NYT ET PER***E JÄTÄ KESKEN!!

Kuten tuossa jo vähän muualla kertoilinkin, niin olen vihdoin päässyt palaamaan treeneihin pitkän tauon jälkeen. Ja pitihän se ensimmäinen treeni nyt ihan Tube-jaksoksikin ikuistaa (käy katsomassa koko kärsimysnäytelmä HussiTubesta täältä), koska se toimii myös hyvänä muistutuksena itselleen, mistä taas lähdetään liikkeelle.

Mulla oli siis 2kk treenitaukoa takana, josta suurimman osan ajasta olin kipeänä. Vaikka täysillä lepäsinkin heti flunssan alkuvaiheessa vajaan viikon verran, ei se siltikään tuntunut menevän matkoihinsa. Lopulta mun oli pakko palata töihin ja lepäämisen puute varmastikin viivästytti paranemista. Taidan olla hyväkin emäntä pöpöille kun noin kauan viihtyivät kylässä! Nyt onneksi loppui emännöinti ja mokomat lähtivät vihdoin matkoihinsa!

Enpä tosiaan ollut ainut kenellä tämmöinen ikuisuus-flunssa on ollut alkuvuodesta. Mäkin pölö menin vielä tuulettelemaan vähän liian aikaisin, että selvisinpäs! Sen siitä saa kun ei risti sormiaan ja selvisinpä siis yhtä hyvin kuin pitkäksi venähtäneen lauantai-illan jälkeen.

On hauska huomata, millaista sisäistä-dialogia sitä käy itsensä kanssa parissa ekassa reenissä. Ensimmäiset lämmittelyaskeleet juoksumatolla menee suhteellisen kivuttomasti. Sitä ajattelee, että eihän tämä nyt niin paha tulekaan olemaan, mitä mä turhaan valmistauduin pahimpaan. Kuluu 3 minuuttia, olo alkaa muuttua nihkeäksi. Ihon pintaan alkaa hiljalleen kertymään enemmän ja enemmän kosteutta. Otat ensimmäiset hölkkäaskeleet. Hölkkäät 5 minuuttia ja huohotat kuin myöhäisillan elokuvissa. Kun vaihdat takaisin kävelyyn, alkaa ensimmäiset hikikarpalot vieriä pitkin ohimoasi kuin viestien tulevasta.

Vasta kun olet palannut pienen hölkän jälkeen takaisin kävelyyn, alat todella tuntea seuraukset. Et ole ihan varma, onko päällä sydänkohtaus vai onko pumppusi unohtanut, miten syke palautetaan takaisin normaaliksi. Ja kun tuntuu, että vastahan sitä vaihtoi hölkästä takaisin kävelyyn, juoksumaton kello näyttää jo uuden hölkkäpätkän olevan käsillä. ”Tää juoksumatto on salee rikki. Kello menee tuplanopeudella aina palautuksissa. Pitää muistaa sanoa respaan ennen ku lähtee kotiin.”. Ja ennen kuin hengityksesi on edes puoliksikaan normalisoitunut, on aika lähteä uudelle hölkälle.

”Mä en tuu ikinä selviämään tästä reenistä. Tää tuntuu ihan kamalalle. En saa happea. Perhana kaikki varmaan kattoo ku mä puuskutan! Hitto tekis mieli lopettaa.. NYT ET PER***E JÄTÄ KESKEN!!! Kauan vielä..? Ei hitto eiks toi kello taaskaan toimi?!” Kun vihdoin on pienen palauttelun aika, huomaat miten hyvä fiilis tuli ja miten voimatasosi pomppasivat juuri superman levelille. Lähdet valloittamaan punttisalia ennakkosuosikkina!

Ensimmäiset lämmittelysarjat painojen kanssa sujuu yllättävän mukavasti! Sitähän jaksaa ihan kivasti nostaa rautaa. Tai niinhän sinä luulet. Rauta on kuitenkin aina askeleen edellä ja jo seuraavassa sarjassa huomaat, kuinka toistomääräsi romahti jonnekin maanpinnan alapuolelle magmaa hipomaan. Sisäinen-dialogisi pohtii, kehtaatko jo ensimmäisen sarjan jälkeen hakea pienemmät painot. Vaihtoehtoina on joko seuraavan päivän kokovartalokipsi, mutta maineen säilyttäminen salilla tai kasvojensa täysi menettäminen (koska kaikki salilla seuraa tekemisiäsi ja pitää kirjaa treenipainoistasi), mutta posliinilta nouseminen onnistuisi ilman nosturia. Kuten kuka tahansa tosi-treenaaja, valitset luonnollisesti 3kg isommat käsipainot kuin edellisessä sarjassa.

Ihan näin hauskaa ei ollu ekalla jumpalla..

Kun konttaat pitkin salia etsien kuivia hikipyyhkeitä, koitat tsempata itseäsi erilaisin lennähtävin lausein. ”NO PAIN NO GAIN!”, ”MÄ EN LOPETA KUN OON VÄSYNY, VAAN KUN OON VALMIS!”, ”RAHKAA BABY!”, ”THE PAIN YOU FEEL TODAY IS THE STRENGTH YOU FEEL TOMORROW!”. Itseasiassa huomisen fiilis tulee olemaan aika kaukana vahvasta, kun jo yöllä kääntyessäsi heräät vatsalihastesi aktivoituessa uskomattomaan arkuuteen. Eli onnea vaan seuraavan aamun askareille. Eikä siinä vielä kaikki, odotappa vaan ylihuomista! Silloin se hauskuus vasta alkaa!

Kun vedät viimeisiä toistoja viimeisistä sarjoista olosi alkaa kääntyä paremmaksi. Suorituksesi on verrattavissa MM-95 loppuotteluun, joka on juuri päättymässä Suomen voittoon. Kun lopulta painopakka iskeytyy viimeisen kerran telineeseen, et voi uskoa, miten olit ajatellut mitään negatiivista treenin aikana! Siis sehän sujui kuin tanssi! Ja mikä fiilis onkaan! ”Aivan uudesti syntynyt olo ja…. Hetkonen. Siis mähän laihduin ainakin 3kg treenin aikana!! En oo ikinä näyttänyt näin hyvältä!!! Daumnnn MIKÄ KISSA!!! Pakko lähtee heti shoppailemaan uusia alusvaatteita!”

Uusi elämä tuo tietenkin tullessaan myös innon syödä puhtaasti, terveellisesti ja treenamista tukevasti. Viime aikaiset mässyttelyt jää historiaan ja keksipaketit lentää parvekkeelta Ruoholahden kanavaan. FIT LIFE IS BACK! Kaupan kassajonossakin annat pahaa katsetta, jos joku on kehdannut valita ostoskoriinsa suklaata. Et voi ymmärtää, miten joku voi ostaa keskellä viikonloppua koko levyn sinistä, kun vaihtoehtoina olisi mielin määrin proteiinipatukoitakin! Onneksi omasta koristasi löytyy vain rahkaa, kanaa, parsakaalia ja rahkaa. Niin ja riisikakkuja! Sanoinko jo rahkaa?

Kun koko kroppa on treenattu viikon aikana läpi, alat ymmärtää mummoasi paremmin. Ymmärrät häntä jopa niin hyvin, että käyt pöllimässä hänen rollaattorinsa, jotta voisit edes jollain keinolla liikkua paikasta toiseen. Ongelmaksi kuitenkin osoittautuu se, että rollaattorista kiinnipitäessä joutuu jännittämään ojentajia. Itseasiassa se ottaa myös vatsalihaksiin. Lopulta hylkäät rollaattorin lähimmän Alepan pihaan ja yrität selviytyä ominesi. Kävelysi kuitenkin herättää huomiota kanssaihmisissä ja monet katsovatkin sinua huvittuneesti: ”Siinä on muuten flikkaa onnistanut viime yönä!”

Onneksi me kuitenkin osataan aloittaa nää jutut maltilla, eikä anneta liialle innostukselle valtaa, eiks niin? Ihan kevyet sarjat pienet painot. Said no one ever.

Nyt on muuten oiva tilaisuus lähteä mukaan Journey valmennuksiin! Journey 2 julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa 8.4 ja samaan aikaan starttaa toisen kerran Journey 1! Kummatkin valmennukset on Early Bird Kamppiksessa keskiviikon loppuun saakka 79,90€ (norm. 119,90€). Täältä pääset tutustumaan sisältöihin tarkemmin. Maksaminen onnistuu näppärästi Smartum liikuntaseteleillä sekä osamaksulla. Startit 8.4.

Journey 2

  • 8 Viikon treeni- ja ruokaohjelmat
  • Ravintopainotteinen
  • Joka viikko ruokaan ja ravintoon liittyviä vinkkejä ja videoita
  • Viikottain uusia reseptejä
  • Tarkka grammamääräinen sekä rento kämmenmallinen ruokavalio
  • 4 erilaista treeniohjelmaa, joista voit valita omiin viikkoihisi sopivat määrät (1,2,3 ja 4 -jakoiset)
  • Ruokavaliot sopii kaikkiruokaisille, vegaaneille ja maidotonta&gluteenitonta noudattaville
  • Treenipäiväkirja Applikaatiossa
  • Kehityksen seuranta
  • Aktiivisuuden seuranta (askeleet)
  • Itseoppimista tehtävien muodossa
  • Tavoitteen asettamista

Journey 1

  • 8 Viikon treeni- ja ruokaohjelmat
  • Treenipainotteinen
  • Joka viikko treenamiseen liittyviä vinkkejä ja videoita
  • Viikottain uusia reseptejä
  • Tarkka grammamääräinen sekä rento kämmenmallinen ruokavalio
  • Joka viikko vaihtuva treeniohjelma salille, paljon erilaista lihasärsykettä
  • Ruokavaliot sopii kaikkiruokaisille, vegaaneille ja maidotonta&gluteenitonta noudattaville
  • Treenipäiväkirja Applikaatiossa
  • Kehityksen seuranta
  • Aktiivisuuden seuranta (askeleet)
  • Itseoppimista tehtävien muodossa
  • Tavoitteen asettamista

Nyt mitä mahtavinta alkanutta uutta viikkoa sille puolelle ruutua! 🙂

Xoxo,

Janni

Kuvat: Petteri Peltonen Photography