Pekonipuuroa, olkaa hyvä!

Hola!

Vanhat lukijat varmaan muistaakin, kun kerroin Mitä kaikkea puurosta? -kirjoituksessa haaveestani kokeilla suolaista puuroa. Siis ei puuroa, johon on lisätty suolaa, vaan puuroa, joka luokitellaan ”suolaisiin ruokiin.”

No, kuten aina olihan sen joku muukin keksinyt ja jo toteuttanut! Törmäsin Instagramissa fitnesmamma Nikia Dysonin reseptiin ”Cheddar Bacon Oatmeal”, josta inspiroituneena ryhdyin toimiin! Muuntelin reseptiä jonkin verran, ja cheddarin tilalla käytin kevyttä sinihometuorejuustoa.

Kyseessä on siis uunipuuro (uunissa valmistettu puuro, joka on jämäkämpää, melkeimpä kakkumaista), johon on lisätty päällysteiksi pekonia, siirappia ja tuorejuustoa. Ja koska tämä ei kuulosta vielä tarpeeksi oudolta, niin itse puurohan on vaniljalla maustettu. 

Ihmettelette varmaan miksi käytän pekonia, se kun ei tunnetusti ole niitä rasvattomimpia lihoja. No, ensin puolustelen pekonejani sillä, että käytin kevyempää pekonia (190kcal/100g), ja lisäksi käytin sitä vain parikymmentä hassua grammaa. Sitten näistä tekosyistä siihen oikeaan syyhyn: Vaikka olenkin terveellisen ruuan syöjä henkeen ja vereen, olen myös hyvän ruuan ystävä. Rakastan kokkaamista ja keittiössä puuhailua yli kaiken. Jos joku pyytäisi minua leipomaan korvapuusteja, leipoisin niitä mielelläni, vaikka en itse yhtäkään söisi.

Pekonissa on ihanan vahva maku, ja mikäli se olisi korvattu jollain miedolla lihalla, vaikkapa kanalla, olisi tästä tullut aika mautonta mössöä. Mikäli ei diggaa sinihomejuustosta, sen tilalla voi tietenkin käyttää mitä tahansa muuta juustoa. Suosittelen tätä kaikille, ketkä lapsena dippas ranskalaisia pirtelöön ja söi jätskiä ja pizzaa yhtäaikaa. Toisin sanoen teille, ketkä rakastatte suolaisen ja makean yhdistelmää!

Tää resepti on varmaankin sellanen että tälle joko syttyy, tai sitten tää kuulostaa ihan kamalalta. Itse oon tosi ennakkoluuloton ruokien suhteen, eikä mulle tullu mieleenkään että tää vois maistua pahalta. Eikä muuten maistunut! Jos on ennakkoluuloja, niin kokeile ihmeessä! Tulet yllättymään 😉

Pekonisinihomejuustopuuro
2 munanvalkuaista40g luonnonjugurttia1dl kaurahiutaleita
1/2 dl mantelimaitoa (tai soijamaitoa, tai maitoa)1 rkl vaniljan makuista heraproteiinijauhetta (mikäli et käytä proteiinijauhetta, käytä tämän tilalla 1tl vaniljasokeria)1/2 tl leivinjauhetta1/4 tl ruokasoodaa1/2 tl kanelia1/2 tl suolaa
30g pekonia
1/2-1 rkl sokeritonta taatelisiirappia (tai mitä tahansa muuta sokeritonta siirappia tai hunajaa)
40g sinihomejuuston makuista tuorejuustoa (tai mitä muuta tahansa tuorejuustoa, tai juustoa)


Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Paista pekoni pannulla, leikkaa pieniksi paloiksi ja siirrä sivuun odottamaan. Sekoita uuninkestävässä kulhossa sekaisin kaikki muut ainekset, paitsi pekoni, siirappi ja juusto

Päällystä puuro pekonilla, ripottele suolaa mikäli haluat korostaa makeuden ja suolaisuuden eroa.


 Iske uuniin 40 minuutiksi.

Pirskota/valuta siirappi puuron päälle ja levitä tuorejuusto 


Laita uuniin vielä 10 minuutiksi

Käy veitsellä läpi reunat ja irroita varovasti kulhosta kakkulapiota apuna käyttäen.

Päällystä esim. siemenillä ja rucolalla, namm!

Puurossa tai ”kakussa” tai ”piirakassa” miksikä sitä nyt haluaakaan kutsua on n. 350 kaloria eli ihan kelpo ateria kyseessä! Oman vatsan se täytti kyllä erittäin kiitettävästi 🙂 Ja suu luuli että kävin ravintolassa, hha! Näin sitä kehoa huijataan! Ja mikäli ette kaloreista niin välitä, niin pekonia voi toki laittaa enemmänkin! Itse huomasin ”kalastelevani” niitä syödessäni tota, ne oli nimittäin ne kaikista parhaimmat kohdat missä niitä oli! Joten jos tekisin uudestaan, tuplaisin ehkä pekonit, hehe!

Kommentteja, ajatuksia, mielipiteitä? USKALSITTEKO KOKEILLA? 🙂

love, kaisa