Hörökorvaleikkaus

Vierailija

Elikkä haluaisin mennä ehkä syksyllä hörökorvaleikkaukseen, joten haluasin tietää onko täällä jollain kokemusta kyseisistä leikkauksista.

Jos on niin olitko yksityisellä vai julkisella sektorilla, missä? Kustannukset? Olitko tyytyväinen lopputulokseen? Miten toipuminen sujui? Muutenkin saa kertoa kokemuksista jos vaan sellaisia löytyy(:

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Joskus pienenä(5lk?)ja olin ihan sairaalassa. Olin tyytyväinen lopputulokseen mutta kustannuksista en osaa sanoa kun äiti sillon oli maksumiehenä:D Leikkakuksen jälkeen korvat oli vähän aikaa arat mutta nyt olen erittäin iloinen ja tyytyväinen että menin kyseiseen leikkaukseen, suosittelen kyllä. Minua silloin 'kiusattiin' korvien takia, mutta sen jälkeen ei kiusatta ja olokin oli paljon itsevarmempi! :)

Vierailija

No mulla ei ole hörökorvia eikä kokemusta leikkauksesta, mutta halusin vain sanoa, että musta hörökorvat on ihanat. Esimerkiksi malleilla kun niitä näkee, tai julkisuuden henkilöillä, musta ne on aivan hurmaavat ja tekee ihmisestä väkisinkin ihanan herttasen persoonallisen näköisen. Omalla miehelläni on toinen korva tavallinen ja toinen höröllä, ja häntä on tästä kiusattu lapsena, mutta hän ei sitä enää ajattele vaan on ylpeä itsestään joka tavalla. Siitä varmaan johtui sekin, että olimme seurustelleet ikuisuuden ennen, kuin edes huomasin, että toinen korva on höröllä. Sittenkin huomasin sen vasta, kun joku siitä sanoi.

Sinuna miettisin vielä, mutta mähän en siis tiedä miltä tuntuu olla hörökorvainen, joten olen huono puhumaan asiasta. Musta hörökorvat vaan on ihanat.

Vierailija

Olin kyseisessä leikkauksessa vuoden alkupuolella Eiran sairaalassa. Minun tapauksessa jouduttiin leikkaamaan kaksi kertaa,sillä rustoni ovat erittäin ongelmalliset(jousimaiset,noin yhdellä tuhannesta esiintyy samanlaisia rustoja)?!!! Mutta lopputuloksesta tuli ERINOMAINEN!!!!!Eirassa on todella ammattitaitoista henkilökuntaa,minut leikannut Kaarlo Stholberg on semmoinen n.39v,rauhallinen, potilaan huomioiva, taitava kirurgi,SUOSITTELEN!!!Leikkauksen hinnaksi tuli n.2100€, olen erittäin tyytyväinen leikkauksen lopputulokseen ja Eiran sairaalan toimintaan!

T:ARI.

Vierailija

Mukava kuulla hyvistä kokemuksista:) tuo leikkauksen hinta kyllä hieman hirvittää, onko eiran sairaala yksityinen? tai voiko julkisella puolella olla noin kovat hinnat?:o

Vierailija

Minä pääsen julkisella puolella leikkaukseen, ikää on tosin jo 24. :)
Syksyllä tämä tapahtuu. Olen erittäin onnellinen, luulin että ainut vaihtoehto olisi yksityinen ja saisi maksaa itsensä kipeäksi... :/
:)

Vierailija

Oho, vuoden vanha aloitus ketjussa, mutta menköön kun näköjään on taas noussut palstalla ylös... Itse kävin leikkauksessa yläasteikäisenä, ihan julkisella puolella sairaalassa. Julkisellahan ei leikata, ellei lääkäri totea että korvat oikeasti ovat niin pahasti höröt että toimenpiteelle on tarvetta. Minulle kirurgi sanoi että "kauniit korvat" vaikka olivat aivan mahdottomasti höröllään, mutta suostui lopulta leikkaukseen. Ja tosiaan kustannuksia ei tainnut olla sairaalassa vietettyä yöpymistä, ruokailua ja ihan perustoimenpidehintaa enempää.

Leikkauksen jälkeen olin yhden yön sairaalassa ja seuraavan viikon sai sitten viettää pää paketissa, enkä sinä aikana halunnut näyttäytyä kiristyneenä käärepäänä julkisesti. Ja eihän siinä viikon aikana saanut hiuksiakaan pestä tai saunassa käydä, ettei kääre ja haavat siten kastu, joten kutina päätä kiertävän kääreen alla ja päänahassa oli omaa luokkaansa. Viikon jälkeen kääre poistettiin, mutta kyllä korvat oli edelleen sen verran kipeät ettei vaikkapa hattua voinut päähän laittaa. Öitä varten annettiin ohut "harsohattu", ettei korvat tyynyä vasten painuisi väärään asentoon, mutta se jäi kyllä käyttämättä.

Mulla korvat hautuivat pahasti rikki kääreen alla (siis kohdista joihin ei veitsellä tosiaan ollut koskettu) ja jonkinlaista arpea on edelleen niissä kohti huomattavissa. Lopputulos ei muutenkaan ollut sellainen "korvat nätisti päätä myöten" kuten olin odottanut, mutta silti huomattavasti alkuperäistä parempi.

Sinällään ei ole iso toimenpide, mutta itsetunnon kannalta varmasti useimmiten valtava askel. :) Tietysti sitä nyt jo, kun nykyisin olen reilusti kahdenkympin tuollapuolen, miettii että vaikka miten omat vikansa kirurgisesti korjauttaa, niin tulevalta jälkikasvulta ne hörökorvat ja muut ihan varmasti tulee löytymään. :( Pitänee vain koettaa etsiä virheetön mies ja toivoa parasta geeniarvonnan suhteen.

Vierailija

olen koko ikäni inhonnut korviani ja sen myötä itsetuntokin ollut ihan olematon. asiaa ei ole auttanut se, että vanhemmilta ei saanut mitään tukea, oikeastaan haukkuivatkin kampaustani "peikoksi" kun yritin korvia piilottaa.

en ole ikinä näyttänyt korviani kenellekään niin, että olisin laittanut päätämyötäilevän ponihännän, enkä koskaan niin voi tehdäkään. se on asia, jota häpeän eniten itsessäni.

jonna88, et todellakaan voi ymmärtää asiaa kun itselläsi ei semmoisia ole. jotkut saattavat niitä pitää söpöinä, mutta jos itsellä on hörökorvat, niin ne ovat kaikkea muuta kuin söpöt!

eli siis julkisellako niitä ei saa mitenkään korjattua jos on yli 18? ja minkälaiset perusteet tarvii olla että sen pystyisi tekemään julkisella, koska yksityiselle tuskin on varaa ikinä.
suoraan sanottuna vituttaa suunnattomasti kun vanhemmat eivät voineet hankkiutua niistä eroon vielä silloin kun olin pieni!!

Vierailija

Hei, viimeisin anonyymi! Tässä kirjoittaa taas se sinua edeltävän viestin yläasteella leikattu anonyymi. :D

Silloin kun äitini kanssa mentiin kirurgille ekan kerran korviani näyttämään (olin siis 13- tai 14-vuotias), sanoi lääkäri ettei juuri nuorempien korvia vielä aleta operoimaankaan, sillä mielellään odotellaan että korvat ovat kasvaneet jokseenkin "täyteen mittaansa".

(Tänään törmäsin Iltalehden sivuilla sattumoisin juttuun seitsenvuotiaan hörökorvaleikkauksesta, mutta en usko että sellaisia Suomessa niin nuorille tehtäisiin. http://www.iltalehti.fi/perhe/2011041513553512_pr.shtml)

Mielestäni aina kannattaa ottaa lääkäriin tai sairaalalle yhteyttä ja kysyä, koska siinä et ainakaan menetä mitään. Minun korvani höröttivät todella, enkä voinut hiuksia laittaa mitenkään ilman että korvat vilkkuivat ja tietystipä minua sen johdosta sitten kiusattiin ja nimiteltiin kaikeksi apinasta norsuun. En tiedä, että montako "astetta" korvalehden pitäisi olla höröllään että julkisella katsotaan leikkaus aiheelliseksi, mutta kannattaa kysellä/käydä näyttäytymässä. Olisi se nyt kuitenkin outoa, jos tällaisia "kauneusleikkauksia" tehtäisiin pelkästään teineille ja aikuiset jätettäisiin ongelmineen yksin.

Vierailija

Vierailijan 11 kanssa täysin samaa mieltä!

Haluankin nyt nostaa tämän keskustelun uudelleen esille, sillä itseä on alkanut mietityttään leikkaukseen meneminen.

Olen 22 vuotias, korvat todella pahasti höröllä, ala-asteella kiusattukin niistä, enkä sen jälkeen ole IKINÄ pitänyt hiuksiani kiinni kenenkään nähden. Edes perheen.

Korvat rajoittavat vieläkin elämääni! En voi mennä semmoiseen työpaikkaan, jossa hiukset pitäisi pitää kiinni. Lyhyitä hiuksia en voi leikata itselleni, näkyisivät sieltäkin. Jos taas on pitkät, ne tarvisi melkein aina olla kiinni tietyissä työpaikoissa.

Poikaystävän kanssa ollaan seurusteltu 4 vuotta, ja hänelle olen näyttänyt korvani ainostaan hiusten värjäämisen yhteydessä! Kerran sai vilkaista, sen jälkeen kyhjötin vessassa häpeämässä vaikutusajan loppuun asti! Itsetunto on muutenkin ihan romuna ja olisi NIIN IHANAA pitää ne hiukset joskus kiinni! Kesäkuumallakin on niin tuskallista pitää ne aina auki. :(

Joten pliis, kertokaa kokemuksia te, jotka olette leikkauttaneet ne yli 18 vuotiana. Paljonko maksoi? Missä? Uusiutuiko leikkaus? Ym.. Olisin todella kiitollinen!

Vierailija

Nyt on pakko kertoa omia kokemuksia kyseisestä leikkauksesta ! Elikkäs leikkauksestani on nyt aikaa melkein viikon verran. Olen pienestä asti hävennyt korviani, koska ne höröttivät. Nyt 20-vuotiaana päätin että nyt menen leikkaukseen etten kestä enää sitä kun kaikki kysyvät "mikset ikinä pidä hiuksiasi kiinni?" jne. Ja aina saanut tekaista päästä keksityn vastauksen kun en ole sitä kenellekkään koskaan kehdannut kertoa. se siitä. no nyt olen leikkauksessa ollut, yksityisellä, pohjanmaalla, maksoin itseni kipeäksi 1600, mutta sen kärsin hyvästä syystä ITSETUNNOSTA. Nyt noin viikon jälkeen jo voin sanoa että korvani alkaa näyttää "normaalilta" olen sitä vähän välillä kurkkinut pannan alta. Minulle annettiin sellaiset ohjeet että kun leikkauspäivänä pääsin kotiin oli päässäni erittäin kaunis sideharsopanta(?) tai mikä lie jota täytyi pitää seuraavaan päivään asti ja silloin sain jo pestä hiuksetkin. korva oli illan mittaan erittäin kipeä että itku meinasi päästä mutta siitä selvittiin, hengissä ollaan :D tuleva yö oli myös aika karmiva kun olin tottunut jommalla kummalla korvalla nukkumaan niin täytyi etsiä jonkinlaista asentoa. Onneksi kipulääkkeitä oli joten pahimmasta selvittiin niiden avulla. niitä söinkin sitten 4 päivää. muutamien päivien päästä korvani alkoi mustumaan/punoittumaan joka puolelta ja korvat olivat erittäin kosketusarat. 

Itse leikkaus meni todella hyvin, ensin minulle annettiin rauhoittavaa, koska jännitin niin paljon. Sitten menin leikkaustuoliin makaamaan ja korvaani laitettiin puudutusta, ainut mikä leikkauksessa "sattui" sitä laitettiin noin 5-6 piikkiä? alku piikit sattuivat mutta ne alkoivat niin nopeasti vaikuttamaan että lopuista ei ole tietoakaan. Sitten alkoi itse operaatio, jossa korvan taakse vedettiin viilto ja sitten poltettiin verisuonia ja präiske kuului, sitten vain hiottiin rustoa jne. olin koko toimenpiteen ajan todella rauhallinen koska en tuntenut mitään, imhottavalta tuntui vain se kun kuulin kaikki rusahdukset yms sitten vain tikattiin. toimenpide kesti noin puolitoista tuntia. Ja aika meni kyllä todella nopeasti. nyt olisi edessä tikkien poisto. Korva on vielä aikalailla arka. (mikä nyt ei yllätys olekaan kun toimenpiteestä ole vielä kulunut viikkoakaan) elikäs nyt vain odotellaan tikkien poistoa! ja toivotaan parasta. Toivottavasti tästä oli sinulle edes jotain apua ! vaikkakaan lopputulos ei ole vielä näkyvissä. 

Vierailija

Noi kivut ja säryt kuulostaa aika pelottavilta, mutta ne on vaan kestettävä jos haluan ponnaria pitää :) Ja todellakin haluaisin.

Mihin kannattaisi ensimmäisenä ottaa yhteyttä? Omaan terveyskeskukseen? Vai suoraan yksityiselle? Mitä kautta sitä kannattaa lähteä kyselemään...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat