Bileiden ruokatarjoilu

Vierailija

Heippa!

Kyselisin vinkkiä siis bileiden ruokatarjoiluun. Tarkoituksena on pitää pääsiäisviikonloppuna tuparit ja haluan tarjota ruokaa + boolia.

Kyseessä on ihan rento illanvietto kavereiden kanssa, mutta en haluaisin mennä sille sipsit, dippi + karkkia-linjalle. Eli jotain vähän hienompaa, muttei liian juhlavaa :D

Yleensä olen tarjoillut aina äidin tekemää pitsaa, itsetehtyä salaattia (kiinankaali, kurkku, tomaatti, punasipuli, viinirypäleet), kahta eri salaatinkastiketta, jotain pientä itseleivottua makeaa ja loppuillasta karkkia naposteltavaksi.

ja nyt kaipaisin jotain uutta jo!

Lisäksi olisi hyvä jos suurimman osan voisi valmistaa jo edellisenä päivänä.

Kaikki vinkit ja ideat otetaan vastaan! Ja jos jotenkin pääsiäisteeman saa liitettyä mukaan niin se on plussaa ;)

Kommentit (9)

Vierailija

Salaattia kannattaa tarjota aina, se on helppo,raikas ja kaikille maistuva ratkaisu :) Kreikassahan pääsiäinen on kova juttu, joten voisit ehkä vaihteen vuoksi tarjota kreikkalaista salaattia?

Tortillat ei ole kovin juhlava vaihtoehto, mutta helppo ja nopea.. Täytteet voit valmistella jo edellisenä päivänä ja juhlissa kaikki voivat itse täyttää oman tortillansa mielensä mukaan. Kauppojen pakastealtaasta saa muuten myös todella hyviä coctailpiirakoita! Lämpimät voileivät maistuu myös yleensä kaikille :) Eipä nuo nyt juhlavia tai pääsiäiseen liittyviä ideoita ole, mutta ideoita nekin. Ja voithan painottaa lämppäreiden tai tortillojen täytteet pääsiäisen mukaisesti?

Jos osaat ja keksit jotain helppoa ja nopeaa lampaasta, niin tuumasta toimeen! Sehän on yksi pääsiäisen perinneruoista.

Vierailija

Tortillat on muuten hyvä vaihtoehto, mutta haluaisin välttää kaikkea "tee-se-itse"-ruokaa vieraiden osalta ;) Kun kämppään ahtautuu paljon ihmisiä ja nautitaan alkoholia, on tortilloiden täytteet melko varmasti pitkiä pöytiä ja lattioita :D

Eli lisätään vaatimuslistaan vielä se, että ruoka saisi olla mielellään sellaista "suupalan" kokoista, jonka voisi helposti syödä seisaaltaan (kun tuskin kaikille istumapaikkoja riittää)

Lämpimät voileivät laitan korvan taakse, coctailpiirakat on jo mietinnän alla. Mitäs niidin coctailpiirakoihin voisi laittaa päälle? Olisiko pari erilaista tuorejuustoa hyvä? Vai pitäisikö olla jotain ruokaisampaa?

Vierailija

Patonki olis kans yks helppo vaihtoehto ja sen kanssa sitten erillaisia tuorejuustoja tai sitten suolakeksejä vaikka vaan ihan sellaisenaan.
Tai sitten jonkinlaiset coctail-tikut! Niiden sisällön saisi mietittyä jokaiselle sopivaksi eri "täytteillä", esim. juustoa, viinirypäleitä, nakkia, lihapullia, kurkkua, paprikaa jne omaa mielikuvitusta vain käyttäen.
Jos taas haluat terveellisemmän vaihtoehdon, niin sitten olisi sopiva dippikasvikset :)

Ja pääsiäis teemaa voit luoda pääsiäisaiheisilla koristeilla ja tarjoiluastioilla, onnea tupareihin! =)

Vierailija

Suupaloista tuli mieleen tapakset. Ainakin osoitteessa http://www.puoliruokaa.net/ruoatjaviinit/tapas.html oli aika hyviä ideoita, mutta googlaamalla ja aihetta sivuavista ruokakirjoista löytyy varmasti lisää hyviä vinkkejä.

Pääsiäisteemaa voisi miettiä espanjalaisen pääsiäisen kautta, ainakin itse olen siinä käsityksessä että Espanjassa pääsiäinen on isompi juttu kuin meillä, kulkueineen yms.

Vierailija

Meilläpäin yleensä coctailpiirakan kanssa on tarjoiltu munavoita, joka on ainakin helppo tehdä itse ja on pääsiäisen väristäkin:)

Vierailija

- vaaleaa leipää kuten patonkia, ja sen kanssa erilaisia mahdollisimman kermaisia valkohomejuustoja, kuten sitä ihanaa, jossa on viherpippureita joukossa... ja voihan siihen kylkeen laittaa sinihomariakin ja vaikka pippurijuustoja.
- viinirypäleitä (tummat on aina takuuvarmasti hyviä) pestyinä ja kuivattuina eri paikkoihin (keittiöön, baaripöydälle, sohvapöydälle) kauniisiin tarjoiluvateihin
- cocktailpiirakoiden päälle voi laittaa erilaisia tuorejuustoja, ja vaikkapa graavilohta.
- chilipähkinöitä
- tekee säväyksen, kun illanistujaisten isäntäväki on niin hulppealla tuulella, että tarjoavat jonkin verran viiniä. Osta vaikka sellainen viiden litran pönikkä, muut juotavat saa jokainen tuoda sitten itse.
- Jos et halua tehdä pizzaa, tee vaikka muutama quiche. Ohjeita löytyy netistä. Quiche Lorraine on siis sellainen sikahyvä ja tosi helppo ja nopea ranskalainen suolainen piiras, jonka perusversioon tulee täytteeksi pekonia ja juustoa, mutta kyllähän siihen voi sotkea joukkoon melkein mitä vain, kuten paprikaa, kinkkua jne.

Suosittelen kyl silti, että ostat lisäks silti niitä sipsejä, niin ei sit ainakaan lopu ruoka kesken.

Vierailija

Kiitos viesteistä :)

Ruokatarjoilun suunnittelu on lähes valmis ;) Eli ruokalista näyttäisi tältä:
- Salaattia + kastike
- Coctailpiirakoita + munavoita
- Patonkia + tuorejuustoa (yksi vieraista on muna-allerginen joten hän ei voi munavoita syödä, lähinnä sen takia tämä tarjoilu)
- Macaron-leivonnaisia
- Pieniä marenkeja (lähinnä koristeeksi Macaron-leivosten ympärille, mutta ainakin itse rakastan marenkia, joten eiköhän osa tule syötyä :D)
- M&M-karkkeja pääsiäisen pastelliväreissä (jep, olen mainosten uhri)

Ja tällä hetkellä etsin vielä reseptejä jostain makeasta, luultavasti teen suklaamuffinseja (munattomana versiona, niin saa se yksi vieras jotain leivonnaisia sentään). Ja ehkä teen vielä sellaisia kinkkupyörylöitä voitaikinasta, tuorejuustosta, kinkusta ja paprikasta. Se riippuu sitten siitä paljonko rahaa saan uppoamaan noihin muihin tarjoiluihin :D

Jonna88, tulevat vieraat eivät oikein viineistä välitä (kuten ei emäntäkään), mutta boolia on kyllä tarjolla!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat