kuivat limakalvot

Vierailija

Kärsin kuivista alapään limakalvoista ja mietin onko täällä saman ärsyttävän asian kanssa kamppailevia naisia? Ilmeisesti kyseinen inhottava ongelma on aika yleinen ja mietin minkälaisia toimivia hoitokonsteja olette tähän löytäneet?

Mulla henkilökohtaisesti ongelman tekee oudoksi se että seksin aikana kostun todella paljon, eli silloin kuivuutta ei ole, mutta normaaliolosuhteissa kyseinen vaiva on erittäin inhottava. Olen vasta äskettäin alottanut e-pillerit ja ilmeisesti ongelma liittyy niihinkin, koska aikasemmin kuivuutta ei ole ollut. Myös virtsatientulehduksen erittäin lieviä oireita ollut välillä ja yksi ihan munuaistulehdukseksi asti päässyt lähes aluksi oireeton virtsatientulehdus.

Apuja ja kohtalotovereiden neuvoja kaivataan!!!!!

Kommentit (3)

Vierailija

Hormonaalinen ehkäisy todellaki voi aiheuttaa limakalvojen kuivumista, yksi suuri syy jonka vuoksi lopetin ite hormonaalisen kokonaan.

Ootko kokeillu limakalvoja kosteuttavia/suojaavia hoitoöljyjä? Esim. Ceridal lipolotion on monen gynen suosittelema tuote ko. vaivaan ja mielestäni tosi miellyttävä käyttää. Kärsin itse kans jonkinverran limakalvojen kuivuudesta, ja käytänki siksi tuota öljyä säännöllisesti aina pesun jälkeen. Toinen samantapainen (ja vähän edullisempi) öljy on Aqualan oil. Yhdynnässä käytän lisäksi aina hoitavaa liukkari, mutta sullahan ei vissiin tuota ongelmaa ollutkaan.:)

Kuivat limakalvot voivat muuten altistaa virtsatietulehduksille bakteerien päästessä rakkoon helpommin (näin kertoi lääkäri mulle), joten jo tuonkin vaivan ehkäisyyn kosteuttavan öljyn käyttö on paikallaan!

Vierailija

Mä kärsin limakalvojen kuivuudesta melkein kaksi vuotta, mikään ei auttanut, ei ceridal, vaseliini, ei maitohappovalmisteet.. Sit kokeilein estrogeenivoidetta, ja se auttoi melkein saman tien. Käytin Ovestin-voidetta, ja auttoi ensimmäisen viikon jälkeen niin hyvin, että nyt jo melekein vuosi tuon jälkeen, joudun laittamaan sitä voidetta ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, jos edes sitäkään. Tosin apteekista eivät suoostuneet touta mulle myymään, joten äiti kävi sen mulle hakemassa. Tuo on tarkoitettu ilmeisesti vaihdevuosista kärsiville naisille, mutta kätilö oli suositellut sitä mun ystävälle, jolla samaa ongelmaa kanssa. Voi olla että myös lääkäri kirjoittaisi sulle tohon reseptin.

Jesss

Hiiva tulee kuiviin paikkoihin sekä esim. hankauksen seurauksena (housut, yhdyntä...). Suihkauta Ceridalia alapäähän ensin vaikka aamuin illoin. Käytä myös liukkarina (suihkauta itseesi ja vaikka vielä kumppaniinkin), sillä yhdynnän aikainen hankaus ärsyttää ennestään kuivia limakalvoja. Ärtyneisiin ja jopa haavaisiin limakalvoihin sitten taas pesiytyy lisää bakteereja ja tulehduksia. Käyttäkää siis liukkaria, vaikka kuinka tuntuisi juuri silloin kostealta!
Hormonaalinen ehkäisy todistetusti kuivattaa limakalvoja, mutta tämän avulla mulla ei ainakaan ole enää tulehduksia ollut epäsäännöllisemmistä suihkautteluista huolimatta!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat