Ruokavaliotrendit ja oman kropan kuuntelu

Puhuin kesällä maidottomasta ruokavaliosta (sivuten vähän myös viljattomuutta) sekä sen aiheuttamista positiivisista kokemuksista omassa kehossa sekä hyvinvoinnissa. Kuten moni on huomannut, otin maidotuotteet joissain määrin takaisin, sillä riittävä proteiininsaanti muodostuikin hankalammaksi, mitä aluksi kuvittelin. Lihaskivut ja -säryt sekä uupumuus tulivat jokapäiväisiksi riesoiksi. Maitotuote, kuten rahka, on vain niin helppo välipala.

Opin kuitenkin tuosta maidottomasta jaksosta jotain merkittävää. Nykyään osaan kuunnella kroppaa siinä suhteessa, että tiedän milloin maitotuotteita on tullut nautittua vähän liikaa. Iho osoittaa mieltään ja olo on kuin kipeällä. Samaan syssyyn menee usein liika gluteenin nauttiminen, sillä no, hyvä ruoka nyt vain on hyvää ja sisältää usein molempia. Sitten vähennän maidot ja leivät hetkeksi ja olo paranee taas. Tai siis normalisoituu. Hyvä olohan pitäisi olla se perustila.

Sandro, Helsinki

Kuten kesälläkin julistin, suosittelen edelleen kaikkia kokeilemaan maidotonta ja/tai gluteenitonta ruokavaliota hetken ajan. Ihan vain testiksi. Kroppa opettaa ihmeellisiä juttuja itsestään, kun sitä haastaa erilaisilla ruokavalioilla. Monessa ruokavaliotrendissäkin parasta tuntuu olevan se, että niiden kautta oppii aina uusia asioita oman kehon toiminnasta.

Itse esimerkiksi opin hiilarittoman trendin myötä sen, että kehoni aivoineen ja lihaksineen tarvitsee aika paljon hiilihydraatteja toimiakseen ideaalisesti. Vähähiilihydraattinen ruokavalio saa minut kyllä energiseksi (lue: välttämällä hiilaripöhö ja verensokerin vaihtelu), mutta en pysty rauhoittumaan illalla nukkumaan, ellen silloin viimeistään nauti hiilareita. Käyn siis henkisesti ylikierroksilla. Treenikään ei kule ilman hiilihydraatteja; hiilarit ovat tärkeitä treenitehojen kannalta, mutta eritoten kunnollisen palautumisen vuoksi. Olen iloinen että olen oppinut sen näin nuorena, jotta minun ei jatkossa tarvitse sortua kokeilemaan hiilareiden suhteen uusia tempauksia.

Cafe Klaus, Tallinna

Mielestäni ei ole mitään väärää lähteä mukaan ruokavaliotrendeihin. Päin vastoin! Omaa syömistä saa kyseenalaistaa ja muokata sen hetkisten kiinnostustensa mukaisiksi. Siinä vaiheessa kuitenkin tullaan umpikujaan, kun jotain dieettiä noudatetaan oman hyvinvoinnin kustannuksella. Kehossamme hallitseva olo kertoo paljon, onko uusi terveystrendi toimiva juttu itselle. Onneksi kukaan ei määrää, mitä syömme tai emme syö. Tietoa voi etsiä ja muiden kokemuksia lukea, mutta vain itse tietää, mikä on hyväksi juuri minulle. Kuinka? Kokeilemalla. Näen sen eräänlaisena tutkimusmatkana oman kehon toiminnan syövereihin.

Tutustumisen arvoisia ruokavaliotrendejä voisi olla vaikkapa gluteeniton ruokavalio, paleo-ruokavalio, fruitarismi, ”fitness-ruokavalio” ja vegaaninen ruokavalio. Syy, miksi en itse tällä hetkellä koe kuuluvani mihinkään tiettyn ruokakirkkoon, on se, että elämäntilanteeseeni juuri nyt sopii fiilispohjainen syöminen. Ehkä sitä innostuu taas jostain uudesta trendistä kohta! Takaisin kehiin puskenut salitreeni on kyllä viilannut ruokavaliota tiettyyn suuntaan. Kun aineenvaihdunta jyllää niin kovaa, ettei kolmea tuntia enempää pysty olemaan syömättä, ei myöskään osaa arvostaa niin paljon pientä ja siroa kulinarismin esiintymää suurella valkoisella lautasella, vaan ravintoa on saatava suurempia määriä.

Hima

Mitä ajattelette ruokavalioista? Uskotteko, että jokaisen kropalle on olemassa ihan oma räätälöity ruokavalio, vai löytyykö jokin kultainen keskitie, joka sopii kaikille?