Nuoret työelämässä

Vierailija

Onko täällä paljon nuoria aikuisia jotka jo vakituisesti työelämässä?
Oletteko kohdanneet vähättelyä tai syrjintää ikänne takia asiakkailta/työnantajalta/työtovereilta ja minkälaista?

Olen vähän yli parikymppinen nainen ja lähes heti valmistuttuani sain vakituisen työpaikan, nykyisessä työssäni olen nyt ollut 2 vuotta. Työni on melko vastuullista. Olen hyvä työssäni ja saanut paljon kehuja esim. työnantajaltani. Minua on kuitenkin ruvennut ärsyttämään joidenkin työkavereitteni ja asiakkaiden suhtautuminen ikääni. Pari kertaa olen kuullut esim. tytöttelyä eräältä työkaveriltani (n. 40 v. nainen) tuo samainen nainen saattaa tytötellä minua jopa asiakkaille, joka minusta on erittäin alentavaa. Aika monesti myös asiakkaat saattavat kysellä että "Oletkos joku harjoittelija?" "Voisiko joku vakituinen työntekijä katsoa minun kanssani tämän?" "Onkos sinulla nyt ihan joku koulutus tähän hommaan?"
Ilmeisesti ihmiset eivät ole tottuneet että nuori ihminen voisi olla jo vakituisessa työssä, mutta ärsyttää silti tuollainen....

Kertokaa kokemuksia.....

Kommentit (3)

Vierailija

Itse olen 20-vuotias, ja olen ollut 18-vuotiaasta lähtien vakituisessa työpaikassa siivousalalla. Tällä alalla näyttäisi olevan ns. sukupolvenvaihdos menossa, monet työkaverit ovat ikäisiäni.

Kyllähän sitä tytöttelyä saa kuulla etenkin vanhempien miesten suusta, kun ollaan siivoamassa esim. tehdasta,myymälää,linja-autoja tms. kun palvelumme hankkineet asiakkaat ovat töissä samaan aikaan. Asia ei kuitenkaan häiritse suuremmin.

Ihan erilaista olen huomannut alalla, johon minulla on koulutus. kaikki työhaastattelut ym. päättyvät osaltani siihen toteamiseen, että "kun sinä olet noin nuori" jne.

Vierailija

Kyllä se on selvää että nuoret saavat erilaista kohtelua... Olen parikymppinen nainen ja kova ajamaan etujani. Kun huomasin saavani mielestäni liian pientä palkkaa, tuntui melkein rikolliselta ottaa asia esille - juuri sen takia, koska näin nuoren ei odoteta tekevän asialle mitään. Vastaanotto oli vähän sellainen nihkeä, ihan kuin en ansaitsisi parempaa palkkaa, vaikka tiesin varsin hyvin alan yleisen palkkatason. Uskon, että olisin vieläkin vanhalla palkalla ellen olisi ottanut asiaa esille.

Välillä jotkut tehtävät esitetään mulle vähän kuin olisin vasta-aloittanut harjoittelija. Mutta meillä ei onneksi ole tytöttelijöitä tai muuta, tuollanen lievä "ikärasismi" menee yleensä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. :)

Kyllä mua vähän nauratti kun vanhempi työntekijä esitteli näytekortsuja että "sulla on varmaan näille käyttöä" ihan kuin olisin joku vasta seksielämän aloittanut teini. :D ja oli sanonut myös musta nuoremmalle (16v) työkaverille että niin sinähän et tällaisia tarvitse...

Mulla on nyt välivuosi menossa ja oon ollut sen ajan töissä.

Vierailija

Mä olen monessa paikassa ollut töissä, suurin osa on ollut ihan kivoja paikkoja. Se on ihana aina huomata ,että hyviäkin työpaikkoja löytyy. Joten mitäpä sitä valittamaan... :-)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat