Kuukautisten poisjäänti

Vierailija

Olen 17 vuotias tyttö. Kuukautiseni tulivat viimeksi kesäkuussa 2008, jonka jälkeen vuotoa ei ole tullut laisinkaan. (Kuukautiset alkoivat 12 vuotiaana ja olivat jo tuolloin 15 vuotiaana melko säännölliset). Olen lähes varma, että poisjääntiin vaikutti silloinen laihduttamisen aloittaminen johon liittyi epäsäännöllinen ja niukka ruokavalio. Nykyisinkin painoindeksini on noin 16-17 (ennen laihduttamisen aloittamista 19) Aikaisemmin en ole halunnut mennä lääkäriin, koska olen pelännyt pakkolihotusta. Nykyisin olen usein huonovointinen ja luut raksuvat. Olen alkanut pelkäämään osteoporoosia sekä lapsettomuutta tulevaisuudessa.

Lisäksi minua mietityttää, voinko tulla raskaaksi vaikka menkkoja ei ole ollut pitkään aikaan?

Kommentit (6)

Vierailija

Hei! mulla on sama tilanne, paitsi että oon 16-vuotias. Menkat tulivat viimeksi viime vuoden alussa enkä ole uskaltanut lääkäriin vielä mennä. Painoindeksini on sama kun sulla ja olen vasta laihduttanut jonkin verran. Kauhistuttaa itseäkin ajatus tuosta lapsettomuudesta sun muista jutuista...

Vierailija

Liiallinen laihdutus ei ole koskaan hyväksi, joten olkaa varovaisia.
Kannattaa kuitenkin varmuudeksi käydä lääkärinvastaanotolla, kun emme me tavalliset pulliaiset osaa sinua terveyteen liittyvissä asioissa kovinkaan hyvin neuvoa.

Vierailija

käy heti lääkärissä. jos painoindeksi on noinki alhainen niin sun ei todellakaan tarttis laihduttaa. JA RUPEE HYVÄ IHMINEN SYÖMÄÄN NORMAALISTI :D

Vierailija

Hei mousse, vastaan vähä myöhässä. En saanu laitettuu sulle yksityisviestii, mut ois tosissaa kiva jutella vaik jotekii :) vastaile!

Vierailija

Itsellenikin kävi samoin 15-16 vuotiaana, että menkat jäi yli vuodeksi pois. Mun painoindeksi ei ollut koskaan noin alhainen kuin teidän, mutta laihduttamisesta menkkojen poisjäänti johtui. Mäkin siis oli ihan normaalipainoinen kun aloitin laihduttamisen. Joten mun vinkki nyt melkee kymmenen vuotta vanhempana on, että menkää sinne lääkäriin HETI. Toi ei ole mikään leikin asia vaan kehon tapa viestittää teille, että kaikki ei ole kunnossa. Aloittakaa vaikka terkkarin luona käymisellä, jos lääkäriin meno pelottaa. Muistakaahan sit puhua totta terkkarille/lääkärille! Teidän parasta ne vaan ajattelee.

Vierailija

Itsellä oli sama tilanne ja lääkäriltä sain hormoneja, joilla menkkoja yritettiin käynnistää. Ei ne kuitenkaan alkaneet silloin enkä sitten mennyt enää uudestaan lääkäriinkään. Meni ehkä vielä pari vuotta tuosta lääkäristä, jolloin sitten menkat sitten alkoivat luonnostaan, mikä kaiketi onkin parempi kuin tuollaiset hormoneilla käynnistetyt keinotekoiset kuukautiset.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat