Omatoimista kehonhuoltoa: foam roller

On kaksi vaihtoehtoa huoltaa lihaksiaan päivittäin edullisesti. Ensimmäinen on naida urheiluhieroja. Toinen, huomattavasti helpompi ja nopeampi tapa on hankkia foam roller. Itse käytän toistaiseksi tätä viimeiseksi mainittua.

Kyselin urheiluhierontaa ja palautumista käsittelevässä postauksessa teiltä vinkkejä kehonhuoltoon ja moni suositteli kommenttiboksissa foam rolleria. Olin aikaisemmin pikaisesti testannut kyseistä kapistusta kaverin luona illan kahussa, ja nyt oli aika ottaa homma tosissaan. Pääsinkin yhteistyökumppani HE Fysion kautta osallistumaan Fitroller-tunnille, jossa käytiin koko kroppa läpi lihas lihakselta rullan avulla. Itse asiassa satuin hauskasti saamaan jopa ykstyistunnin symppikseltä ja intohimoiselta rullailijalta, Mikko Harjulta.

(Jos teitä kiinnostaa, mihin rullailun teho perustuu, googletelkaa!) Tunnin jälkeen kropassa oli uskomattoman hyvä ja rento flow päällä, kuin olisi kokovartalohieronnasta tullut. Eniten rullailussa yllätti se, kuinka kiinteästi se oli mielialaan yhteydessä. Esimerkiksi latseja rullaillessa vapautui ihan kummallisia tunteita ja olotiloja ja ajan- ja paikantaju meenasi vähän hämärtyä, aivan kuten urheiluhieronnassakin parhaimmillaan tapahtuu. Silmät kiinni rullailua pystyi melkein vertaamaan transsiin tai meditointiin, kun siihen keskittyi kunnolla. Kehonhuoltohumala, ihanaa. Oma rulla lähtee hankintaan, no doubt! Oli kiva tehdä ensirullailut ohjatulla tunnilla, kun joku oikeasti tsekkasi että teen homman oikein. Nyt on hyvä jatkaa kotona. Jos välillä laiskistuu rullailun suhteen niin ei muuta kuin taas ohjaajan tykö!

Ja lihakset kiittää. Kiitos Mikko!