rahaton opsikelija

Seuraa 
Liittynyt17.5.2009

mitä tehdä kesällä kun opintotukea ei tule eikä ole saanut kesätyöpaikkaa? mistä sitten rahaa? sossusta ei saa, mutta eihän ketään voi jättää rahattomaksi, onhan sitä jollain elettevä.....

Kommentit (12)

Vierailija

Miksi et saa sossuta rahaa? Ja ainahan on vaihtoehtona ottaa sitä opintolainaa (jos sitä vielä saa ennen kesää). Mene töihin varasmiespalveluun (tai vastaavaan) jos edes muutaman keikan saisit töitä niin jo saisit edes hiukan rahaa.Oletko puhunut asiasta vanhemmillesi/sisaruksille/muille ihmisille jotka voisivat lainata sinulle rahaa kesäksi?

Vierailija
nougatte

Mikset opiskele kesällä? Silloin saat opintotukeakin. Toisaalta nyt voi olla jo vähän liian myöhäistä hakea kesälle tukia?

Ihan hyvin kerkee vielä hakee kesätukiakin. Ainut tietysti, jos koulu ei tarjoa kesäopintoja, niin sitten on vähän hankala opiskella.

Vierailija

Ite oon joskus lainannu vanhemmilta tai veljiltä ja maksanu sitte myöhemmin. Oon myös pessy vanhempien ikkunoita, kaappeja, maalannu ynnä muuta pientä hommaa josta ne maksaa. Olen myös poiminut mansikoita ja kokeillut puhelinmyyntiä, koska näihin hommiin pääsee lähes aina:)

Vierailija

Ite oon ens kesän töissä puhelinmyyjänä, ja musta se on ihan ok. Se ei tietenkään sovi kaikille, mutta mä oon siinä ihan hyvä ja tienaan myös ihan hyvin.
Nosta ainakin kesältä asumistukea, se ei nimittäin vähennä edes tukikuukausiasi! Jos sulla on siis tarpeeksi opintopisteitä?

Vierailija

Vähän sama tilanne itselläni >< ahdistaa kamalasti mitä tapahtuu jos ihan oikeasti jää ilman rahaa...ei inspiroi hirveästi olla syömättä koko kesää. ei ole ketään jolta lainata niin suuria summia, ei ketään jolle kehtaisi muuttaa kesäksi jos olisi joutunut irtisanomaan kämpän...

Sossua kannattaa kokeilla, jotkut ovat saaneet opiskelijoinakin tukia helposti vaikka tietääkseni niitä saa vain jos on a) ottanut lainan tai ei saa lainaa ja rahat silti loppu ja b) ei mahdollista opiskella kesällä ja c) on hakenut kesätöitä. Voin olla tietysti väärässäkin.

Vierailija

Hei, sossuun vaan asioimaan! Jos et opiskele kesällä, niin saat sossusta vuokrarahan + 417,45e/kk, jos asut yksin. Kesäksi ei velvoiteta nostamaan opintolainaa, kun ei opintotukikuukaudetkaan pyöri ellei opiskele. Pitää kuitenkin luultavasti selventää esim. mihin on hakenut kesätöihin.
t. Sossu :)

(jos olen epäselvä, niin saa kysyä lisää...)

powwder
Seuraa 
Liittynyt24.5.2010
Oceania

(jos olen epäselvä, niin saa kysyä lisää...)

Sellaista epäselvyyttä, että kyseessä on vissiin yli 18-vuotiaat henkilöt, vai onko jo 17-vuotiaan mahdollista saada sossusta tukea ?

Itelläni juuri sama tilanne, että ei kesätöitä (vaikka hain toki) ja pitäisi muuttaakkin kesällä, eli rahanmenoa ei voi estää :P Oon omat vuokrani onnistunu maksamaan tähän päivään asti, toki vanhemmat hieman auttanut rahallisesti joskus, mutta nyt sitten kesällä ei ole tukia, eikä töitä ja jotenkin on selvittävä.

Vierailija

Hei,

pääsääntöisesti pitää olla yli 18-vuotias, muuten vanhemmilla elatusvelvollisuus. Tarpeen tullen voidaan kuitenkin selvittää tilannetta ja ehkä poiketa jos on joku erikoistilanne, mutta yleensä ei. Jos vanhemmilla rahaongelmia, niin heidän tulisi asioida sossussa.

Vierailija

Ei liity aiheeseen,mutta jos kuitenkin Oceania voisit vastata.Entäs jos ei ole opiskelija ja ei ole kesätöitä eikä saa työttömyyspäivärahaa kelalta.Saako silloin sossulta rahaa kesäksi?

Vierailija

Hei Pawe, jos asut yksin niin toki. Jos asut puolison kanssa, niin myös hänen tulotietonsa tarkastetaan (tiliotteet ja kelatiedot) ja myös avopuolisolla on elatusvelvollisuus. Eli vaikka sulla ei olis yhtään rahaa mutta kumppani käy duunissa, niin sen on elätettävä, jos ei ole esim. oikeutta työttömyyspäivärahaan.

vulture
Seuraa 
Liittynyt17.5.2009

sossuta ei saa rahaa jos on omaisuutta,ei tosin "rahallista" mutta se riittää etteivät anna penniäkään. Asumistukea en saa koska ei ole asuntoa.
Vanhemmilla ei ole rahaa,toinen asuu ulkomailla. Mummi tossa nyt vähän auttaa kun on muuttamassa ni meen auttamaan.
Muuten on oltava tyhjän panttina :(

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat