Riika

Vierailija

Onko kokemuksia Riiasta? Olen matkustamassa kesällä Riikaan muutamaksi päiväksi ja olisi kiva kuulla vinkkejä paikoista, ravintoloista ja muista tekemisistä joita ei kannata jättää väliin. Ihan kaikki tieto ja kokemukset kelpaa. :)

Kommentit (6)

Erika88
Seuraa 
Liittynyt29.6.2009

Joo.. No, itse kävin Riiassa vuonna 2008. Olin siellä neljä päivää. Matka oli ihan mukava. :)

Suosittelen, että kävisit ensimmäisenä päivänä tekemässä bussilla pienen nähtävyysmatkan. Ainakin vielä tuolloin 2008 siinä vanhan kaupungin keskustassa oli bussi, joka kiersi ympäri Riikaa. Siellä bussissa on kuulokkeet, joista saa selostuksen niistä paikoista, joissa käy. Kuulokkeissa on ihan suomeksi opastus.

Lisäksi kannattaa kiertää ihan jalkaisin varsinkin Vanhaa Riikaa. Aivan upeita nähtävyyksiä! Suosittelen mm. erilaisten kirkkojen, Mustapäiden talon, Kolmen veljeksen talon ja Ruutitornin kuvaamista. Riiastakin löytyy Vapauden patsas. :D Kannattaa muuten ottaa joku Riian matkaopaskirja mukaan, niin oppii noista nähtävyyksistä enemmän.. Kauppahallit ovat myös näkemisen arvoisia. Ne ovat ihan valtavan kokoisia!

Steak Housesta saa hyvää ruokaa melko edulliseen hintaan. Muiden ravintoloiden nimiä en nyt kyllä juuri valitettavasti muista..

Toivottavasti tästä oli jotain apua! :)

Vierailija

On kokemuksia, sekä hyviä että huonoja !

Riika oli kaupunkina kaunis, ja kaikki ne kukkaistutukset ynnämuut olivat kauniita, ja harvoin sellaisia edes täällä meilläpäin näkee !
Vanhassa kaupungissa todellakin kannattaa käydä katsomassa ainakin Mustapäiden talo ja Ruutitorni.

Kaupunki oli kaunis ja ihanat ostoskeskukset(!), mutta sitä hostellia, missä itse yövyin, sitä en suosittele kenellekään!!! Jacob Lenz oli aivan kamala hostelli! Meitä oli kolme tyttöä ahdattu järkyttävän pieneen huoneeseen, jonne oli ängetty parisänky sekä yksi yhdelle tarkoitettu sänky + telkkari. Lisäksi huoneessa oli MINIKOKOINEN wc&suihku. Lattia ja parisänky pitivät aivan kamalaa ääntä, sänky narisi melkein jo siitä kun hengitti!

Kaiken huippuna oli vielä se että aamiaisella toiset kolme tyttökaveriamme kertoivat saaneensa huoneen (myös Jacob Lenzistä), jossa oli oleskeluhuone, makuuhuone, iso kylpyhuone jossa wc ja kylpyamme + vielä erikseen pienempi wc. Siinäkin huoneessa narisi lattia mutta huomattavasti vähemmän, ja eipä se tyttöjä haitannut kun päivät juoksentelivat ostoskeskuksissa ja katselivat maisemia ja illat isuivat kylpyammeessa...

Riika on kaupunkina vierailemisen arvoinen, kunhan valitsee majoituksen huolella !

Vierailija

Olin juuri heinäkuun alussa poikaystäväni kanssa Riiassa. :) Tykättiin tosi kovasti! Mahtava kaupunki. Hotellimme sijaitsi keskellä vanhaa kaupunkia. Tosin saapuessamme kaupunkiin, taksi huijasi meitä pahasti. Oltaisiin menty linkillä, mutta ajateltiin pääsevämme helpommalla ku hypätään vaan taksiin, kerta niitä oli kymmeniä lentokentän ovien edessä jonossa. No eipä tämä mitään, päästiin turvallisesti ihan hotellin lähelle.

Vanhassa kaupungissa oli erittäin hyvä meininki. Oli lämmin sää, joten ulkoilmabaareja riitti ja ihmiset olivat kerääntyneet viettämään iltaa niihin. Soi tosi hyvä livemusiikkikin eräänä iltana. Eräs kaunis tyttö laului maailmankuuluja pophittejä melkein paremmin kuin alkuperäiset esittäjät (Lady Gaga, Britney Spears, Madonna jne).

Kauppoja ja ostareita löytyy myös mukavasti vanhan kaupungin ulkopuolelta. Hintataso tosin yllätti, koska jotenkin ajattelimme paikan olevan halpa. Lati on kuitenkin aika vahva valuutta nykyään, joten rahat loppuivat yllättävän nopeasti.

Nähtävyyksiä Riikassa on kuitenkin paljon, jotka kannattaa kaikki käydä tsekkaamassa. Ne sijaitsevat vielä niin lähellä toisiaan. Näitä ovat mm. Mustapäiden talo, Kissatalo, monet kirkot, Kansallismuseo, Kansallisooppera, Vapaudenpatsas ja Stalinin hammas.

Ruokaankaan ei tosiaan voinut pettyä! Ravintolat olivat viihtyisiä. Riikan vanhassa kaupungissa sijaitsee jopa amerikkalainen ravintolaketju T.G.I Friday's, jonka menu oli mielestäni paljon monipuolisempi kuin Rosson tai muun suomalaisen ketjun. Ruoka ja juoma oli suhthalpaa.

Jos haluaa romantiikka, kannattaa istuskella Riian kauniissa puistoissa, joita keskustassa oli monia. Muun muassa rakastavaisten puistossa on kuuluisa silta, johon pariskunnat ovat kiinnittäneet lukkoja omilla nimikirjaimillaan ja hääpäivillään kaiverrettuina. Silta oli kyllä nätti.

Itse viivyimme matkalla mielestäni liian vähän aikaa, vain kolme päivää. Riiassa oli niin paljon nähtävää, että siellä olisi vierähtänyt vaikka viikko. Jos menet pidemmäksi ajaksi, voit ottaa linja-auton ja matkava vaikka Jurmalaan, jossa on erittäin kuuluisat ja pitkät hiekkarannat. Itse emme sinne kerenneet mennä.

Hauskaa matkaa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat