Töihin ulkomaille

Vierailija

Olen jo pitkään haaveillut ulkomaille palkka töihin lähtemisestä. Nyt kaipaisin muiden kokemuksia ja tietoa asiasta..
Eli miten olette hakeneet työpaikkaa ulkomailta? Oletteko ensin matkannu paikan päälle vai hakenu paikan suomesta käsin? Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ulkomaille työskentelemään lähtiessä? Itseäni kiinnostaisi kovasti australia tai etelä-eurooppa. Amerikkakin kiinnostaisi, mutta sinne ilmeisesti tarvitsee jonkin näköisen työluvan ensin? Käsittääkseni sellainen on vaikea saada?
Olen ajatellut noin ½-1 vuoden matkaa. Jos on joitakin hyviä sosiaali- ja terveys alan työpaikkoja tiedossa niin kuulisin niitä mielelläni. Kiitos etukäteen kaikille vastanneille :)

Kommentit (2)

Vierailija

Suomesta käsin on aika vaikeaa saada työpaikkaa ulkomailta, ellet ole jonkin alan asiantuntija, jonka ansioluettelo herättää huomiota. Joitain asiakaspalvelupaikkoja voi saadakin Suomesta käsin, puhelinhaastattelun kautta, samoin näitä tunnettuja kesätyöpaikkoja Eurodisneyssa ym. As.palvelulla tarkoitan siis puhelimella soittelua Suomeen ja asiakaskontakteja, näitä paikkoja on usein tarjolla Briteissä, Irlannissa, Keski-Euroopassa ja jotain myös Espanjassa. Linkkejä en osaa antaa, mutta googlettamalla customer service Finnish tai muuta vastaavaa löytynee tietoa. Tässä keskustelua: http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=4583.0

Tämä huomioon ottaen lähdin itse paikan päälle hakemaan haluamaani työpaikkaa, sillä minua ei otettu tosissaan ennen kuin cv:ssäni oli paikallinen osoite ja puhelinnumero. Suomessa on totuttu siihen, että jos hakija lupaa tulla haastatteluun, niin se myös yleensä tulee, mutta se ei sitten päde ulkomailla, sillä jos sinun osoitteena onkin suomalainen osoite, niin työnantaja ei ihan helposti usko, että tulisitkin paikan päälle, vaan katselee mielummin niitä hakijoita, jotka jo ovat maassa. Jos haluat yrittää itsenäisesti jotain työpaikkaa ulkomailta vielä Suomessa ollessasi, saat olla todella aktiivinen ja meilata sekä soitella suoraan kiinnostaviin firmoihin ja kysella paikkoja.

Etelä-Eurooppa on hieman kinkkisempi kohde, sillä työtilanne on aika huono ja jos espanja/italia/portugali ei suju, töiden saanti on erityisen vaikeaa. Itse asuin Portugalissa ja siellä töiden saanti ulkomaalaisena oli käsittämättömän vaikeaa, vaikka mulla oli tutkinto paikallisesta yliopistosta tekeillä ja kielitaito kohdallaan, silti portugalilaiset suosivat omiaan, enkä kyllä syytä heitä siitä, sillä maan työtilanne on oikeasti surkea ja tietysti ymmärrän sen, että oman maan kansalaisille halutaan antaa mahdollisuus. Tein sitten suomen- ja ruotsinkielistä asiakaspalvelua puhelimitse, mahdollisuus englanninkieliseen as.palveluun olisi myös ollut. Toki EU on helppo kohde lähteä etsimään töitä, sillä lupia tai viisumeita ei tarvita.

Valmistuin siis Portugalista ja lähdin työnhakuun Latinalaiseen Amerikkaan, jossa olin ollut vaihtarina ja sen ansiosta olen saanut hyvin töitä, koska maan kieli ja tavat olivat jo valmiiksi hallussa. Säästin siis rahaa, ostin lentolipun ja hankin huoneen solukämpästä ja nettikahvilassa selailin työpaikkoja ja lähettelin cv:täni netissä olleisiin ilmoituksiin ja vähitellen aloin saada haastattelukutsuja eri paikoista ja aika pian sankin jo ekan työpaikkani.

USA kannattaa unohtaa suosiolla, ellet sitten halua esim. au pairiksi sinne, joka on niitä ainoita mahdollisuuksia työskennellä pitempään ko. maassa. Oikeaa työlupaa ei kyllä irtoa, sillä lain mukaan ulkomaalaista ei saa palkata, ellei USA:sta löydy sen alan ihmisiä ja siellähän on jo valmiiksi oman maan kansalaisia alalla kuin alalla työttöminä.

Australiaan on kanssa vaikea saada ihan oikeaa työlupaa, mutta voisit katsella Work&Holiday -viisumia, jolla saat työskennellä maassa 1-2 vuotta erilaisissa hanttihommissa, mahdollisesti myös muunlaisissa töissä. Se on suosittu tapa viettää välivuosi tai muuten vain tutustua maahan työn merkeissä, eikä siis ole ns. oikea työlupa, jonka saamiseen on aika tiukat vaatimukset ja pitää olla sellainen ammattilainen, joista on pulaa sillä hetkellä.

W&H-viisumista lisää tietoa täällä: http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?board=11.0

Harvan mielestä tuosta viisumista kannattaa maksaa millekään järjestölle, sillä sen voi hankkia itsenäisestikin.

Vierailija

Kannattaa suosia Eurooppaa mahdollisimman paljon. Mahdollisuudet saada töitä ovat huomattavasti paremmat ja byrokratiaa ei ole. Euroopassa voi vapaasti liikkua ja työskennellä lähes missä tahansa maassa. Huonona puolena voi pitää sitä, että eurooppa eroaa huomattavasti kielellisesti, ja etenkin ranskasta ei meinaa löytyä töitä paikallista kieltä huonosti osaavalle. Paras tapa päästä ranskaan töihin on todennäköisesti Disneylandin vuosittaiset kesätyöpaikkahaut. Ennenkuin matkalle lähtee kannattaa olla yhteydessä kohdemaan suurlähetystöön, jotta lupa-asiat ovat varmasti kunnossa. Netistä löytyy paljon luettavaa ulkomaille lähteville, esimerkiksi http://www.omaraha.org/toihin-ulkomaille/ tuosta löytyy infoa töihin ulkomaille lähteville.

Yhdysvaltoihin on kohtuullisen helppo saada green card mutta tutkintoja voi olla vaikea hyväksilukea. Ainakin alan sanaston tulisi olla kunnossa sekä selvä käsitys amerikkalaisesta palvelukulttuurista.

Terveys- ja hoiva-alalla työmahdollisuudet ulkomailla ovat kohtalaisen hyvät, sillä suomalaista koulutusta arvostetaan ja englanninkieltä osaavalle töitä löytyy esimerkiksi Norjasta, jonne monet hoitajat ovat lähteneet paremman palkan perässä.
Hoiva-alalla kannattaa kuitenkin kouluttaa itsensä sairaanhoitajaksi, sillä lähihoitajan tutkintoa ei suuressa osassa maita tunneta ollenkaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat