bybi beauty

Näin hypetetty BYBI Beauty -brändi sai alkunsa

Ystävykset Dominika Minarovic ja Elsie Rutterford perustivat kosmetiikkasivuston, jonka suosituimmaksi sisällöksi nousivat DIY-kosmetiikkareseptit. Sivuprojektista syntyi lopulta BYBI Beauty, joka tähtää alansa huipulle.

BYBI Beauty on kosmetiikkasarja, jonka suloisiin, pastellinsävyisiin pakkauksiin on ollut viimeisen vuoden aikana vaikeaa olla törmäämättä sosiaalisessa mediassa ja lehtien sivuilla. Merkin tuotteet sisältävät pelkästään luonnollisia ainesosia, kuten kookosöljyä, bataattiuutetta ja kaktusviikunaa.

Huippuunsa hiotun brändin takaa löytyvät kolmekymppiset ystävykset Dominika Minarovic ja Elsie Rutterford. He tutustuivat toisiinsa vuonna 2012 ollessaan Lontoossa kollegoita digitaalisen markkinoinnin alalla. Heitä yhdisti myös mielenkiinto terveellistä elämäntapaa ja kosmetiikkamaailmaa kohtaan.

– Koimme, että kuluttajina meidän oli hankalaa ymmärtää monien tarjolla olevien kosmetiikkatuotteiden tuoteselosteita. Kun otimme asioista selvää, olimme pettyneitä. Tuotteissa saattoi olla mukana paljon turhia ainesosia, mutta vain vähän aktiiviaineita, Rutterford kertoo.

Edesauttaakseen kauneusmaailman läpinäkyvyyttä he perustivat vuonna 2015 Clean Beauty Co -nimisen verkkoalustan, josta on kasvanut Englannin suosituin luonnolliseen kosmetiikkaan keskittyvä sivusto. Sen luetuinta sisältöä ovat kaksikon kehittelemät DIY-kosmetiikkareseptit.

– Yhdysvalloissa ja Australiassa luonnonkosmetiikan markkinointi oli jo silloin melko kehittynyttä, mutta Englannissa esimerkiksi hyvinvointiblogit keskittyivät lähinnä puhtaampaan ruokaan, Rutterford pohtii.

Sivuston ylläpitäminen muuttui projektista täyspäivätyöksi, kun Rutterford ja Minarovic vuonna 2016 jättivät työnsä panostaakseen yritykseen. He opiskelivat myös luonnonkosmetiikan formulointia. Jo seuraavana vuonna lanseerattiin BYBI Beauty -kosmetiikkasarja, jonka nimi tulee sanoista by beauty insiders.

Kun otimme asioista selvää, olimme pettyneitä. Tuotteissa saattoi olla mukana paljon turhia ainesosia, mutta vain vähän.

Tärkeänä ponnahduslautana toimi miljardööriliikemies Richard Bransonin luotsaamasta Virgin StartUp -kisasta pari vuotta sitten napattu voitto, joka tarjosi molemmille perustajille 25 000 punnan matalakorkoisen yrityslainan. Nyt BYBI Beautylla on takanaan myös kaksi menestyksekästä rahoituskierrosta. Sijoittajien löytäminen on ollut tärkeää, sillä tavoitteena on ollut alusta saakka yrityksen nopea kasvattaminen.

– Haluamme, että BYBI:stä tulee maailman johtava luonnonkosmetiikkabrändi. Lisäksi haluamme olla mukana kehittämässä koko alan toimintatapoja parempaan suuntaan.

Tähtituote Babe Balm oli ollut markkinoilla vain kuusi kuukautta, kun se jo uudistettiin asiakkailta saatujen kommenttien perusteella. Balmin koostumuksesta tehtiin ohuempi, ja sen tuoksua muutettiin aavistuksen miedommaksi. Rutterford ja Minarovic haluavatkin, että sarjan tuotteita kehitetään vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.

– Kilpailu kauneusalalla on kovaa, mutta yrityksillä, jotka osaavat tuoda aidon tarinansa selkeästi esille, on hyvät mahdollisuudet menestyä.

Toimituksen lempparit:

Supercharge Serum -hoitotiiviste koostuu eri kasviöljyistä ja -uutteista. Nopeasti ihoon imeytyvä seerumi sopii käytettäväksi kasvoveden jälkeen. Ripaus erilaisia eteerisiä öljyjä antaa tiivisteelle herkullisen tuoksun. 38,90 e.
Prime Time on entsyymikuorinta, raekuorinta ja naamio samassa tuubissa. Herneenkokoinen määrä riittää! 28,90 e.
Babe Balmia voi käyttää muun muassa huulirasvana, kynsinauhavoiteena, kuultovoiteena meikin päällä… You name it! Oranssin värinsä tuote saa bataattiuutteesta. Pakkausmateriaalina on käytetty biohajoavaa sokeriruokoa. 36,90 e.

Lue myös:

Luonnonkosmetiikkaguru Katja Kokko: ”Jos en halua syödä myrkkyjä, miksi haluaisin levittää niitä ihollenikaan?”

Kosteuttava kasvosuihke freesaa olon heti – testasimme 6 hypetettyä

Cosmopolitan Beauty Awards 2019: Valitsimme parhaat kosmetiikkatuotteet

 

Teksti Maria Lieto
Kuvat Valmistajat