Mirena-hormonikierukka

Vierailija

Onko kellään synnyttämättömällä kokemuksia mirena-hormonikierukasta? Miltä on tuntunut ja onko tullut jonkinlaisia sivuoireita, hyviä tai huonoja? Miksi alun perin päädyitte saamaan hankkimaan kierukan?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Moi!

Mulla on mirena-hormonikierukka ja en ole koskaan vielä synnyttänyt. Olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. hankin sen, koska näin sen parhaaksi minulle. Menkani olivat niiiiin runsaat ja kivuliaat, mutta mirenan otettuani ei mitään ongelmaa. menkat ovat tulleet vähän silloin tällöin, mutta se ei mua ainakkaan haittaa. Menka kipujakaan ei enään ole. Sivuoireita ei mulla ole koskaan ollut, myös seksi on huoletonta oman poikaystäväni kanssa. ( Ei käytetä kondomia) vaikka edihän sekään ihan sata prosenttinen ole, mutta on toiminut jo 2 vuotta. Joten kannattaa ottaa minun puolestani! Toivottavasti oli apua. =)

Vierailija

Itse otin kierukan noin kuukausi sitten ja olen ollut tyytyväinen.
Menkat loppunneet miltein kokonaan silloin tällöin vain tiputtelua eikä tosiaan kuukautis kipuja. Asettaminen sattu tosiaan ihan jumalattomasti :D Hinta oli noin 110 euron paikkeilla, mutta ei paha kun kumminkin 5 vuotta se käyttö aika. Otin ihan vaan siitä syystä, koska itselleni eivät käy normi e-pillerit ja minipillerit aiheutti jatkuvia vuotoja koko ajan. Itse kyllä suosittelen :)

Vierailija

ÄÄÄÄÄ älä sano et se sattu ihan jumalattomasti kun mä olen just maanantaina menossa asennuttamaan sitä!!!

Nyt alko pelottaa. Onneks mul on maanantain vapaa, mut heti seuraavana aamuna joudun töihin... Sattuukohan se silloin vielä?

Gyne varotti mua että kierukan kanssa mun oma hormonitoiminta pääsee valtaan, minkä seurauksena iho ja tukka rasvottuu yms. Mutta siihenhän olen jo tottunut, koska lopetin kaiken hormoniehkäisyn jo melkein vuos sitten. Uskallan silti hiukan edes toivoa, jos iho paranisi kierukan myötä... Siitä on tullut aika kauhtunut pillereiden lopettamisen jälkeen. Taitaa olla toiveajattelua.

Kiitos paljon vastauksista!

Vierailija

Okei olit oikeassa vinde, asettaminen sattu niin kovin et meinas ihan oikeasti taju lähteä ja huusin ja kirosin ihan suu vaahdossa... Sen jälkeen tärisin ja melkein itkin, mulla on kuulema vielä normaalia kapeampi kohdunsuu... :D

Nyt on paikallaan, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Vierailija

Mullakin on ollut Mirena jo yli puoli vuotta. Sain sen ilmaiseksi koska se kuului sairauteni hoitoon. Asettaminen sattui jonkun verran,kirosin niin hemmetisti, mutta näin jälkeenpäin kun ajattelee, niin kyllä sen kestää kun ei 5 vuoteen tarvitse ehkäisyä miettiä.

Olen ollut todella tyytyväinen Mirenaan.Kuukautiset loppui kuin seinään eikä ole sen koommin näkynyt. Pientä nipistelyä alavatsassa parisen viikkoa asettamisen jälkeen, siinä kaikki. Ei finnejä, eikä menkkakipua, ei vuotoa eikä ihon rasvoittumista.

Mutta, paino on noussut jonkun verran.Ehkä ainakin 5-7 kiloa. Onko kenelläkään muulla käynyt samoin? En keksi mitään muuta syytä kuin tuo kierukka, koska liikun ja syön ihan yhtä paljon kuin aina ennenkin. E- pillereiden kanssa vastaavaa ongelmaa ei ollut.

Tämä nyt ei ole niin kovinkaan vakavaa, kun olen luonnostani melko hoikkaa sorttia ja liikun paljon, joten tämän takia en todellakaan aio kierukkaa poistattaa. Naisellisia muotojakin olen jopa saanut vähäsen lisää ja siihen vasta tyytyväinen olenkin! :D

Vierailija

Minulla on ollut hormonikierukka helmikuusta lähtien. Tänään kävin lääkärissä kipujen, vuodon, mielialanvaihteluiden ja "oudon olon" takia. Olen ilmeisesti raskaana. Kierukkaa ei näkynyt ultrassa, mutta selvä sikiöpussi siellä köllötti. Minne lienee kadonnut vuotojen ja supistusten mukana(?!) En ole synnyttänyt eikä sen noin vain pitäisi mahtua tulemaan ulos: ahdasta oli! Gyne oli ihmeissään ja sanoi ettei ole ikinä nähnyt vastaavaa.
Sikiö oli 6-viikkoinen eikä sen sydän lyönyt. Menee varmaan kesken. En oikein tiedä, mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella. :s

Vierailija

Itselle juuri tänään se laitettiin. Ja lapsia ei ole ennestään.

Ennen tätä oli pillerit noin neljä-viis vuotta, alkoi loppua kohden migreeni pahentua ja mieliala heitteli todella paljon laidasta laitaan. Kolme vuotta ilman, pelkän kumin kanssa.
Kumin kanssa räpeltäessä mies taas ei tullut ja itsellä paikat kuivu saharan malliin(liukkarinkin kanssa). Pidemmällä tähtäimellä ei kivaa..
Kuparikierukkaa ei lääkäri suositellut kun oli jo valmiiksi runsaat kuukautiset ja sanoikin sen suoraan että sen jälkeen ne voi olla "pistetty sika" mallia. No thanks..
Hieman lahopäisenä halusin varman mutta sellaisen ehkäisyn jota ei tarvitse muistaa ottaa/vaihtaa/asentaa.

Kierukan laiton kivusta olin jo ennen tätä päivää lukenut että sattuu aivan järkyttävästi.
Itsellä pari tatuointia(isoa) suht ohutnahkaisilla paikoilla ja ajatelin että jos ne olen kestänyt ottaa karkaamatta penkistä niin kyllä nyt yksi kierukkakin menee.

Peruskopelointi ei sattunut, kohdunkaulaan laitettavat pihdit tuntui samalta kuin papaa ottaessa, eli nipisti vähän.
Kohdun mittaaminen taas..no, vähän samalta kuin kuukautisten aikaan vatsa kramppaa vähän. Eli lähinnä epämukavalta kipristelyltä.
Mutta se itse kierukan asetus, voi äly :o Oli oikeasti niin lähellä että pyydän lääkäriä lopettamaan koko homman..Kipu oli samaa asteikkoa kun todella todella paha kuukautis kramppi joka ei hellitä vaikka kuinka yrittää.
Kipu johtui lähinnä siitä kun on muutenkin hieman ahtaat paikat ja kun ei tosiaan niitä muksuja ole hommannut niin kohdunkaula on todella tiukka ja kapea. Kohtu onnesta normaalin kokoinen, eli pitäisi asettua hyvin paikoilleen.

Tunti asetuksen jälkeen kramppas vielä, mutta sain ohjeen ottaa 3x400mg Burana päivässä ainakin seuraavan kolmen päivän ajan.
Kotio päästyä oli tietty maha vähän hellänä, mutta aika pian tasottu. Plus lämmitin kaurapussin mahan päälle ja otin päikkärit :)

Nyt suht normaali olo, vähän tiputtelee kirkasta vuotoa mutta ei pahemmin.

Yksityisellä kävin laittamassa, laitto maksoi 117,-(kela-osuuden jälkeen) ja uusi kierukka lääkärille 91,-(sain reseptin jolla hain sen lähiapteekista, oikea hinta olisi ollut 158,-), Ei siis mitään halpaa hommaa..
Mutta toivotaan että tämä pysyy sen viisivuotta :)
Tiputtelua on kuulemma luvassa ainakin viikko pari, mutta sanoi että sekin on ihmiskohtaista. Joillakin keho reagoi tiputtelemalla kuukausitolkulla ja osalla ei ole kuin viikon verran jotain pientä tuhrua.
Toivon kuuluvani tähän viimeiseen ryhmään :D

Vierailija

No mulla on siitä laitosta nyt viitisen kuukautta. Tiputtelua kesti ehkä kolme kuukautta, ja vieläkin tiputtelee silloin tällöin. Vatsakivut tulevat aina silloin kuin vuotokin, ja joskus joutuu vielä ottamaan jopa särkylääkkeen. Toisaalta kuukautiset eivät ole tulleet ollenkaan joka kuukausi, ja silloinkin kun tulevat, niin ovat todella niukat ja kestävät päivän, pari. Olen ollu todella tyytyväinen, joten tsemppiä sullekin Kutvonen :) Ja kärsivällisyyttä!!

Itse en kyl maksanu kierukan paikalleen asettamisesta mitään, julkisella puolella kun olin... Eli siinä voi kyllä halutessaan säästää näköjään ison määrän rahaa.

Vierailija

Noniin.. ERITTÄIN vastenmielinen sairaalareissu takana. Koko kierukka osoittautui erehdykseksi. Minulla on ilmeisesti sydämenmuotoinen kohtu, eli osittainen väliseinä kohtuontelossa. Sitä sitten ihmettelivät oikein porukalla lääkärit ja harjoittelijat. Muodon takia Mirenaa ei olisi saanut ikinä laittaa minulle. Toisaalta epämuodostumaa oli kuulemma hyvin vaikea nähdä ultraäänessä: kolmella kokeneella lääkärillä oli vaikeuksia.

Jotenkin hirvittävää kuunnella tunnin verran kun porukka touhuaa alapäässä ja etsii kierukkaa mahaontelosta ja kohdusta. Sitten mietittiin väliseinän olemassaoloa ja hälytettiin välissä lisää konsultteja paikalle.

Ihan kiva kuulla samalla reissulla olevansa raskaana ja epämuodostunut! Isänpäivänä käynnistyi keskenmeno.. koko kohtu täynnä verihyytymiä ja istukanriekaleita. Sikiö ei varmaan vieläkään ole tullut ulos.. :( toisin kuin kierukka! En vieläkään osaa päättää, olisinko tehnyt abortin. Olen miettinyt asiaa koko viikon, vaikka luonto teki päätöksen puolestani. Avomieheni on minua vuoden nuorempi ja suhtautuu mielestäni jotenkin typerästi asiaan. Sanoi jopa että onneksi kuoli, niin ei tarvinnut tehdä aborttia. Hän ei todellakaan ymmärrä koko jutun vakavuutta. Olen aikeissa harkita lapsia kun olen saanut opiskelut lähelle loppua ja siihen asti meinasin pitää kierukkaa. Muutama vuosi sinne tai tänne ei paljon olisi tuntunut..

Vierailija

Erittäin ikävä juttu, kenenkä kohdalle tuollainenkin sattuu. Tuollainen ei varmaankaan ole kovin yleistä, mutta kuitenkin joskus mahdollista.Pitkäaikaista ehkäisyä haluavalle se melkein on se hormoni- tai kuparikierukka, sillä muita vaihtoehtoja on loppujen lopuksi varsin vähän tarjolla, kun steriloinneistakin on jo nykyään lähes luovuttu. Eipä tuo kierukkakaan kaikille tosiaan käy, ja se voi olla joillekin lähes mahdotonta asettaa. Ei se nyt aina ole niin mielekästä usein käydä ehkäisyä uusimassa, mutta se saattaa myös jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi joillekin vielä nykyaikanakin, vaikka muuten nämäkin asiat ovat kehittyneet.

Vierailija

Asennutin Mirenan pari päivää sitten. Tietty olin lukenut netistä kauhutarinoita kivusta ja kaikesta muustakin, mutta turhaa. Otin panadolia ja puranaa tunti ennen gynelle menoa, tehosi hyvin. Kierukka asettui helposti, vaikka en olekkaan synnyttänyt ja paikat ahtaat. Tottakai asennus operaatio tekee kipeää, mutta kipu oli siedettävää ja ohi nopeasti. Pahin tulikin vasta illalla kotona, sietämätön vatsakipu, johon sai mättää särkylääkettä useaan otteeseen. Seuraavana päivänä oli vielä supistelvia tuntemuksia, ihan kuten menkkojenkin aikaan. Pientä vuotoa on tullut, mutta sekin mennyt parissa päivässä ohi. Kelan kattorajan takia Mirena tuli maksamaan minulle vain 1.50€  ja toivon mirenan toimivan hyvin, sillä harkitsin sen ottamista todella pitkään. 

Itse asennus operaatiota on turha pelätä etukäteen, kerran se vain kirpaisee :) Ja terveydenhoitajani mukaan "sehän ei ole niitä hehkeimpiä kokemuksia naisen elämässä." 

Vierailija

Juuri hankin kierukan, lapsia on 2 joten ehkä oli sikäli ongelmattomampaa kuin synnyttämättömällä, hain sen ruokatunnilla ja selvisin - vähän viime tingassa kerrottiin kivusta ja suositeltiin etukäteiskipulääkettä, mutta oli aika siedettävä. Vaan mieleen kyllä tuli, että jos miesten pitäisi vastaavaa käsittelyä kestää edes kerran viidessä vuodessa, olisi varmaan kehitetty jo joku kivuttomampi ratkaisu.

Vierailija

Juu,minulle myös juuri asennettu tuo hormoonikierukka ja suosittelen kipulääkkeen ottamista etukäteen ennen toimenpidettä.Itse en ymmärtänyt sitä ottaa,mutta kärsihän tuon juuri ja juuri,mutta traumoja voipi jäädä,mieluiten kyllä toivon, että tuo sitten auttaa myös runsaisiin kuukautisiin ja endometrioosiin,ettei tullut turhaan kärsittyä.Muitakaan vaihtoehtoja ei käsittääkseni ollut,kuin sitten tosiaan kohdun poisto,joka onkin isompi toimenpide sitten.Mutta ihmettelen,että lääkärit eivät tuota kipulääkkeen ottamista kerro/suosittele ennen sen asettamista.

Vierailija

Tämä on jo vanha ketju, mutta kommentoinpa minäkin: torstaina eli 3 päivää sitten kävin laitattamassa Mirenan, en ole synnyttänyt. Otin särkylääkkeen ennen operaatiota mutta voi olla että liian myöhään. Sattuihan se nyt aivan hemmetisti,  mutta oli onneksi nopeasti ohikin. Pari päivää oli kuukautiskipujen tyyppisiä tuntemuksia, voimakkaitakin, tänään ei enää ole juuri ollut. Vuotoa oli vain asennuksen jälkeen, mutta gyne käski syödä minipillerilaatan loppuun, ja kun olen ollut vuodoton muutenkin, niin voi olla, että pillerien ansiosta ei ole mitä vuotaa. Eli ainakin siitä laitosta selviää kyllä hengissä synnyttämätönkin. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat