Perusruoka – kanaa & kasviksia

Pihvi. En ole ehkä yli vuoteen sitä ostanut, tai ravintolassa tilannut. Pihvi ei enää maistu. Ihan noin vain, en tiedä miksi.

Minulta kysytään usein mitä useimmiten syön arkena ja vastaus on pysynyt jo kauan samana; kanaa/kalaa ja kasviksia. Muuntelen tätä milloin mitenkin, vaihtelemalla kasviksia ja salaatteja, kastikkeita, mutta noin yleensä lautasella on jotakin tämännäköistä.

 

 

Simppeliä ja hyvää. Rakastan rouskuvia vihanneksia, raikkaita salaatteja ja maukasta kanaa, tai kalaa. Lihaa taidan tosiaan syödä vain jossain muussa kuin pihvin muodossa, vaikka olen varma että jostain todella hyvästä pihvistä edelleen nauttisin. Se on vain jotenkin jäänyt.

 

Viime aikoina olen siis tehnyt useasti kuvissa näkyviä uunikasviksia ja kanaa vuohenjuustolla. Sivussa se perus lempparini; jogurttipohjainen kastike tuomassa lautaselle vähän raikkautta.

 

Broilerin rintafilee ja uunikasvikset

4 kpl maustamattomia broilerin rintafileitä
suolaa, pippuria, yrttejä
oliiviöljyä

Vuohenjuustoa
Hunajaa

Porkkanaa
Parsakaalia
Paprikaa
Kirsikkatomaattia
Sokeriherneitä

  Jogurttikastike:
200g turkkilaista jogurttia
puolikas pieni kurkku raastettuna
pieni valkosipulinkynsi puserrettuna
suolaa
mustapippuria
sinapinsiemeniä rouhittuna (n.teelusikallinen)

 

Koska kokkailen aina hieman päänsisäisellä munakellollani on nämä ajat aika suuntaa antavia. Lisäksi lisäilen aina kaikkea vähän jälkikäteen, tökin ja tunnustelen. Menen ihan mututuntumalla, tai sekoilemalla.

 

Kuumenna uuni 200 asteiseksi ja pilko kasvikset. Kaada uunivuokaan tilkka öljyä, lisää kasvikset ja ripottele päälle pippuria/suolaa.
Itse laitoin ensin porkkanan ja parsakaalin annoin kypsyä n.10min ja lisäsin myöhemmin paprikan, sokeriherneet ja kirsikkatomaatit ja broilerin rintafileet päälle.

Broilerin ruskistin ensin pikaisesti pannulla molemmilta puolin ja maustoin. Päälle asettelin vuohenjuustokiekon, mihin lisäsin vielä hieman hunajaa ja mustapippuria.  

Kun kaikki oli uunissa annoin kasvisten ja broilerin kypsyä n.15-20min.