TREENIKUULUMISIA

  

 

 

Kuvat: Svante Gullichsen

 

Kun kipeät reisilihakset muistuttavat vieläkin viime tiistain Crossfit-treeneistä, muistin, että lupailin teille hieman kirjoitella mitä kuuluu treeneihin nyt kun kaveriporukkamme treenihaasteen päättymisestä on kulunut jo reilu kaksi kuukautta.

 

– Treenihaasteen jälkeen lähdin Balille ja pyhitin koko loman lomailuun. Kävin juoksemassa yhden hiit-treenin Singaporessa, mutta muuten hikoiltiin ihan vain löhöilemällä aurinkotuolilla ja syötiin herkkuja.

– Balin jälkeen pääsin ihan kivasti treeneihin kiinni. Kävin lenkeillä ja Esport Bristolin ryhmäliikuntatunneilla, mutta ruokarytmi oli selkeästi vielä lomamoodissa kun teki mieli syödä vain pannareita.

– Vappuviikko oli kaikkea muuta kuin kahvakuulia ja vihersmoothieita. Kaikki treeni-into oli ihan hukassa, joten annoin itselleni luvan sen sijaan kilistellä ystävieni kanssa ja katsoa maistuuko treenit seuraavalla viikolla.

– Vappuloma toimi treenibuustina tehokkaasti, minkä jälkeen pääsin myös kiinni parempaan ruokarytmiin. 
Jos Balin reissua eikä vappua lasketa, olen syönyt kuten aina ennenkin (myös ennen treenihaastetta). Paljon kasviksia, kanaa, täysjyväriisiä, quinoaa, kananmunia, kalaa jne. Sallin kuitenkin itselleni myös herkkuja jos siltä tuntuu. En kiellä itseltäni liikoja, mutta katson että pääsääntöisesti raaka-aineet ovat puhtaita, terveellisiä ja sellaisia mitä syödessä kroppani toimii ja jaksan hyvin.

– Treenejä viikkoon tulee nykyään n. 3-4. Jälkikäteen ajateltuna treenihaasteemme treenimäärät (miltei 10 erilaista treeniä viikossa) olivat minulle liikaa. Sen lisäksi melko tiukka herkkukielto, suorituspaine ja ruokavalion liiallinen vartioiminen oli aika stressaavaa.

– Myönnettävähän se on, että olen enemmän nautiskelija kuin himotreenaaja. Vaikka tykkäänkin urheilla ja syödä terveellisesti, en halua sen hallitsevan elämääni kuten se hallitsi treenihaasteen aikana. Oli kuitenkin hauska kokeilla riittääkö itsekuri tähän ja minkälainen treenaaja olen sen jälkeen.

– Muutamia hyviä tapoja jäi treenihaasteesta käyttöön, mutta muuten mennään ihan samalla tyylillä kuin ennenkin. Eli treenataan vähän fiiliksen mukaan. Jos ulkona on kiva ilma, lähden lenkille. Jos ei tee mieli juoksennella käyn pilateksessa. Useimmiten tykkään kuitenkin hyppiä Esport Bristolin ryhmäliikuntatunneilla. Body Pump, World Jumping -trampoliinitunti tai 30 min body attack on ihan suosikkeja. Huomaan että kuntosalinpuolelle ei ole vielä ikävä ja saan itsestäni enemmän irti ryhmässä.

– Mistä voidaankin palata kipeiden lihaksieni aiheuttajaan, eli näissäkin kuvissa näkyviin tiistain treeneihin, mitkä Sara ja Peak Performance järkkäsi Basement kurvissa. Täällä ryhmähenki oli todella kohdillaan ja kyykkyjä tehtiin sellainen määrä, että jalat meinasi lähteä alta. Oletteko koskaan kokeilleet Bring Sally up –biisitreeniä? Hauska tapa saada jalat maitohapoille. Homman idea on mennä kyykkyyn aina kun biisissä lauletaan Bring Sally down ja sieltä saa tulla ylös vasta kun tulee Bring Sally up- tätä toistetaan koko biisin ajan ja vaikka kyykkäisi vain omankehonpainoilla niin biisin lopussa saa jalat kyllä tutuista. Kiitos Sara, Peak ja Kurvin Basement hauskasta treeniaamusta ja sen jälkeisestä +2 asteisesta jääpalakylvystä – ehkä se auttoi hieman näiden lihaksien kanssa.

 

Näistä treeneistä jäi todella hyvä mieli ja sehän koko treenaamisessa onkin parasta. Ei se missään nimessä saa aikataulutetulta pakkopullalta tuntua <3