Dr. Hauschka

Näin Dr. Hauschkan kulttituotteet ovat syntyneet

Saksalainen kosmetiikkasarja Dr. Hauschka on ollut vuosikymmenten ajan luonnollisen kosmetiikan pioneeri, jolle keskeistä on ihon itsesäätelykyvyn kunnioittaminen.

Luonnonkosmetiikan myynti on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Ekosertifioitu kosmetiikkasarja Dr. Hauschka on kuitenkin porskuttanut eteenpäin omanlaisella arvomaailmallaan jo aikana, jolloin luonnonkosmetiikka tai ekologisuus eivät todellakaan olleet cool.

– Dr. Hauschkan filosofiaan kuuluu vahva ajatus siitä, että ihollamme on kyky korjata itseään. Tuotteet on tehty tukemaan näitä luontaisia prosesseja, ei muuttamaan tai korvaamaan niitä, sarjan tuotekehitysjohtaja Annette Greco kertoo.

Dr. Hauschkan nimi on peräisin itävaltalaiselta kemistiltä Rudolf Hauschkalta, joka perusti kosmetiikkasarjan yhdessä kosmetologi Elisabeth Sigmundin kanssa vuonna 1967. Toimintatapaan ei kuulu uutuustuotteiden vetovoimalla ratsastaminen: monien tuotteiden koostumukset ovat pysyneet vuosikymmeniä muuttumattomina, ja uusia tuotteita lanseerataan harvakseltaan. Keskeistä on ihon luonnollisen rytmin kunnioittaminen: ihosolut uusiutuvat 28 päivän sykleissä, eikä pikaisia tuloksia lupailevia ihmetuotteita löydy siksi brändin valikoimasta.

Myös oivallus siitä, että ihoa tulisi hoitaa päivisin ja öisin eri tavoilla, kuuluu Dr. Hauschkan ihonhoitofilosofiaan. Siinä missä iho janoaa päivisin ravinteita ja suojaa, yöksi sille pitää tarjota mahdollisuus korjata itseään. Sarjan valikoimassa ei ole siksi lainkaan esimerkiksi yövoidetta.

Dr. Hauschkan biodynaamisessa puutarhassa kasvaa 150 erilaista rohtokasvilajia.

– Ihosolumme ovat aktiivisimmillaan yön aikana. Emme anna ihollemme mahdollisuutta hengittää ja uudistua, jos kasvoille levitetään yöksi rasvainen voide, Annette opastaa.

Monien Dr. Hauschkan tuotteiden perusraaka-aineita ovat erilaiset kasviöljyt ja -vahat, eteeriset öljyt ja karitevoi. Dr. Hauschkan omassa, Etelä-Saksassa sijaitsevassa biodynaamisessa puutarhassa kasvaa 150 erilaista rohtokasvilajia. Raaka-aineita saadaan myös yhteistyökumppaneiden viljelyksiltä tai valvotuilta luomutiloilta eri puolilta maailmaa. Brändin omistava ja tuotteet valmistava WALA on tukenut muun muassa laajaa karitevoin viljelyprojektia Burkina Fasossa vuodesta 2001 alkaen. Nykyään karitevoihanke työllistää alueella yli kaksituhatta naista ja tuo monille perheille tärkeitä tienestejä.

– Olimme hyvin iloisia, kun yksi aluksi vain meille karitevoita tuottaneista luomutiloista alkoi myydä tuotteitaan muille yrityksille niin paljon, ettei se enää tarvinnut meitä tai tukeamme. On hienoa, että voimme auttaa ihmisiä hankkimaan itselleen elinkeinon.

Annette itse on koulutukseltaan farmaseutti ja työskenteli vuosia apteekeissa ennen siirtymistään kosmetiikka-alalle. Dr. Hauschkalle hän hakeutui töihin vuonna 2005 kiinnostuttuaan sen tavasta yhdistää tiedettä ja luonnollisia hoitokeinoja.

– Haluan työlläni jättää jäljen maailmaan. Mutta myös kuluttajana minulla on paljon valtaa, sillä voin valinnoillani vaikuttaa siihen, millaista huomista rakennan ympärilleni.

Dr. Hauschkan suosikit:

Dr. Hauschka jalkarasva

Jalkojenhoito on keskeinen osa Dr. Hauschkan kokonaisvaltaista hyvinvoinnista huolehtimista. Annette Greco suositteleekin rentouttavaa jalkakylpyä monta kertaa viikossa. Hydrating Foot Cream, 19,90 e.

Dr. Hauschka kasvovesi

Kasvovesi on loistava, ihoa vahvistava ja kosteustasapainoa ylläpitävä perustuote. Suihke aktivoi ihon aineenvaihduntaa muun muassa taikapähkinän avulla. 29,90 e.

Dr. Hauschka puhdistusvoide

Mantelimassaa ja erilaisia rohtokasveja sisältävä puhdistusvoide vahvistaa kasvojen luonnollista suojakerrosta ja auttaa ihoa vastaanottamaan muut hoitotuotteet. 19,90 e.

Teksti Maria Lieto
Kuvat Valmistaja