Pitääkö miehen tarjota?

Vierailija

Lueskelin äsken Suomi24:n Treffeillä-foorumia (hmm...) threadia aiheesta tuleeko miehen edelleen olla se joka etenkin ensitreffeillä maksaa ne kahvit/drinkit/illallisen. Uteliaisuudesta haluaisin kuulla mitä ehkä hieman nuorempi (nais)väestö asiasta ajattelee. Eli pitääkö miehen tarjota?

Kyseisessä viestiketjussa suurin osa naisista tuntui ajattelevan, että se kuuluu edelleen miehen tehtäviin, varsinkin jos/kun se on se mies joka on treffeille pyytänytkin. Ainoassakaan viestissä ei sanottu mitään siitä, että entä jos nainen onkin tehnyt sen aloitteen. Olen sen verran moderni ajattelutavoiltani, että en itse ymmärrä mikä pakko sen miehen on oltava se maksava osapuoli, olipa hän se joka kysyi ulos tai ei - eihän niille treffeille pakko ole mennä. Itse ainakin aina varaudun maksamaan oman osuuteni ensitreffeillä(kin). Tunnen oloni hieman vaivaantuneeksi jos kuluja ei puoliteta, vaikka onhan se toki mukava tunne jos joku haluaa tarjota. Kukaan ei tosin ole vielä antanut minun maksaa ensitreffeillä, mutta aina tarjoudun.

Entä jos nainen on aloitteentekijä? Onko se mielestänne sitten yhtä oikeutettua, että mies olettaa naisen maksavan jos miehen tarjoamista perustellaan aloitteenteolla?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Itse en kehtaa antaa miehen tarjota, joten maksan aina oman osuuteni. En kylläkään tarjoudu maksamaan koko laskuakaan vaan puoliksi on paras panna. Joskus mies on yrittänyt tarjota ja olen niin kauan vängännyt, että olen saanut maksaa oman osuuteni. Baarissa saatan antaa miehen tarjota yhden drinkin.

Vierailija

kyllä mun mielestä. äiti on mulle opettanut, että kuuluu. Me ollaan oltu nyt viis vuotta yhdessä ja mies tarjoaa vieläkin. Hän tosin käy töissä saaden esimiehen palkkaa, kun minä vielä opiskelen. Lisäksi minä maksan ja teen aina kotiruuat ja pidän muutenkin kämppää yksinäni pystyssä, niin mies siitä sitten vastalahjaksi välillä hemmottelee mua viemällä mut ravintolaan.

Vierailija

No mun mielestä ei ole mikään pakko tarjota aina joka kerta, mutta ainakin toisinaan se on paikallaan - esimerkiksi syntymäpäivinä ja vaikka ekoilla treffeillä :) Musta on kiva huomionosoitus, jos mies tarjoaa joskus. Sen verran taloudellisesti itsenäinen haluan kuitenkin olla, että maksan toisinaan oman osuuteni ja joskus jopa molempien.

Vierailija

Mielestäni miehen ei tarvitse tarjota, paitsi jos varta vasten vie naisen syömään, esim. naisen syntymäpäivien kunniaksi. Henkilökohtaisesti tarjoidun aina maksamaan oman osuuteni, paitsi siis jos on just vaikka mun synttärit :D , mutta jos toinen osapuoli sanoo tarjoavansa en ala vängätä asiasta. Olen opiskelija ja olen käynyt treffeillä ainoastaan toisten opiskelijoiden kanssa joten minusta olisi kohtuutonta odottaa, että jätkältä löytyisi löysää rahaa kahden hengen edestä.

Vierailija

Ei todellakaan pidä. Kyseinen ajattelutapa taitaa olla lähtöisin ajoilta, jolloin mies oli henkilökohtaiselta taloudeltaan vakaammalla pohjalla. Ainakin siltä se minun korvaani kuulostaa. Toisin sanoen mun mielestä se on suht vanhanaikasta.

Toki se tuntuu ihan kivalta, jos mies tarjoaa vaikka kahvit, mutta on kohtuutonta olettaa hänen maksavan esim. kokonaisen illallisen. Eri asia on tietenki sit just ne synttärit. Kummankaan osapuolen ei pitäis koskaan olettaa toisen maksavan. Mä ymmärrän jossain määrin sen, kun ajatellaan, että treffeille kutsuva osapuoli sitten myös hoitaa kustannukset.. mut tosiaan, ei niille treffeille olis mikään pakko suostua, varsinkaan pelkän ilmasen safkan vuoks :)

Jos treffikumppani on itse sanonut haluavansa tarjota, niin en mä ole alkanut inttää vastaan. Useimmat miehet loukkaantuvat semmoisesta.

Me poikaystävän kanssa tarjotaan toisillemme suht tasaisesti kaikkea.. tai siis, että kumpikin meistä maksaa toisinaan molempien syömiset/juomiset. Siis mikäli nyt ei mistään ihan tähtitieteellisistä summista ole kyse, jolloin kyllä puolitetaan lasku :)

Vierailija

Itse olen sitä mieltä, että kulut laitetaan puoliksi. Onhan se mukava, jos miesystäväni haluaa välttämättä silloin tällöin tarjota, niin joskus siihen saatan suostuakin. Puhuimme jo alussa, että maksamme kaiken puoliksi, sillä minulle ainakin tulee huono omatunto, jos mies maksaa aina eli parempi mieli on molemmilla, kun vuorotellan kukkaron nyörejä avataan.

Vierailija

Nykyisen kanssa kun mentiin ekan kerran ulos syömään ja kysyttiin maksetaanko samasta, niin mies siihen tokaisi että hän ei ala mitään rahojaan naiseen tuhlaamaan :D mun mielestä molemmat maksaa omansa eikä ole mitään väliä kumpi on kysynyt kumpaa ulos :P

Vierailija

Jos menen jonkun uuden tuttavuuden kanssa treffeille, niin oletan, että myös maksan itse omat ruokani. Mutta jos mies tarjoutuu maksamaan, en nosta siitä meteliä ja annan toisen maksaa. Myös baareissa maksan juomani itse, ellei sitten toinen halua tarjota.

Vierailija

Treffeillä, joilla olen käynyt, yleensä mies on tarjoutunut maksamaan ja kyllä se kuuluu jotenkin hyviin tapoihin ja tekee vaikutuksen. Nykyinen poikaystäväni ei tosin tarjonnut ensitreffeillä ja olin siitä aluksi hieman ihmeissään ihan vain sen takia, koska olen tottunut, että miehet tarjoavat mulle :D Kahden ensimmäisten treffien jälkeen poikaystäväni tosin alkoi tarjoamaan..

Sanoisin siis, että ihan miehen päätettävissä. Aika vaikea juttu, koska ainakin omalla kohdallani se on tullut enemmän poikkeukseksi jos mies ei halua tarjota :D Ja ehkä olen hieman vanhoillinen, mutta kyllä se on kohteliasta ja hieno ele herrasmieheltä.

Vierailija

Mun mielestä on ok, jos mies maksaa pieniä menoja, kuten drinkkejä tai jätskiannoksia. Myös leffalipun voi silloin tällöin tarjota. Tosin samaa voi tehdä myös nainen; ilmoittaa, että mulla on kaksi lippua jääkiekkomatsiin, lähdetkö mukaan. Ei silti kannata odottaa, että toinen kustantaa aina koko illan aperitiiveineen ja popcorneineen.

Vierailija

Ei miehen ole missään nimessä ole mikään pakko maksaa naisen osuutta. Se, että maksaako mies vai ei kertoo hänestä paljon miehenä. Herrasmies tarjoaa! Äiti on opettanut täälläkin, ette miehen kuuluu maksaa... muuten sille näytetään ovea (äiti on kotoisin itänaapurista, missä miehet maksaa naisen pienimmätkin ostokset, koska se kuuluu herrasmiehen tapoihin edelleenkin). Tosin ymmärrän, ettei miehellä ole varaa maksaa naisen ruokia joka kerta ravintolassa, jos on persaukinen opiskelija. Mutta siinä tapauksessa ensitreffeillä tarjoaminen, kahvit ja drinkit silloin tällöin on kohteliasta tarjota.

Jep, olen hieman konservatiivinen, mutta ylpeä siitä:D.

Vierailija

Hmm, taidan itsekin olla vähän konservatiivinen mutta kyllä mun mielestä miehen kuuluu maksaa. Ihan kohteliaisuutena sanon aina että voin maksaa osuuteni, mutta kyllä mies aina tarjoaa, ja niin kuuluukin mielestäni. Jos on köyhä opiskelija, niin sitten ei varmaan mennä mihinkään viiden tähden ravintoloihin, vaan käydään treffeillä siellä missä on varaa käydä. En tosiaan odota että joka viikonloppu mies veisi minut ravintolaan syömään, sen jälkeen leffaan ja ostaisi juotavat + karkit yms. ja loppuilta oltaisiin baarissa. Ihan sen mukaan miten toinen osapuoli haluaa/pystyy panostamaan.

Jos joskus törmäisin mieheen joka ei haluaisi tarjota treffeillä niin... No, hämmentyisin aika pahasti, sellaista ei ole tullut vielä vastaan :D

Edellinen suhteeni kesti reilu 4v. ja vasta ihan loppupuolella alettiin ravintoloissa tarjoamaan vuorotellen. Eli siis sitten kun mies ei enää tarjoa, niin se on lopun alkua kuulkaas. Välttäkää. ;D (ei kai, ihan vitsinä)

Vierailija

Vielä neljän vuoden jälkeenkin mieheni ei suostu siihen että minä maksan. Jos häneltä puuttuu rahaa hän ei suostu lainaamaan minulta :D olemme molemmat 17 vuotiaita :D

Vierailija

Aina treffeille mentäessä varaudun tietenkin siihen, että mies olettaa minun itse maksavan. Mutta mielestäni se kuitenkin kuuluu hyviin käytöstapoihin että mies maksaa naisen ruoat ja juomat (etenkin deittailun alkuvaiheessa). Olin hyvin otettu kun nykyinen mieheni halusin aina tarjota ja jos edes yritin yhden juoman maksaa niin hän sanoi että kuuluu hänelle tuo rahapuoli. silloin hän kävi tosin töissä ja hänellä olikin varaa maksaa molemmat, mutta koska hän aloitti syksyllä opiskelut niin jostain piti karsia :D ja koska olemme seurustelleet jo lähes vuoden verran joten nyt tiedän että kumpikin maksaa omansa.

Koska arki on jo tullut meidän suhteeseemme ja ulkona saatetaan käydä hetken mielijohteesta eikä "treffi-mielessä", on se ihanaa kun mies haluaa viedä minut ulos hienosti ja syömään. Jos ravintolaillasta sovitaan siis etukäteen, tarkoittaa se myös sitä että mies maksaa =)

Kun nainen pyytää miehen treffeille, voisin veikata että oletus on että kumpikin maksaa omansa. Tuskin kukaan mies uskaltaa ajatella että nainen maksaisi :D Itse en ole ikinä kehdannut jäädä vääntämään kättä siitä miten maksetaan. Jos nainen väkisin haluaa maksaa ja samoin mies, menee mielestäni koko ilta pilalle kun rahasta tehdään ongelma. Eikä se ole mikään tunnelman kohottaja jos asiaa puidaan miljoonaan kertaan. Asia erikseen jos mies yhdestä tai kahdesta kerrasta antaa naiselle periksi.

Mutta siis niin, itse taidan olla niin itsekäs että treffeillä on miehen asia maksaa. En tosin ole ollut treffeillä jossa mies töksäyttää tarjoilijalle että erilliset laskut kiitos. Tosin seurustelun edetessä voi jo alkaa hiljalleen maksaa itse omat ruokansa ;>

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat