OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aktiiviliikkujan vitamiinit

Kaupallisessa yhteistyössä: Multi-tabs
Multa on monesti kyselty vinkkejä, että minkälaisia ravintolisiä aktiiviliikkujan kannattaisi käyttää. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että erityisesti siinä vaiheessa, kun hikitreenejä alkaa kertyä useampia viikkoon, niin silloin kannattaa ainakin tarkistaa oma hivenaineiden saanti. Kivennäisaineista erityisesti magnesium on sellainen, jonka saanti jää monella vajaaksi.
Magnesiumia saa normaalista ruokavaliosta mm. pähkinöistä ja pavuista, mutta harva kuitenkaan muistaa pupeltaa näitä tarpeeksi saantisuosituksiin nähden. Magnesium vaikuttaa ihmisen elimistössä yli 300:n entsyymiin ja lisäksi se osallistuu solujen perusaineenvaihdunnan säätelyyn sekä lihasten toimintaan. Ei siis ihme, että juuri magnesium on erityisen tärkeä ravintolisä oikeastaan meille kaikille.
Yleisen saantisuosituksen mukaan Suomessa naisen tulisi saada 280mg magnesiumia päivässä. Tämä vastaa 100g manteleita. 100g manteleita on kuitenkin suhteellisen paljon yhden päivän aikana popsittavaksi suuren energiamääränsä vuoksi. Mitä sitten tulee aktiiviliikkujiin, niin magnesiumin tarve on huomattavasti suurempi.
 

 

 
Näin ollen paljon urheilevien kannattaakin napata magnesiumia ravintolisänä osana päivän monipuolista ruokavaliota. Myöskään muita kivennäis- ja hivenaineita ei kannata unohtaa. Siksi on helppoa nauttia montaa eri vitamiinia ja kivennäisainetta sisältävää monivitamiinivalmistetta sen sijaan, että napsisi kaikki vitamiinit erikseen.
Toinen aktiiviliikkujalle tärkeä hivenaine on sinkki. Sinkki puolestaan vaikuttaa mm. ihon ja kynsien kuntoon, hormonitoimintaan sekä immuniteettiin. Immuniteettia buustaa myös C-vitamiini, jota kannattaa sisällyttää päivittäiseen vitamiinien saantiin. Kovaa treenaavien immuniteetti kun saattaa hetkellisesti laskea kovan rasituksen vuoksi. Siksi onkin tärkeää huolehtia myös omasta puolustukyvystä, jotta treenijaksot ja kaudet pääsevät jatkumaan ilman ilman sairastelun aiheuttamia taukoja.
Multi-tabs Sport sisältää runsaasti erilaisia vitamiineja ja kivennäisaineita, jotka ovat liikkujalle erittäin tärkeitä. Hyvänmakuinen päivittäin nautittava poretabletti sisältää mm. C-vitamiinia, A-vitamiinia, jodia, magnesiumia, kalsiumia ja sinkkiä. Yksi poretabletti sisältää 24 eri vitamiinia ja kivennäisainetta, joten säästää aika paljon aikaa ja vaivaa, kun kaikki voi ottaa yhdellä kerralla monen eri purnukan sijaan.
 
 

 

 
Me naiset olemmekin niin hieno ja kiehtova kokonaisuus, että me tarvitsemme toisinaan vähän lisä-boostia mm. hemoglobiinille. Tähän puolestaan auttaa mm. rauta. Mä ainaki itse huomaan samantien, jos hemoglobiinit meinaa heittää liian alhaiseksi. Koko ajan on väsynyt ja nuutunut olo, treeneistä ei tule yhtään mitään, huimaa eikä mikään oikein huvita. Otan vähintään kahdesti vuodessa rautakuurin, jolloin tarkkailen erityisen paljon raudan saantia. Syön todella vähän punaista lihaa (papuja kyllä jonkin verran, joista myös saa rautaa), joten senkin puolesta hemoglobiiniarvoista on hyvä olla kärryillä näillä treenimäärillä. Huono hemoglobiini tuntuu samantien suorituskyvyn heikkenemisenä ja sitähän me emme halua! 😉
 

 
Naisia tietenkin kiinnostaa myös ihon ja hiusten kunto. Biotiini ja sinkki auttavat ihoa ja hiuksia pysymään kauniina ja heleinä. B6-vitamiini taasen vaikuttaa hormonitoiminnan säätelyyn ja seleeni auttaa kynsiä pysymään vahvoina. Seleeniä saa ravinnosta esimerkiksi parapähkinöistä ja niissäpä sitä muuten on runsaasti! Ihon heleänä pysymiseen auttaa myös runsas veden juonti päivittäin, kun taas liiallinen kofeiini puolestaan vie iholta kuulautta.
Appelsiininmakuinen Multi-tabs Sport poretabletti sisältää monien muiden hyödyllisten vitamiinien lisäksi juurikin biotiinia, rautaa, foolihappoa ja seleeniä. Eli tabletista saa aktiiviseen elämäntyyliin sopivia kivennäisaineita ja vitamiineja, jotka lisäksi tukevat ihon ja hiuksien kuntoa. Tuote sopii aikuisille päivittäiseen käyttöön ja henkilökohtaisesti tykkään nauttia porejuoman aamupalan yhteydessä ikään kuin ”appelsiinimehuna”.
Vitamiinit ja hivenaineet ovat meille välttämättömiä. Ravintolistä ovatkin siis hyvin suositeltavia meille kaikille, mutta erityisesti aktiivisesti liikkuville ihmisille. Ravintolisät eivät kuitenkaan korvaa terveellistä ja monipuolista ruokavaliota, joten perusasiat on ensin syytä hoitaa kuntoon!
 

 
Tässä loppuun vielä täpäkkä 15 minuutin hiki-kuntopiiri missä tahansa tehtäväksi!
Kyykky 1min
Punnerrus 1min
X-hyppy 1min
Burpee 1min
1 min palautus
 

Kyykky

 
Kyykky

 
Punnerrus

 
Punnerrus

 
X-hyppy

 
X-hyppy

 
Burpee

 
Burpee

 
Burpee

 
Ohjeet: Tee kaikki liikkeet putkeen, kutakin niistä 1 minuutti kerrallaan. Kun olet tehnyt kaikki 4 liikettä putkeen, pidä minuutin palautus. Toista sama kolme kertaa. Muistathan myös huolellisen alkulämmittelyn sekä kevyet venytykset loppuun!
Energistä viikkoa kaikille!