Kun mies asustaa hotellissa jonka ylläpitäjä olet sinä?

Vierailija

Mieheni on tottunut liikaa siihen että työttömänä ollessani hoidin kotiaskareet päivittäin, ja nyt homma on mennyt siihen suuntaan että jos en itse tee mitään niin ei tee kukaan. Asunnossamme saattaisi olla 2 viikkoa tiskit tiskaamatta ellen hoitaisi niitä. Tykkään itse tehdä toiselle välillä pieniä hyviä tekoja, teen hyvää ruokaa jonka tuon nenän eteen ym. Tästäkin nykyään saa kiitokseksi tiskattavan lautasen, joka sekään ei löydä tietään olohuoneesta keittiöön :/ Itseäni ahdistaa olla kotona. En kestä sitä miten joku ei välitä mistään mitään. Vaikka yritän pitää asuntoa siinä kunnossa että sinne olisi mukava palata niin en muista olenko koskaan saanut tulla siistiin kotiin. Minusta tuntuu että teen turhaa työtä, kumppanilla odottaa aina siisti kämppä kun mähän sen olen siivonnut, ja hän sit tulee ja pilaa hyvän työni. On erittäin turhauttavaa kun en saa nauttia tekemistäni asioista. :(

Minusta suuri tekijä tämmöisiin asioihin on se että miten miehen äiti on kohdellut häntä kotona asuessaan... Oman mieheni äiti on hyvinkin huolehtivainen! Kaikki odottaa valmiina ja tuodaan eteen. Multa odotetaan ilmeisesti samaa kohtelua. Itse kun makaisin puoli tuntia sohvalla ja pyytäisin miestä tuomaan vaikkapa lasin vettä, niin varmasti saisin vaan ihmettelyä ja kauhean kyselyn että miksi en voi itse hakea. En ole koskaan ollut miehen kanssa joka osaisi korjata jälkensä! Miksei heillä ole mitään tajua tämmöisiin yksinkertaisiin ja normaaleihin asioihin?

Kommentit (10)

Vierailija

Toi voi olla kyllä yleistä hyvinkin, mut ei piä silti yleistää. Itse olen seurustellut aina miesten kanssa jotka todellakin korjaavat aina jälkensä. Minulla on ollut yksi mies, joka ei korjannut jälkiään. Mutta en kyllä koe sitä ongelmana, sillä rakastan tavaroiden paikalleen pistämistä ja siivousta. Joten nykyinen miehenikin saa mielellään olla korjaamatta jälkiään, se ei haittaa yhtään, sillä tiedän, että jos koittaa sellainen päivä, ettei minua huvita korjata hänen jälkiään, sanon vain asian hänelle ja saa itse sitten korjata ne :) Sun pitää vähän kouluttaa miestäs! ;)

Vierailija

Kai sitä pitäis kouluttaa. Ei vaan jaksais hokea. Kun kerran oon jo maininnut siitä että ei nää ole mun hommia. Puhe tehoaa aina sen 2 päivää ja jälleen saa katsella paskaa joka paikassa. Mua ihmetyttää semmonen asia näissä toisen sukupuolen edustajissa, että niillä ei ole semmoista yksinkertaista ajattelutapaa, jolla saa pidettyä asiat järjestyksessä. Esim itselläni on jokaiselle tavaralle oma paikka talossa, johon vien tavaran takaisin kun olen sitä käyttänyt. Keittiössäkin on kaikki astiat siinä järjestyksessä miten ne saa sitten helposti löydettyä, niin minkä takia mies ajattelee sen näin että sinne jätetään minne huvittaa kyllä se siitä sitten löytyy. Jos kaappi on täynnä lautasia niin millä järjellä sinne pitää laittaa juomalasit? :D Ihan uskomatonta että joku voi tehdä asiat noin vaikeesti. Parasta on ollut kun ex mies kysyi aamulla: ''mistä mä saan sukat... voitko tuoda mulle?'' :D

Vierailija

Tutulta kuulostaa! Just eilen meillä oli viimeksi tällainen tilanne; mies laittoi ruokaa, käytti saksia raastepussin aukasuun, jätti sakset pöydälle, illalla ihmetteli, miksei sakset olekaan telineessä kuten yleensä. Muutenkin aina, kun mies tekee ruokaa, tavarat jätetään lojumaan ja likaiset astiat samoin. Miksei voi heti laittaa niitä sitä mukaa tiskialtaaaseen tai -koneeseen, kun ei enää tarvitse? Olisi paljon mukavampaa syödäkin siistissä keittiössä.

Oon samaa mieltä, että tää johtuu kasvatuksesta. Mieheni äiti todellakin on ylipassannut ja huolehtinut ihan kaikista asioista. Nyt mies onkin ihmeissään kun käsken itse etsimään sukkansa ja kalsarinsa, mun puolesta voi olla ilman jos ei löydä :D On se aika hyvin silti kouliintunut jo puolen vuoden aikana. Mä silti sanoin sille heti kun alettiin puhua yhteenmuuttamisesta, etten ole mikään äiti vaan puoliso.

Vierailija
Cassie

Oon samaa mieltä, että tää johtuu kasvatuksesta. Mieheni äiti todellakin on ylipassannut ja huolehtinut ihan kaikista asioista. Nyt mies onkin ihmeissään kun käsken itse etsimään sukkansa ja kalsarinsa, mun puolesta voi olla ilman jos ei löydä :D On se aika hyvin silti kouliintunut jo puolen vuoden aikana. Mä silti sanoin sille heti kun alettiin puhua yhteenmuuttamisesta, etten ole mikään äiti vaan puoliso.

Ei pidä yleistää tässäkään asiassa. Oman mieheni äiti on myöskin passannut poikaansa tavalla, jota en itse vieläkään voi ymmärtää. Silti mies on meistä kahdesta se, jota ensimmäisenä alkaa ärsyttää kämpän epäsiisteys ja joka ensimmäisenä alkaa tekemään jotain asian hyväksi. Meitä on tosin molempia siunattu sotkunsietokyvyllä eikä kummankaan päivä mene pilalle sotkuisesta tiskipöydästä. Kämppää siivotaan silloin, kun sille on aikaa. En itse ainakaan ilahtuisi, jos joku olisi jatkuvasti huohottamassa niskaan ja vaatimassa ja että korjaan jälkeni sillä samalla sekunnilla. Tykkään tehdä asiat sillon kun mulle sopii.

Vierailija

Cassie; Jep, vähän samanlaista tilannetta meilläkin ollut :) Naurattikin yks päivä kun tuli niin osuva jakso Kaikki rakastavat Raymondia- sarjassa. Tämä Raymond teeskenteli vaimolleen ettei osaa esim. viikata pyykkejä, tiskatessa tulee selkä kipeäksi ym. Ihan vaan ettei tarvitsisi tehdä näitä asioita. :D Tämän koin entisessä suhteessa niin osuvasti. Mies sanoi ettei voi tiskata kun ei osaa, ja kun yritin neuvoa. mm sen että vesi ei saa olla kylmää eikä pelkkä vesi riitä tiskaamiseen niin hän oli sitä mieltä että hän ei tee mitään jos tuun neuvomaan. :D Itellä ei riitä ymmärrys siihen että eikö ne sääli yhtään jos muija pyörii edessä imurin kanssa ja vie astioita nenän edestä pois. En vois ikinä tehdä toiselle sellaista että annan hänen tehdä kaiken mun edessäni sillä välin kun itelläni ois muka jotakin muka paljon tärkeempää hommaa. Esim pelaaminen??

Vierailija

Onhan nää semmosia asioita että kyllä ne puhumalla selviää, mutta vaatis se vissiin vähän totutteluakin, pienen koulutuksen että tulis sitten tavaksi. Ei vaan jaksais sanoa yli 20 vuotiaalle miehelle että likaselta astialta ei voi syödä. Eikä tarvikkaan olla mikään kotihirviö että kämppä kiiltää ja lattialta voi syödä, mut että olis edes siinä kunnossa ettei räjähdä hermot aina kun kotiin tulee, se on kuitenki semmonen paikka missä pitäs pystyy rentoutuun :)

Vierailija

gres: Juu, olet oikeassa, ei pidä yleistää. Mutta aika usein se menee melkein niin, että jos mies on saanut kotoa jo mallin, missä nainen tekee kotityöt ja mies ei eväänsä hetkauta, niin se iskostuu päähän aika helposti. Ja onhan se riippuvainen tietty myös miehen omasta luonteesta, jos ei välitä sotkuista niin ei todennäköisesti sitä käskemättä siivoakaan. Enkä mäkään tolla nyt tarkottanut, että kämpän pitäisi olla aina tiptop, mutta sellasia pikku juttuja, mitkä voisi korjata heti käytön jälkeen pois, niin ne ärsyttää mua jos ei viitsi hoitaa. Ehkä mussa on jotain pirttihirmun vikaa :D

Feena; Sitä mäkin olen miehelle sanonut, että reissuilta ja pelkästään töistäkin on mukava tulla kotiin, kun ei kämppä ole kuin pommin jäljiltä. Varsinkin talvella, kun tulee oltua enemmän sisällä eikä mikään iso kämppä ole, niin on mukavaa kun suurin piirtein on järjestyksessä :)

Vierailija

Koskaan ei ole liian myöhäistä opettaa toinen siivoamaan ja pyykkäämään. Oma isäni oppi tiskaamaan, siivoamaan ja jopa hieman kokkaamaan 25 avioliittovuoden jälkeen. Ei ole niin huolellinen kuin äitini, mutta sillä ei ole niin väliä. Asiasta täytyy keskustella, muuten tilanne ei muutu koskaan. Tiskaamisenkin voi tehdä kahdestaan jos ei ole konetta, toinen tiskaa ja toinen huuhtoo. Muitakin hommia voi jakaa ja siivota yhdessä, kuten kylppäriin mahtuu yleensä kaksi ihmistä siivoamaan.

Aina kyse ei ole siitä, että passaako äiti kotona lapsiaan vai ei. Mun miekkosen kotona kukaan muu ei tee kotitöitä kuin miehen äiti, mutta omasta miekkosesta tuli silti tosi sisäsiisti. Toisaalta mun oma äiti opetti huolella kaikille lapsille miten siivotaan ja kuitenkin mun toinen veli imuroi korkeintaan kaks kertaa vuodessa kämpässään, hyi h*lvetti.

Vierailija

Morgan; Itse asiassa joo ei se koskaan ole liian myöhäistä opetella! :) Hyvä esimerkki omakin isäni, joka ei tehnyt juuri mitään silloin kun olivat äidin kans vielä naimisissa. Nyt kun ovat olleet erossa 12 vuotta, niin isäni on oikea pirttihirmu! Mä joka olen kuitenkin mielestäni vaativa puhtauteen nähden, en silti osaa käsittää miten joku voi olla niin ylitarkka kun mun isä nykyään. Hyvä kun ei kiillota jokaista juomalasiaan :D Että ilmeisesti ihminen muuttuu. Mut mulle onkin se vaikein aste sanoa asiasta toiselle. En halua pilata toisen oloa sillä että sanon, mut sit ite pilaan oloni sillä että vaikenen ja homma jatkuu entisellään. :/ Kai se pitäisi tehdä niin että yhdellä kerralla kaikki kissat pöydälle ettei mikään jää vaivaamaan.

Vierailija

Sanot ettei tuollainen peli vetele! Mies selvästi pitää sinua itsestäänselvyytenä, ja osittainhan se on sinunkin vikasi kun olet opettanut liian hyvälle! :D
Jos ei mies ole omillaan koskaan asunut ja lapsuudenkodissa äiti on passannut niin ei se ole kummakaan ettei osaa kotitöitä hoitaa. Sinusta on tullut uusi "äiti".
Kannattaa ottaa asia puheeksi, kerro turhautumisestasi ja sopikaa asia niin ettei kaikki ole sinun niskassasi. Jakakaa kotityöt tasaisesti (esim. jos toinen tekee ruokaa niin toinen luonnollisesti hoitaa tiskit ruokailun päätteeksi), tai pitäkää vaikka siivouspäivä yhdessä kerran viikossa jos ei muuten saa aikaiseksi. Yhdessä tekeminen voi olla mukavaakin! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat