Krapula

Vierailija

Itse kärsin usein aivan järkyttävästä krapulasta, joka kestää koko päivän. Olen huomannut, ettei minun tarvitse montaakaan juoda kun jo seuraavana päivänä tuntuu ja tietää kyllä juoneensa. Pidän juhlimisesta, enkä missään tapauksessa voisi siitä krapulan vuoksi luopua :) Toisinaan ajattelen, että hyvä vaan että tulee krapula, sillä pysyypähän bilettäminen aisoissa kun ei sitä tunnetta liian usein halua kokea.

Nyt minua kiinnostaakin tietää, että millaisin keinoin te hoidatte/lievitätte krapulaanne? Millainen on ollut elämänne pahin kankkunen, ja kuinka sitä voi mahdollisesti ennaltaehkäistä? Itselläni ei ainakaan se "juo vettä välillä" kikka toimi, sillä se veden lotraaminen unohtuu aika äkkiä :D

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Itse kärsin krapulasta vasta kun olen juonut tavallista enemmän alkoholia, muuten ei dagen efterin perinteisiä vitsauksia juurikaan ilmaannu pientä jomotuata lukuunottamatta.

Itselläni vesikikka toimii. Laitan kännykkään muistutuksen tai pari jotta ei huumassa unohdu vesilasi. Myös hyväksi havaittu kikka on välttää shotteja (varsinkin tequilaa) aivan pikkutunneilla ja muutenkin rajoittaa shottien kittaamista. Neuvona voisi myös sanoa et kannattaa lähteä kotiin kun vielä on hauskaa. Vaikka voi tuntua hölmöltä lähteä kun on ihan fiiliksissä niin ainakin mulle jää hyvä maku bileistä ja seuraavakin päivä alkaa valoisammin :)

Pahimman krapulan koin muutama päivä sitten opiskelijabileiden jälkeen ja koko päivä meni oikeastaan krapularuokaa nauttiessa :) Ulkoilu ja jätski oli aika maagisia krapulanlievittäjiä. Eräs ystäväni suositteli darran poistamiseen kylmää kaakaota, en sitten tiedä tepsiikö..

Vierailija
AudreyH

Eräs ystäväni suositteli darran poistamiseen kylmää kaakaota, en sitten tiedä tepsiikö..

Haha, luulin olevani ainoa joka tuota tekee :D kaikki omat kaverini pitää mua ihan hulluna, mutta jostain syystä himo kylmään kaakaoon on kova aina darra-aamuina.

Krapularuoka on kyllä ehdottomasti kaiken a ja o. Itselle kaikki suolainen ja rasvainen maistuu, mutta jostain tutkimuksesta luin, että todellisuudessa se vain pahentaa krapulaoireita. Ehkä tässä siis syy siihen miksi krapulani kestää aina iltaan asti... Hmm. Itsellä uni on kyllä paras lääke, mutta ei sekään krapulamörköä vie kokonaan pois. Ulkoilu ja raitis ilma voisi tepsiä, jos joskus vaan osaisi ottaa itseään niskasta kiinni ja nousta sieltä sängyn pohjalta :)

Yksi juttu mitä krapulassa ei kyllä kannata tehdä, on kaupassa käyminen, ainakaan tyhjällä vatsalla! Sieltä lähtee mitä ihmeellisimpiä heräteostoksia mukaan.. Itse sain kerran kulutettua kauppaan 30e lähestulkoon pelkkiin herkkuihin ja krapularuokiin. Kassalla seisoin silmät pyöreinä hintaa ja saalista katsellessani. Kävi vaan mielessä, että missäs se kaikki kunnon ruoka oikein oli...

Vierailija

- Vältän krapulaa välttämällä tiettyjä juomia, kuten viinaa (esim tequilaa), makeita mietoja (kuten lonkeroita) ja punaviinejä.
- Tiedän, että voin juoda kohtuullisesti valkkaria ja melkeinpä miten paljon vain olutta ilman, että tulee krapulaa.
- En juo vettä pitkin iltaa, mutta juuri ennen nukkumaanmenoa juon vettä niin paljon kuin vain saan alas.
- Jos vielä valveilla ollessani huomaan, että nyt on tullut otettua liikaa, menen suosiolla vessaan ja laitan sormet kurkkuun. Auttaa todella paljon, ikinä ei tämän jälkeen ole mulle krapulaa tullut.
- Syön hyvin ennen kuin juon mitään.
- Jos se krapula kuitenkin tulee (itselläni se on käsittämättömän paha olo vatsassa) niin oksentaminen auttaa siihenkin. Kerrasta pois.

Vierailija

Pystyn välttämään krapulan syömällä ennen nukkumaan menoa jotain suolaista ja tulista, jollen koko iltana syö mitään on krapula varma seuralainen seuraavana päivänä! =)

Vierailija

Saan itsekkin krapulan helposti, joskus jopa kolmella annoksella ja joskus en mäyräkoirastakaan. Vedenjuominen illalla on ihan ok ajatus, mutta itse koen hyödyllisemmäksi juoda monivitamiinimehua, samoin myös aamulla. Krapulassa kyse ei ole vain nestehukasta vaan elimistössä on puute myös monista vitamiineista. Juon lähes aina aamulla vitamiiniporetabletin, tai sitten monivitamiinimehua. Cokista ei kannata juoda illalla paljoa juomissaan, koska siinä oleva kofeiini kuivattaa enemmän elimistöä kuin vaikka jaffa. Kaljasta en saa juuri ikinä krapulaa.

Oudoista krapulakeinoista yksi on se, että kävelee kesällä aamukasteessa paljain jaloin. Minulla tämä toimii mutta taitaa olla enemmän psykologista. Ainakin se tuntuu hyvältä. Myös seksin harrastaminen krapulassa lieventää krapulaa, koska seksin aikana erittyy kaikkia hyödyllisiä hormoneja ym, jotka piristävät. Tosin itse kärsin kuivuudesta. Ne ihmiset, jotka kestävät runsaasti alkoholia, laskevat viinankäyttönsä niin, että krapula alkaa vasta illalla ja pahin vaihe on silloin kun menet nukkumaan eli nukut krapulasi. Tämä keino on kyllä ihan maksantappamista, mutta olen kuullut, että sitäkin käytetään.

Elämäni kauhein krapula oli joskus abivuoden keväällä kun kiertelin veljieni kanssa baareja. En edes juonut paljoa, mutta aamulla ei pysynyt mikään vatsassa, edes vesi taikka mehu. Iltapäivällä kolmen aikaan mun piti kävellä kaks kilsaa juna-asemalle ja aurinko paahtoi ja olisin halunnut kuolla:D Junassa satuin vielä samaan vaunuun kakkosluokkalaisten lasten kanssa, jotka olivat luokkaretkellä ja lapset melusivat ihan hirveästi ja junassa oli tosi kuuma. Huh, se oli kärsimystä se ja vatsalihakseni olivat kaksi päivää oksentamisesta kipeinä! En ole tämän jälkeen juonut enää maapähkinälikööriä tai Ville Vallattomia, hyi että.

Vierailija

Mä haluan krapulassa aina Hesen tuplajuustoburgerin. Ainoa mikä maistuu kunnon krapulassa :D Enkä oikeastaan muuten edes välitä näistä Hesen tai Mäkkärin jutuista, mutta kankkusessa tuo on ehdoton. Ja Saskian vissyvettä tulee kitattua, tai Fantaa. Joskus mulla oli himo kylmään maitoon, muttei nyt pitkään aikaan ole tehnyt mieli.

Mulla on myös toi aurallinen migreeni ja sairaanhoitaja suositteli ottamaan 1,5x600mg Buranan ennen illanviettoja. Migreeni tulee mulle usein siideristä,lonkerosta,viineistä tai skumpasta, vaikkei ottaisikaan kun yhden/kaksi, mutta tuo Burana ehkäisee sen hyvin. Ja jos yöllä nukkumaan mentäessä tuntuu, että päässä alkaa juilia niin otan vielä yhden Buranan. Ja vettä päälle niin paljon kuin pystyy.

Vierailija
Morgan

Iltapäivällä kolmen aikaan mun piti kävellä kaks kilsaa juna-asemalle ja aurinko paahtoi ja olisin halunnut kuolla:D Junassa satuin vielä samaan vaunuun kakkosluokkalaisten lasten kanssa, jotka olivat luokkaretkellä ja lapset melusivat ihan hirveästi ja junassa oli tosi kuuma. Huh, se oli kärsimystä se ja vatsalihakseni olivat kaksi päivää oksentamisesta kipeinä!

Joo, ehdottomasti pahimpia kankkuskokemuksia on kyllä ne, kun pitää lähteä helteessä liikkumaan JULKISILLA johonkin! Itellä ainakin iskee silloin semmonen kunnon vainoharhakin vielä päälle, että kaikki varmasti nyt tuijottaa mua ja ajattelee että oon joku rapajuoppo :D Lisäks tuntuu ettei jalat kanna ja happi loppuu :D

Hei ja tosi kivasti porukka jo vastaillut tähän :) Tää krapula asia on kuitenkin varmasti sellainen joka meistä isoa osaa jossakin vaiheessa elämää koskee, ja kaiken maailman vinkki vitoset on varmasti tervetulleita :)

Vierailija
Cassie

Mulla on myös toi aurallinen migreeni ja sairaanhoitaja suositteli ottamaan 1,5x600mg Buranan ennen illanviettoja. Migreeni tulee mulle usein siideristä,lonkerosta,viineistä tai skumpasta, vaikkei ottaisikaan kun yhden/kaksi, mutta tuo Burana ehkäisee sen hyvin. Ja jos yöllä nukkumaan mentäessä tuntuu, että päässä alkaa juilia niin otan vielä yhden Buranan. Ja vettä päälle niin paljon kuin pystyy.

Miten ihmeessä lääkäri voi suositella ottamaan särkylääkettä ja alkoholia yhtä aikaa, jos saan kysyä? Ja vielä melko suuren annoksen!

Vierailija

Morgan: Buranalla ei ole yhteisvaikutusta alkoholin kanssa. Se voi ärsyttää mahaa, mutta tuollaisessa satunnaisessa käytössä se on hyvin epätodennäköistä. Sen sijaan esim. panadolin vaikuttava aine parasetamol voi vatsaystävällisyydestään huolimatta aiheuttaa alkoholin kanssa vakavia maksaongelmia, joten itsekin käyttäisin buranaa jos olisi pakottava tarve :) Ja vastasin nyt kyllä ehkä vähän Cassien puolesta, pahoittelut... satuin vaa huomaamaan kysymyksen ja vastasin :)

Eli toisin sanoen jos täällä on joitain, jotka pohtivat voiko krapula-aamuna napata buranan kun alkoholia on vielä veressä, niin vastaus on kyllä. Toki etenkin silloin, jos on herkkävatsainen, sitä kannattaa välttää sikäli mikäli pystyy.

Vierailija

Itsekin silloin ihmettelin sitä kun sairaalassa olin viimeksi migreenin takia uutena vuotena, mutta tosiaan ibuprofeniinia saa ottaa alkoholin kanssa. Annos on tuon migreenin takia suurempi, kun otan sen tavallaan ennaltaehkäsevänä lääkkeenä (kuitenkin burana on miedompi kuin se mun täsmälääke imigran). Ja yölläkin otan sen yhden buranan vain jos alkoholin nauttimisesta on kulunut tunteja ja samoin edellisestä satsista väh. 6-7tuntia.

Sen buranan kanssa sairaanhoitaja suositteli syömään jotain mietoa, esim. jugurttia ettei käy vatsan päälle niin paljon. En tiedä onko ibumax sitte yhtään miedompi mutta se on myös ibuprofeiini lääke jota voi käyttää krapulassa. Kaverilleni se sopii paremmin kuin burana, mulle taas ei vaikuttanut niin hyvin. Ihme kun kuitenkin samoja aineita on että näissäkin on yksilökohtaisia eroja.

Vierailija

Mä en kärsi krapulasta, jos pysyn siiderilinjalla. Mutta jos juon siidereiden lisäks muutaman lasin viiniä, niin jumankeikka on aamulla aivan järkyttävä olo. Kun juon pelkkiä siidereitä, niin ylärajaa ei ole: krapulaa ei vain tule. En muuten enää meinaa hankkia itselleni krapulaa, joten rajoitan juomiseni tästlähin vaan muutamaan sidukkaan.

Vierailija

Joo oon kuullu, että viini on kuulemma yks pahimpia kankkusen aiheuttajia. Ite en viinejä juo niin en tiedä, mutta kuulemma aika jykevän päänsäryn aiheuttaa :D

Vierailija

Minullakin vuosia sitten aivan järkyttävä krapula ja ei paljoa tarvinnut edellisenä iltana juoda. Mutta, tein niin että aloin juomaan vettä loppuillasta (ei maksa mitään baareissa, tai, ei ainakaan pitäisi.) Vesi tasapainoittaa sen kaiken aloholimäärän.

Tuossa viime vuoden puolella katsoin mtv3:selta tuota "The Doctors" Lääkärit keskusteluohjelmaa ja ne suosittelivat mauste/suolakurkkulientä krapulan lievittämiseksi, ja voin kertoa että toimii! Syön baari-illan jälkeen pari mauste/suolakurkkupalaa ja juon litran vettä. Aamulla herätessäni otan kaksi shottia lientä ja juon paljon vettä. Auttaa pahoinvointiin siis, ei tietenkään päänsärkyä poista jos sellaisesta kärsii. Minulla vain tuo pahoinvointi ennen ollut, vain kerran päänsärkyä krapulapäivänä, mutta siihenhän uni yleensä auttaa. : )

Vierailija

Päänsärky on paras mahdollinen krapula, koska se menee buranalla ohi. Itse en kuulu niihin onnekkaisiin, joiden krapula ilmenee päänsärkynä. Mulla on vain ihan jumalattoman paha olo ja järkyttävä tärinäheikotus, ja se voi jatkua vielä seuraavankin päivän. Siihen auttavat kaksi asiaa: ensin oksentaminen (oikeesti, kaikki on saatava ulos) ja sitten roskaruokaa.

Vierailija

Olin ennen onnekas, enkä kärsinyt koskaan krapulasta. Sitten pidin juomisesta kauan taukoa ja sen jälkeen on aina tullut krapula, siis jos vähänkin enemmän on ottanu. Olen huomannut, että krapula ruuaksi paras on joku kevyt, syön yleensä salaattia. Mutta jos syön jotain kebabbia tai vastaavaa, olo vain pahenee.
Huomasin tossa toissa ryypiskely kerralla, että viskistä tulee tajuton krapula! Yöhh.
En muista kyllä kertaakaan mitään öky krapulaa, ihan siedettävissä rajoissa on kyllä aina pysynyt. Nykyisin juon ehkä 2 kertaa vuodessa, onneks :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat