Juhannuksen turvotuksesta eroon!

Maanantai iskee kuin puukolla silmään! No ei nyt sentään.

Juhlapyhät on ohi ja jotain rotia elämään olisi kai saatava. Moni varmaan nautti juhannuksena alkoholia, jonka seuraukset alkavat jo pikkuhiljaa tasaantua. Arki on täällä. (Pidin edellisessä postauksessa vielä elämänmyönteisen asenteen ja juhlafiiliksen yllä, sillä mielestäni juhannukseen luetaan koko viikonloppu!)

En tiedä teistä mutta mulle saattaa helposti jäädä herkutteluvaihe päälle. Kun siihen kerran tottuu, vanha ruokavalio ei tunnukaan enää niin houkuttelevalta. Itselläni se toimii myös toisin päin. Kun on oikein hyvä treeniputki takana ja rasvan oikein tuntee tirisevän pois lanteilta ja porkkanakin on juuri alkanut maistua karkilta niin iskee joku kamala järkytys kuten JOULU tai SERKUN YLPPÄRIT. Juuri kun herkkujen vetäminen olisi viimeisimpänä mielessä!

Tämä juhannus ei kyllä saanut noin negatiivista vastaanottoa. Olen nimittäin muutenkin näin kesällä vähän höllännyt varsinkin treenejen suhteen, johtuen siitä etten ole juuri viettänyt aikaa kotikaupungissa, missä salini sijaitsee.

No mutta tämän postauksen ideana oli antaa vinkkejä jottei juhannusvaihe jäisi päälle, ja syksyllä vältyttäisiin väentungoksesta saleilla.


Turvotuksesta eroon ja takaisin terveellisten valintojen pariin

1. Juo runsaasti vettä
Uskalsimpas laittaa tämän ykköseksi! Hetken mietin, mutta tämä on oikeasti ihan ehdoton. Vesi auttaa turvotuksen laskemisessa ja saa töhnät kehossa liikkelle! Mikäli juhannuksena tuli syötyä suolaista ruokaa paljon, kehosi huutaa vettä tällä hetkellä. Niin ja kun on tuo hellekin. Säännöllinen vesitankkaus pitää myös loitolla janon, joka saatetaan sekoittaa usein pikkunälkään.


2. Liiku
Vaikka kuinka retuperällä olisin ruokavalioni suhteen, kunnon hikitreeni auttaa kyllä aina! Kun keho asetetaan äärirajoilleen ja lihakset väsytetään, se alkaa pyytää sinulta kunnon ruokaa. Oikeaa, hyvää, terveellistä ruokaa. Näin mieliteot saattaa jäädä vähemmälle ja muistat taas miksi syöt: saadaksesi energiaa, et miellyttääksesi makunystyröitäsi. (tää on mulle välillä paha paikka tajuta)



3. Aloita iisisti
Herkutteluviikonlopun jälkeen paljas maitorahka voi olla kielen päällä melkoinen shokki, kun taas parhaimpina kausina sitä vetää naamaan kuin kermaa konsanaan. Totuta itsesi taas luonnon makuihin vähän kerrallaan. Lisää vaikkapa hunajaa tai tumman suklaan palasia aamupuuroon. Nauti päiväkahvin kanssa jäädytettyä banaania ja maapähkinävoita. Kun pikkuhiljaa muistuttelet itsellesi kuinka hyvältä terveellinen ruoka maistuikaan, ei juhannusherkkuja tule ikävä. Mikäli viime treenistä on jonkin verran aikaa, alota silläkin saralla iisimmin.

4. Ajattele positiivisestiKaikista pahinta mitä voit tällä hetkellä tehdä on tuntea syyllisyyttä! Työnnä pois kaikki negatiiviset ajatukset ja suuntaa voimavarasi tulevaan, sillä se on ainoa asia johon voit vaikuttaa. Yksi viikonloppu sinne tänne ei tee kenenkään kropassa minkäänlaista muutosta, ellet sitten anna sen tuhota motivaatiotasi. 

5. Keksi omia herkkuja tai leivoTekeekö mieli koko ajan kaikkea hyvää? Keksi omia terveellisiä herkkuja tai leivo jotain terveellistä. Postauksen kuvista löydät inspiraatiota! Myös blogia selatessasi löydät reseptejä terveelliseen herkutteluun. Miten olisi vaikkapa kesäisen marjaisat pannarit? Muista myös, että marjat ja hedelmät ovat luonnon karkkeja ja niitä voi syödä huoletta.

6. YOLO!
Onko kesällä tärkeämpää stressata ja katua, vai nauttia ja antaa asioiden mennä omalla painollaan?



kuvat tumblr.com

Take care!x

ps. Kiitos paljon postausideoista edellisen postauksen kommenteissa, lähden näillä näppäimillä toteuttelemaan niitä! 🙂 Ja uudet ideat ovat toki myös tervetulleita!

pps. Siis mä keksin niin hyvän otsikon aluksi, mutta en millään viittinyt laittaa sitä… Voin kuitenkin paljastaa sen teille näin lopputeksteissä, sen verran hauska juttu oli. Otsikko oli: Pistikö Jussi paksuksi?

hehheh…