Muutto uuteen kaupunkiin. (tampere)

Vierailija

muutan opiskelun perässä tampereelle (tällä hetkellä asun lappeenrannassa) mietin vain että onko kellään kokemuksia muuttamisesta yksin täysin uuteen kaupunkiin.? Miten saada uusia ystäviä,tutustua paikkoihin,asettua aloilleen?Ja mistä saada voimaa hankalina aikoina?

Vinkkejä kiitos.

Btw olen 18 jos sillä on mitään väliä.

Kommentit (3)

Vierailija

Itse muutin kolme vuotta sitten (silloin myös 18-vuotiaana) uuteen kaupunkiin opiskelun takia, perhe ja kaverit jäivät 600 km päähän. En ollut ikinä kyseisessä kaupungissa käynyt, enkä tuntenut sieltä ketään. Ekat puol vuotta tuntui hankalalta ja yksinäiseltä, tuntui, että vaikka saikin kavereita, ei ollut ketään oikeasti läheistä ystävää. Vieras murre kuulosti oudolle ja ahdisti asua yksin ilman perhettä ekaa kertaa. Olen hyvin ujo ja uudet ihmiset ja opinnot tuntui vaikealta kohdata kaikki yhdellä kertaa. Alku oli siis hyvinkin hankala ja hitaasti siihen uuteen elämään tottui, mutta kun siitä selvisi ja näin kolmen vuoden jälkeen katsoo taaksepäin niin hurjasti se kasvatti ja antoi itseluottamusta :) Siinä määrin, että joulun jälkeen lähdin opiskelijavaihtoon toiselle puolelle Eurooppaa, yksinäni vieraaseen maahan, jonka kieltä en puhu, josta en tuntenut yhtään ketään. Ja tuntemukset oli täysin päinvastaiset kun mitä kolme vuotta sitten. Olin varma, että pärjään. Ajattelin, että tästä tulee elämäni parasta aikaa ja niin on kyllä ollutkin! Pointtini on, että oma asenne ratkaisee paljon :)
Mitä nyt voisin neuvoksi antaa, mulle ainakin koti on tärkeä. Keskity tekemään uudesta kämpästäsi koti, sellainen jossa viihdyt ja jossa tuntuu mukavalta olla. Ja mene mukaan kaikkeen, koulun alkaessa siellä on paljon muitakin jotka kaipaavat kaveria :) Voit vaikka itse ehdottaa, että lähdette tutustumaan paikkoihin. Tai vaikka vaan etsimään joku hyvä kahvila. Aloita joku kiva harrastus, sitä kautta pääsee rakentamaan rutiineja elämään uudessa paikassa ja samalla tutustuu ihmisiin.
Lappeenranta ja Tampere ovat aika lähellä toisiaan, pääset helposti käymään kotona tapaamassa perhettäsi ja vanhoja ystäviä, vaikeina aikoina siihen kannattaa luottaa. Myös keskity rakentamaan ihmissuhteita, tosiystäviä ei saa hetkessä, se vie aikaa. Varmasti kuitenkin sellaisia saat, kun itsekin sain vaikka olen ehkä maailman epäsososiaalisin ihminen (tai ainakin oli tuolloin:D )
Niitä vaikeita aikoja tulee aina vaan harvemmin ja ne tuntuu lievemmiltä koko ajan.
Onnea sinulle ihan hirveästi, varmasti tulet pärjäämään :D Luotat vaan ittees ja asennoidut aloittamaan oman elämän ja olemaan itsenäinen. Ajattele, että nyt sinun seikkailu alkaa!

Vierailija

Muutin Tampereelle Toasin opiskelijakämppään viime syksynä, olen saanut paljon uusia kavereita taloyhtiön juhlissa, koulusta ja kaverien tuttavista. Ennen kuin muutin, tunsin ainoastaan yhden ihmisen täältä. Välillä tosin on tuntunut yksinäiseltä, mutta se menee kyllä ajan kanssa ohi. Minullakin on rapiat 500 km kotimatkaa, niin en kovin usein käy enää kotikaupungissa. Kunhan jaksaa vain lähteä mukaan jos joku pyytää ulos, niin kyllä aika äkkiä tutustuu ihmisiin ja paikkoihin :)

Vierailija

Muutin tampereelle viime syksynä asumaan, ja täytyy koruttomasti sanoo että ei mikään herkullisin kokemus. On tietenkin ihanaa päästä tutustumaan uusiin paikkoihin ja ihmisiin, mutta kotiutuminen vei minulta aikaa monta kuukautta. Ei mikään kauhutarina kuitenkaa: itse sain voimaa juurikin täältä cosmon sivuilta, kun liityin uustamperelaisten upeiden naisten miittitiimiin. Yhdessä jaetut kokoontumiset ja ajatukset ovat poistanet tyhjiä aikoja ja aina voi puhua mistä tahtoo. Suosittelen sinullekin;)!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat