatoveri rupes seurustelemaan juuri täytettyään 18, 14-vuotiaan kanssa. Tämä poika oli todella yksinäinen ja epätoivoinen ja tyttö maksatti tällä kaiken ja käytti todella räikeästi hyväkseen. Ovat vieläkin yhdessä kolmen vuoden jälkeen ja hyväksikäyttö jatkuu. Selän takana tämä tyttö vaan pettää tätä nuorta miestä mutta silti käyttää kaikki kumppaninsa rahat. Kyllä voi nuoret teinitytöt olla julmia tai sitten vaan todella ovelia.

Vierailija

Mitä ihmettä!! Miten joku 15 vuotias voi seurustella 30 vuotiaan kanssa eikö tuo ole jo hyväksikäyttöä ja eikö vanhemmatkaan ja ystävätkään jo ihmettele??!!

Vierailija

Aloin ite seurusteleen 15 vuotiaana 4,5 vuotta vanhemman miehen kanssa ja nyt ollaan oltu pian 3 vuotta yhessä ja ihanaa on ollu :) neuvoisin silti että nauttisit nuoruudestas ja ettisit oman ikäistäs seuraa, noista vanhemmista miehistä kun ei aina tiedä mitä ne haluaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat