Tämä viattomalta vaikuttava tapa tappaa eniten suomalaisia

Viime viikonloppu mennä humahti taas koulun penkillä Ravintovalmentaja koulutuksessa. Puhuimme erilaisista ”erityisrymhmistä” ravintovalmennuksessa, joilla tarkoitetaan esimerkiksi erilaisia sairauksia, raskautta tai muita ryhmiä, joissa pätee hieman erilaiset ohjeet kuin tavallisesti. Yhtenä ryhmänä meillä oli mm. sydän- ja verisuonitaudit.

Koulutusjaksolta inspiroituneena aloin tutkimaan tarkemmin suolaa ja erityisesti piilosuolaa. Suolan liiallinen saanti kun on yksi iso ongelma meillä Suomessa. Rupesin kiinnittämään huomiota myös omaan suolan saantiini, joka mielestäni on kuitenkin aina ollut kohtuullista. Tarkemmin kun asiaa tutkin, huomasin että itsellänikin on joissain asioissa parantamisen varaa (sinappia ja ketsuppia kuluu aivan liikaa).

Liiallinen suolan saanti voi aiheuttaa kohonnutta verenpainetta. Tällöin veri haluaa kulkea suonissa nimensä mukaisesti kovemmalla paineella. Jo tämä itsessään asettaa suonien seinämät koetukselle, mutta jos tähän yhdistetään vielä verisuonten kalkkeutuminen, joka on usein yhteydessä ylipainoon ja kovien rasvojen saantiin (kohonnut kolesteroli ja tupakointi), on verisuonet jo todella kovilla. Tällöin suonissa on vähemmän tilaa verelle kulkea ja kun se tulee vielä kovemmalla paineella, saattaa aiheutua suonen seinämään repeymä, jota elimistö koittaa hyydyttää (aivan kuten tulisi haava). Tällöin seurauksena on sydäninfarkti, eli sydänkohtaus. Sydäninfarktin saa vuosittain Suomessa n. 25 000 ihmistä. Kuolemaan näistä johtaa n. 13 000.

Tämä yksi esimerkki, mitä liiallinen suolan saanti voi aiheuttaa. Ja miksi tästä kirjoitan on se, että tämä valitettavasti koskettaa laajaltikin meitä suomalaisia, nimittäin sydän- ja verisuonisairaudet ovat meillä yleisin kuolemaan johtava syy. Jopa 37% kaikista kuolemantapauksista johtuu sydän- ja verisuonitaudeista (työikäisillä miehillä yleisin syy ja naisilla toiseksi yleisin). Mutta jos jotain positiivista muuten ikävässä tilanteessa, niin vielä 20 vuotta sitten vastaava luku oli 50%. Joka tapauksessa Suomessa miehistä 54% ja naisista 43% kärsii kohonneesta verenpaineesta.

Tällä postauksella haluan herätellä kiinnittämään huomiota siihen, mistä kaikesta voi piilosuolaa tulla. Saatat ehkä yllättyä muutamasta myöhemmin antamastani esimerkistä.

Suolan päivittäinen saantisuositus on 5g. Suomessa miehet (25-64v) käyttävät keskimäärin 8,9g/vrk ja naiset 6,5g/vrk. Kummatkin luvut ovat hälyttävän korkealla. Turvallisen saannin alaraja puolestaan vuorokaudessa on 1,5g, joka täyttyy kyllä varsin helposti. Tähän ei tarvita kuin 3 ruokalusikallista ketsuppia ja purkillisella tonnikalaa päästään jo alarajan yli. Tästä en siis olisi lainkaan huolissani.

Merkittävänä asiana suolan saannin vähentämiseksi olisi esimerkiksi erilaisten suolattomien mausteiden ja yrttien käyttäminen. Näitä voisi olla pippurit, etikka ja sitruunamehu. Lisäksi kaupassa olisi hyvä alkaa kiinnittämään huomiota, mistä kaikkialta piilosuolaa oikein tulee. Esimerkiksi perinteisissä maissihiutaleissa (kukapa ei olisi näitä vetänyt lapsuudessa maidon ja hillon kanssa) on 100g enemmän suolaa kuin 100g suolapähkinöitä. Puhumattakaan siitä, että näissä muroissa on vielä sokerikin kaupan piällisiksi.

Kokkauksessa suolan käyttämisen ajoituksella on väliä. Suola nimittäin maistuu voimakkaammin, mikäli se jää ruoan pintaan. Esimerkkinä vaikkapa pihvin paistaminen. Mikäli suola lisätään jo paistamisvaiheessa, se ikäänkuin ”häviää” pihviin. Mutta jos suolan laittaa juuri ennen kuin pihvi haarukoidaan suuhun, sama määrä suolaa maistuu paljon voimakkaammin.

Corn Flakes Ravintosisältö

 

 

 

 

Suolapähkinät ravintosisältö

Vaikka sushi ei välttämättä kuulukaan jokapäiväiseen ruokailuun, niin soijaa saattaa kulua muulloinkin kuin pelkästään sushia nautiskellessa. Ruokalusikallinen soijaa sisältää 2,3g suolaa. Näitä kun nappaat 2 päivässä niin ollaankin jo aika lähellä päivittäistä saantisuositusta. Siksi esimerkiksi soijassa kannattaa valita vähäsuolainen vaihtoehto.

Seuraavaksi ehkä pahin piilosuolalähettiläs. Kuinka moni käyttää jotain liemikuutioita vaikkapa keitoissa? Ja kuinka moni laittaa keittoon enemmän kuin 1 kuution? Yhdessä liemikuutiossapa vaan sattuu olemaan 5g suolaa (lihaliemikuutiossa esimerkiksi suolaa n. 50g/100g). Tällä päästään paukuttelemaan aikamoisia pitoisuuksia hetkessä. Siihen kun lisätään kylkiäisiksi vielä ruisleipä, levite, leikkele ja juusto niin avot. Muuta suolaa ei tarvitsisikaan sitten enää päivässä tulla.

Näitä piilosuolanlähteitä voisi luetella vaikka koko loppupäivän. Pointtina ei kuitenkaan ole tehdä tähän listaa missä on minkäkin verran suolaa, vaan ennemminkin herättää kiinnittämään huomiota jo kaupassa tehtyihin valintoihin. Näin myös itse oppii parhaiten tekemään omaan makuun ja ruokailutottumuksiin sopivat valinnat. Mainittakoon vielä kuitenkin erikseen valmisruoat, niissä suolaa harvemmin säästellään

Toivottavasti saitte ideoita ja ajatuksia tästä raapustuksesta. Aurinkoa tiistaihin! 🙂

Xoxo,

Janni