Keep calm and make some chocolate

Veri vetää itään, ei voi mitään. Tein katoamistempun Itä-Suomen luontoon. Taas. Tänne on kiva kadota aina välillä. Varsinkin sillon kun huomaa kortisolitasojen nousseen liian korkealle ja ajatusten kulkevan päivästä toiseen samaa rataa. Mikäs sen parempi paikka mieltä onkaan hoitaa kuin raikas luonto ja hidas pikkukaupunki. ”Haluan maata metsän keskellä kolme päivää”, oli viimeinen ajatukseni ennen tänne tuloa. Juoksin asemalla kuulokkeet korvilla, kahvi läikkyi vaatteille ja rynnin junaan samalla minuutilla kuin se lähti. ”En halua juosta junaan enää koskaan näin kiireellä. Tai minnekään muuallekaan. Nyt menen syntymään uudelleen ja aloittamaan ihan pikkuisen hitaamman ajanjakson.”

Samalla kun hyttyset syö, linnut laulaa ja mieli kirkastuu, on myös erittäin suotavaa rentoutua herkutellen. Nappasin matkaani niin sanotusti ”only the essentials”. Niiden joukossa ei ollut hirveämmin meikkejä, hiustenhoitotuotteita tai vaatteita, vaan lähinnä kaakaotuotteita, prodepatukoita ja sieniä. First things first vai miten se meni. Uudet tilaamani Foodinin kaakaotuotteet olivat juuri saapuneet postissa, enkä voinut jättää raukkoja avaamattomina yksin kotiin. Siispä ne lähtivät messiin syrjäyttäen kaiken muun matkalaukun sisällön.

Tämä on Foodinin ja Four Sigma Foodsin sponssaama stressikori. Lanseerasin sen juuri. Olkaa hyvät!

Raakasuklaan syönti rauhoittaa, laukaisee jännitteet, lisää mielihyvän tunnetta ja on kaikenlisäksi terveellistä. Se on kuin viini, paitsi se ei välttämättä parane vanhetessaan… (Although, moni hyvä asia paranee, kuten miehet ja farkut.) Kun raakasuklaan joukkoon heittää vielä pari pussia Instant Reishiä, voidaan puhua jo terapeuttisesta suklaasta. Nautitaan ehdottomasti luonnon yhteydessä!

Jos muistatte, kirjoitin reishistä, ”stressisienestä”, jo aiemmin kertoen mm. sen positiivisesta vaikutuksesta unenlaatuuni. Käy muistinvirkistykseksi lukemassa postaus täällä, tai jos reishi on tuttu juttu niin jatka vain lukemista. Seuraavaksi kerron nimittäin näiden hyväätekevien sydänkonvehtien ainesosat!

Kaisaminnin stressinlievityssuklaa

Foodin kaakaomassa
Foodin kookossose
Foodin erytritoli
Foodin kaakaonibs
FSF Instant Reishi
ruususuola

Jep, tässä suklaassa ei käytetä perus kaakaovoi-kaakaojauhe-kombinaatiota, vaan sekä voi että jauhe korvataan kätevästi kaakaomassalla, joka on siis puhdasta sataprosenttista raakasuklaata jo itsessään. Se on muussattu kokonaisista kaakaopavuista. Käytin tällä kertaa pelkkää kaakaomassaa, sillä en jaksanut kantaa jauhetta ja voita erikseen mukanani, kun ne voi korvata näin helposti. Kaakaomassa takaa myös hyvän ja napakan koostumuksen suklaalle. Jotkut lähipiirissäni tykkäävät käyttää pelkkää massaa suklaanteossa, mutta se on mielestäni vain makukysymys.

Kookossose on puolestaan kookosöljyn sekä kookoslihan yhdistelmä ja syntisen hyvä sellainen! Vähän maapähkinävoin tyyliin tätä herkkua voisi vetää suoraan purkista. Sitä lisätään suklaaseen pari ruokalusikallista pehmittämään sekä makua että koostumusta.

Käytin makeutusaineena erytritolia. Voit toki käyttää myös steviaa, kookossokeria, agavesiirappia, hunajaa, tai mitä oletkaan tottunut käyttämään.

Kaakaonibsit antavat suklaaseen kivan rouskuvaa tekstuuria ja oikein intensiivistä kaakaon makua. Tykkään muutenkin lisäillä nibsejä vähän joka paikkaan, kuten puuroihin ja smoothieisiin. Vähän kaakaota siellä täällä ei tee ainakaan pahaa!

Instant Reishi puolestaan tuo sienitaikavoimiensa lisäksi suklaaseen myös makeutta sekä makua. Jauheen intensiivinen lakritsisuus käy suklaaseen älyttömän hyvin ja tuo makuun syvyyttä.

Jos Four Sigma Foodsin sienten tai vaikkapa sporttiyrttien tilaus kiinnostaa, niin teille lukijoille on muuten 15%:n alennus koodilla ”thegoodmorning” FSF-verkkokaupassa tämän kuun loppuun asti! Myös Foodinin tuotteista saatte sekä FitnessFirstin että Foodinin verkkokaupoissa tilatessanne 10% alennusta koodilla ”thegoodmorning”.

Stressillä tarkoitetaan muuten montaa muutakin asiaa kuin pelkästään sitä perinteistä ”olen tosi kiireinen”-keissiä. Stressaannumme kokiessamme, että ympäristön vaatimukset ylittävät omat resurssimme. Kroppa voi stressaantua liiasta urheilusta, ja mieli vaikkapa isosta muutoksesta, menetyksestä tai vahvasta tunnekuohusta. Älä siis aliarvioi levon ja rauhoittumisen tarvetta (ja varsinkaan suklaantarvetta!), vaikka et olisikaan The Timesin toimitusjohtaja tai yksityisyrittäjä. On ok tunnistaa ja myöntää omat tarpeensa, olivatpa ne pieniä tai suuria. Tässä minulla on ollut viime aikoina opeteltavaa.

Näillä eväillä jatkan ulkoilua, lankuttamista, hengittelyä ja mitä kauneimman luonnon ihastelua. Oikein rentouttavaa viikonloppua jok’ikiselle!