Miten säilyttää treenimotivaatio tammikuun jälkeenkin?

Tammikuu on kuntoilun ja hyvinvoinnin kulta-aikaa. Salit pullistelevat innokkaista treenaajista ja Alkon myynti tyssää tipattomasta kuin ladon seinään. Ihmiset vaikuttavat ihailtavan inspiroituneilta ja motivoituneilta eläessään uusien elämiensä ensimmäisiä viikkoja. Isolla osalla innostus saattaa kuitenkin hyytyä jo ennen kuin helmikuu ehtii edes puoleen väliin.

Miten sitten olisi mahdollista säilyttää treenimotivaatio vähän pidempään, vai onko se ylipäänsä mahdollista? Tässä listattuna mun mielestä tärkeimpiä asioita, joilla varmistat onnistumisesi myös tammikuun jälkeen! Samaa listaa voit soveltaa mihin tahansa elämän osa-alueeseen, olipa kyseessä sitten työ, treeni tai (niin hullulta kuin se kuulostaakin) ihmissuhde.

Mieti mitä HALUAT saavuttaa

Mietin ensin, mitä sinä ihan oikeasti haluat saavuttaa. Onko kyseessä varmasti oma unelmasi vai onko se jonkun muu odotus tai tahtotila sinua kohtaan tai ympäristön asettama vaatimus. Kun tiedät, mitä SINÄ HALUAT on sinulla isompi todennäköisyys onnistua tavoitteessasi. Silloin myös vastoinkäymisten kohdalla on helpompaa jatkaa eteenpäin, kun kyseessä on todellakin oma halusi.

Aseta realistinen tavoite

Kun asetat tavoitetta, ole realistinen. Todennäköisesti sinusta ei tule astronauttia, jos et ole jo lähtökohtaisesti tähdännyt tähän koko elämääsi. Jos tavoitteenasi on pudottaa 10kg painoa, se ei tule tapahtumaan viikossa. Viikossa voit sen sijaan huomata jo merkittäviä muutoksia omassa olossa ja fiiliksessä. Kun tavoitteesi on realistinen, se on helpompi saavuttaa ja pysyt todennäköisemmin päätöksessäsi.

Välitavoite

Mikäli olet asettanut itsellesi pitkän tähtäimen tavoitteen, muista laatia itsellesi myös välitavoitteita. Nämä saavutettuasi koet onnistumista ja yksikin onnistunut välitavoite motivoi sinua jatkamaan kohti suurempaa päämäärääsi. Asioiden pilkkominen osiin selkeyttää suunnitelmaasi, eikä kokonaisuus tunnu niin kuormittavalta. Muista myös juhlia välitavoitteiden toteutumista! Olet sen todellakin ansainnut. It’s not about the destination, it’s about the journey!

 

Tee suunnitelma

Kun sinulla on selkeä tavoite, on aika luoda suunnitelma. Mieti miten pääsisit kohti tavoitettasi, millaisessa ajassa ja mitä toimenpiteitä se sinulta vaatii. Ei turhaan sanota, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mitä paremmin ja yksityiskohtaisemmin luot suunnitelmasi, sitä enemmän se helpottaa sinua matkallasi.

 

Ole armollinen

Vaikka suunnitelmasi olisi kuinka loistava tahansa, elämässä kaikki ei aina kuitenkaan mene suunnitelmien mukaan. Joskus eteen saattaa tulla yllättäviäkin asioita, kuten vaikka sairastuminen. Älä piiskaa itseäsi näiden takia, vaan ole itsellesi armollinen. Aikataulut voivat kyllä muuttua, se ei kaada projektiasi. Tavoite kuitenkin pysyy.

TOIMI

Kun tiedät mitä haluat, olet asettanut tavoitteen ja tehnyt suunnitelman, on aika kääriä hihat ja ruveta hommiin! Joskus on hyvä vain jättää aivot narikkaan ja luottaa suunnitelmaan.

 

Motivation –> dedication

Tulee hetki, jolloin motivaatio hyvästäkin suunnittelusta huolimatta katoaa. Se on täysin normaalia ja tulee tapahtumaan ihan jokaiselle. Tällöin on hyvä palauttaa mieleen, miksi on alunperinkään lähtenyt tavoittelemaan omaa unelmaansa ja vilkaista kuinka pitkälle sitä onkaan jo tullut. Olethan rohkeasti myös ylpeä jo tähän asti saavuttamistasi asioista!  Tällöin sinun kuitenkin pitää kaivaa päättäväisyys esiin. Nyt motivaatiosta tulee päätös. Olet päättänyt lähteä tälle matkalle, jatka siis eteenpäin! Kukaan muu ei tule tekemään sitä puolestasi, etkä sinä ole maapallon ainoa ihminen, jolla motivaatio on kadonnut. Silti meillä on lukemattomia onnistumistarinoita! Mikset siis sinäkin onnistuisi?

Erityisesti treenissä ja painonpudotuksessa motivaatio tuppaa menemään kausiluontoisesti. Alkuun paino tippuu nopeasti ja kehitys tapahtuu huikeana piikkinä. Tämän jälkeen koittaa kuitenkin suvantovaihe. Tuntuu, että mitään ei tapahdu, paino jumittaa paikallaan ja treenitkin maistuvat puulta. Lupaan, että näin tulee käymään. Mutta lupaan myös, että jos jaksat rypistellä tämän vaiheen yli, uusi motivaatiopiikki odottaa jo aivan kulman takana! Sinun on vai päätettävä mennä eteenpäin. Ja muista, voit aina palata tavoitteeseesi ja muistuttaa itseäsi, kuinka pitkän matkan olet jo kulkenut!

Itselläni asioiden kirjoittaminen paperille selkeyttää tavoitteitani. Minulla onkin usein työpöytä täynnä lippulappusia ja ihan oma vihkonen, jonne kirjaan tärkeitä oivalluksia matkaltani kohti päämääriäni. Suosittelen kokeilemaan konkretisoivaa kirjoittamista myös sinulle, jos et ole sitä vielä tehnyt.

Menestyksekästä päivää, viikkoa, kuukautta ja vuotta!

Kaikki postauksen kuvat: Petteri Peltonen Photography

Xoxo,

Janni

 

Kommentit (1)

  1. Tulitikkutyttö
    klo 23:34

    Kiitos tästä! 😍 Ja superista aplikaatiosta sekä jäseniä tärryyttävistä treeneistä! Huomenna eo taida rappuset olla tämän jalkapäivän jälkeen mun ystäviä! 😅

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ad starts
Ad ends