madara

Miten Mádarasta tuli luonnokosmetiikan hittibrändi?

Latvialaiset kaverukset tekivät ympäripyöreitä työpäiviä ja ottivat riskejä unelmansa eteen. Nyt, 12 vuotta myöhemmin, Mádara on yksi himotuimmista luonnonkosmetiikkamerkeistä.

Lotte Tisenkopfa-Iltnere, 36, oli vasta parikymppinen, kun hän sai idean omasta kosmetiikkasarjasta. Silmänympärysvoiteesta saatu allerginen reaktio sai hänet kiinnostumaan purnukoidensa tuoteselosteista ja tekemään kosmetiikkaa kotikeittiössä. Kun Lotte opiskeli Japanissa liiketaloutta ja kieliä, häntä kiehtoi se, kuinka kokonaisvaltaisesti paikalliset opiskelukaverit suhtautuivat kauneudenhoitoon.

Yhdessä suunnittelija Zane Tamanen ja markkinointitoimistossa työskennelleen Liene Drazniecen kanssa kypsyi visio luonnonkosmetiikkamerkki Mádarasta. Naisten erilaiset taustat täydensivät toisiaan, mutta kaikkia yhdisti kiinnostus hyvinvointiin ja kestävään elämäntapaan. Myöhemmin myös Loten 18-vuotias pikkusisko Paula Tisenkopfa liittyi tiimiin.

Pankeilta ei herunut lainaa kosmetiikkabisnekselle, joten alku rahoitettiin omilla säästöillä sekä vanhemmilta ja ystäviltä lainatuilla rahoilla. Mádaran ensimmäiset tuotteet tulivat myyntiin vuonna 2006.

– Perustimme pienen laboratorion, palkkasimme kemistin sekä aloimme teettää tutkimusta luonnon raaka-aineista ja niiden formuloinnista. Yrityksen aloittaminen tyhjästä oli pelottavaa, mutta onneksi uskalsimme pyytää apua, Lotte kertoo.

Paras aika omien haaveiden toteuttamiselle on juuri nyt. Itse tiesin, että teen ensimmäisten vuosien aikana varmasti monta mokaa. Mutta onko sillä väliä, tekeekö virheet nyt vai kymmenen vuoden kuluttua?

Parin ensimmäisen vuoden jälkeen Mádaran myyntiluvut alkoivat näyttää lupaavilta ja sijoittajia saatiin mukaan yhä enemmän. Nyt, yli kaksitoista vuotta myöhemmin, yritys työllistää 130 henkilöä.

– Jos ensimmäisten vuosien aikana päätimme hommat yhdeltä yöllä, meillä oli ollut tavallista lyhyempi työpäivä. Tiesimme, että se kuuluu aloittelevan yrittäjän työnkuvaan. On kuitenkin tärkeää, ettei sellainen työtahti jatku loputtomiin.

Mádara hyödyntää raaka-aineinaan baltialaisen ja suomalaisen luonnon tarjontaa. Monissa tuotteissa on käytetty esimerkiksi puhdistavaa koivunmahlaa, ravitsevaa pihlajanmarjaa ja antioksidanttirikkaita sieniä. Tuotteet valmistetaan omalla tehtaalla Riiassa.

Lotte on paitsi yrittäjä, myös kolmen lapsen äiti. Hän korostaa, että naisten tulisi luoda itse omat sääntönsä siitä, mikä on tai ei ole mahdollista ja hyväksyttävää. Hänen lapsensa ovat ryömineet lattioilla lukuisissa tärkeissä työtapaamisissa.

– Paras aika omien haaveiden toteuttamiselle on juuri nyt. Itse tiesin, että teen ensimmäisten vuosien aikana varmasti monta mokaa. Mutta onko sillä väliä, tekeekö virheet nyt vai kymmenen vuoden kuluttua?

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Mádaran bestsellerit:

Itseruskettava antaa vartalolle kauniin ja luonnollisen päivetyksen muutamassa tunnissa. Mádara Fake It Natural Look Self Tan Milk, 29,90 e.

SOS-naamio sisältää muun muassa hyaluronihappoa, pellavansiementä ja nokkosta, jotka kosteuttavat ihoa. SOS Instant Moisture + Radiance Hydra Mask, 34,35 e.

Sinkin, kofeiinien ja sienien tehoon perustuva sampoo tukee hiusten kasvua ja jättää tukan tuuheaksi. Mádara Grow Volume Shampoo, 23,90 e.

Teksti Maria Lieto
Kuvat Valmistaja